Gjertrud von Knäbe Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 https://www.nettavisen.no/okonomi/sentralbanksjefen-tror-rentetoppen-er-nadd-men-gir-ikke-garantier/s/5-95-1544611 Alle håper at rentetoppen er nådd etter 14 hevinger på to år, men sentralbanksjef Ida Wolden Bache vil ikke love noe. Selv om styringsrenten justeres med tilsynelatende puslete kvarte prosentpoeng om gangen, er det nok til å skyve enkeltindivider og familier fra en ordnet økonomi og over i et uhåndterlig gjeldskaos. Norges største inkassoselskap, Kredinor, rapporterte i desember om at flere opplever økende gjeldsproblemer og med det en likegyldighet til at regningene hoper seg opp. - Blir ikke overrasket over en ny økning i mars, og enda en før sommeren. Dette kan bli stygt.
Fant80 Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 (endret) Nå er i hvertfall kronen i retning min favør. Har allerede skaffet meg utenlandstur til neste år,så satser på god kurs for kronene mine. Om ikke annet,mener jeg. 🙄 Endret 28. desember 2023 av Fant80 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Den kommer i mars, ja. Mulig april. Anonymkode: a1ba3...14b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Selvfølgelig vil hun ikke garantere noe. Befolkning skal være litt skremt for å holde kjøpekraften nede. Om vi visste at det ble kutt etter sommeren ville mange bare fortsatt kjøpefesten uten å ofte det en tanke og det kan mer sannsynlig bidra til videre hevinger. Anonymkode: c9871...1d4 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Selvsagt kan hun ikke utelukke det, hun er jo (absolutt ikke!) idiot! Men ditt innlegg, TS, var ganske tabloid. Det som står i artikkelen er helt selvsagt. Anonymkode: e87ab...ba4 1
Sofakona Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Vi fikk enda ny rente oppgang i januar ..nå har vi fått enda ny fra desember til januar..100 opp..vi begynte med 6200 og er nå oppi 9100...🤦
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Og hva er alternativet - rekordlav kronekurs der man må betale 17 kroner for USD og 200 kroner for 100 danske ...? Nei, de som har tatt opp lån, får ta konsekvensene av dette; det er ingen grunn til å gjøre Norge til et nytt Argentina fordi noen har makset lånet for å kjøpe drømmeboligen og kjøpt bil på avdrag, og nå sutrer over renteøkninger. Flott for at sentralbanksjefen ikke gir etter for barnehagegjengen. Anonymkode: 39cc4...8cd 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 Sofakona skrev (23 minutter siden): Vi fikk enda ny rente oppgang i januar ..nå har vi fått enda ny fra desember til januar..100 opp..vi begynte med 6200 og er nå oppi 9100...🤦 Dette er å regne for småpenger. Anonymkode: a1ba3...14b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 Jeg er møkk lei av at kun renten blir brukt som virkemiddel, for det betyr at kun vi i middelklassen må ta støyten. De fattige merker ingenting fordi de ikke har lån og de rike merker det heller ikke nevneverdig, ihvertfall ikke på en slik måte at de sliter. Eneste rette hadde vært å legge om hele skattesystemet slik at det ble mer rettferdig. Mindre skatt og avgifter på ting folk må ha for å leve, som mat, strøm og primærbolig og høyere skatt på høye personinntekter, strøm over et visst forbruk, noe høyere beskatning når man kjøper flere boliger enn den man bor i osv. Anonymkode: b0a18...26a 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er møkk lei av at kun renten blir brukt som virkemiddel, for det betyr at kun vi i middelklassen må ta støyten. De fattige merker ingenting fordi de ikke har lån og de rike merker det heller ikke nevneverdig, ihvertfall ikke på en slik måte at de sliter. Eneste rette hadde vært å legge om hele skattesystemet slik at det ble mer rettferdig. Mindre skatt og avgifter på ting folk må ha for å leve, som mat, strøm og primærbolig og høyere skatt på høye personinntekter, strøm over et visst forbruk, noe høyere beskatning når man kjøper flere boliger enn den man bor i osv. Anonymkode: b0a18...26a Jeg er så enig. De fattige leier uansett og merker ikke rentene. Mens de rike muligens bare skrur litt ned på varmekablene på hyttene sine når de ikke er der. Det er middelklassen som ble tvunget ut i et brennhett rekord-boligmarked mellom 2010 og 2020 som virkelig sliter. Anonymkode: 0d6b5...3fc 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 Gjertrud von Knäbe skrev (3 timer siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/sentralbanksjefen-tror-rentetoppen-er-nadd-men-gir-ikke-garantier/s/5-95-1544611 Alle håper at rentetoppen er nådd etter 14 hevinger på to år, men sentralbanksjef Ida Wolden Bache vil ikke love noe. Selv om styringsrenten justeres med tilsynelatende puslete kvarte prosentpoeng om gangen, er det nok til å skyve enkeltindivider og familier fra en ordnet økonomi og over i et uhåndterlig gjeldskaos. Norges største inkassoselskap, Kredinor, rapporterte i desember om at flere opplever økende gjeldsproblemer og med det en likegyldighet til at regningene hoper seg opp. - Blir ikke overrasket over en ny økning i mars, og enda en før sommeren. Dette kan bli stygt. For min del er det bra rentene går opp. Anonymkode: a6d78...4a8 1 1
A-hunter Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er møkk lei av at kun renten blir brukt som virkemiddel, for det betyr at kun vi i middelklassen må ta støyten Norges Bank har ikke andre virkemidler. At det virkemiddelet ikke virker ser ikke ut til å bekymre noen. Og det er jo litt rart. Importert inflasjon og en kronekurs som er kjempelav på grunn av håpløs og svært mangelfull politisk styring? Ja, ja, la oss nå bare sette opp renta mye på kort tid! Som historien vil vise hadde vi vært like ute å kjøre om renta var 3, 6, 9, 12 eller 15% slik verden ser ut nå. Altså, renta svarer ikke på den utfordringen som gjelder. Inndragning av kjøpekraft betyr ingenting for årsakene til lav kroneverdi og høy, importert inflasjon - fordi kjøpekraft aldri var en del av problemet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er møkk lei av at kun renten blir brukt som virkemiddel, for det betyr at kun vi i middelklassen må ta støyten. De fattige merker ingenting fordi de ikke har lån og de rike merker det heller ikke nevneverdig, ihvertfall ikke på en slik måte at de sliter. Eneste rette hadde vært å legge om hele skattesystemet slik at det ble mer rettferdig. Mindre skatt og avgifter på ting folk må ha for å leve, som mat, strøm og primærbolig og høyere skatt på høye personinntekter, strøm over et visst forbruk, noe høyere beskatning når man kjøper flere boliger enn den man bor i osv. Anonymkode: b0a18...26a Jo vi «fattige» blir også rammet. Det er da mange under relativ fattigdomsgrensen som eier bolig. Anonymkode: c9871...1d4 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 Sofakona skrev (4 timer siden): Vi fikk enda ny rente oppgang i januar ..nå har vi fått enda ny fra desember til januar..100 opp..vi begynte med 6200 og er nå oppi 9100...🤦 Hadde 7200 jeg, og nå 11 450 kr hver mnd. Lønnen blir spist opp av å gjøre andre enda rikere. 🤮🤬😡 Tror ikke på rentekutt. Den skal videre opp. You will own nothing and be happy, sier Klaus Schwab og gjengen i Davos. Anonymkode: c7424...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For min del er det bra rentene går opp. Anonymkode: a6d78...4a8 Fordi?? Hvorfor er det bra for deg at andre blir enda fattigere? Anonymkode: c7424...1d8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi?? Hvorfor er det bra for deg at andre blir enda fattigere? Anonymkode: c7424...1d8 Det er vel greit for oss som har litt penger på konto. At andre sliter har da ikke noe med saken å gjøre. Anonymkode: 70a3a...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jo vi «fattige» blir også rammet. Det er da mange under relativ fattigdomsgrensen som eier bolig. Anonymkode: c9871...1d4 For ikke å snakke om at fattige som ikke eier egen bolig absolutt merket at leieprisene går i taket! Anonymkode: e87ab...ba4 2
Gjertrud von Knäbe Skrevet 28. desember 2023 Forfatter #18 Skrevet 28. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er så enig. De fattige leier uansett og merker ikke rentene. Anonymkode: 0d6b5...3fc De merker at leieprisene øker. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er så enig. De fattige leier uansett og merker ikke rentene. Mens de rike muligens bare skrur litt ned på varmekablene på hyttene sine når de ikke er der. Det er middelklassen som ble tvunget ut i et brennhett rekord-boligmarked mellom 2010 og 2020 som virkelig sliter. Anonymkode: 0d6b5...3fc Jeg er fattig alenemor som har fått lån ved hjelp av foreldre. Veldig mange som eier selv om de ikke har god råd.... Anonymkode: 32bec...cae
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #20 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For ikke å snakke om at fattige som ikke eier egen bolig absolutt merket at leieprisene går i taket! Anonymkode: e87ab...ba4 Absolutt. Det er naivt å tro at det er middelklassen som sliter mest. Anonymkode: c9871...1d4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå