Gå til innhold

Jeg er bekymra for kostholdet hos mine foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på juleferie hos mine foreldre da jeg bor ganske langt unna de pga. jeg er student. De spiser ekstremt mye rødt kjøtt. Jeg har vært hjemme nå 1-1.5 uke. Og de har hatt rødt kjøtt hver eneste dag. Hjemme hos meg selv, så spiser jeg ganske sunt. Jeg har rødt kjøtt max 3 dager i uka, resten går i hvitt kjøtt og fisk. Jeg vet at rødt kjøtt øker risikoen til å få kreft. Jeg vil virkelig ikke ha kreft, så unngår derfor å spise så mye rødt kjøtt. Jeg har prøvd å si i fra, men det blir ikke hørt. 

Jeg starter nok opp med å kjøpe min egen mat fremover, selvom det ikke vil skape så god stemning. For man får spise det man får her i huset. Men jeg er veldig opptatt av helsen og sliter en del med angst, særlig helseangst. Er egentlig derfor jeg er litt nazi på dette med rødt kjøtt, og annen mat som ikke er bra. 

Jeg er bekymra for kostholdet dems. Og jeg er veldig bekymra for om jeg skal få kreft av det på sikt. Jeg har jo også vokst opp med det her. 
Er dette veldig farlig? Eller har angsten nå tatt helt overhånd? Jeg bare blir så redd

Anonymkode: 59aab...4e3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror helseangsten er verre for helsa di enn en uke eller to med rødt kjøtt. 

• Liker 18
  • Nyttig 13
Skrevet

Angsten din tar helt over. ALT MED MÅTE er cluet.

Om du er så alvorlig redd for kreft, så må du snakke med helse personell... Ingen her på kvinneguiden kan roe seg om du er så redd som du gir uttrykk for.

Anonymkode: a6c64...e9f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes du er en smule hysterisk faktisk 🤔 Såå farlig er ikke rødt kjøtt. Men det er jo ingenting galt med at du kjøper inn mat når du er hos dem. Lag gode retter med sunn mat og hør hva de synes om den og den retten. Inspirer dem istedet for å kritisere i allefall. De bestemmer jo selv, men kanskje holder de seg til disse vanene fordi de ikke vet om andre gode retter. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Angsten din tar over. 

Her så har nå svigers spist elgkjøtt hver dag hele livet til middag. Og begge er friske og raske  aldri syke.

Selv så spiser nå vi kjøtt minst 5 dager i uka og fisk 2. Viltkjøtt stort sett 

Skrevet

Det er ikke farlig. 

Og i hvert fall har du ingenting å frykte. Nå spiser du der bare av og til. Da tror jeg heller rødt kjøtt er sunt for deg. Det er vel nesten kun i kjøtt at det er B12, og det er veldig viktig. I rødt kjøtt er også jernet veldig ofte lettere opprtakelig i kroppen.

Jeg spiser veldig lite kjøtt. Men tror at vi har godt av litt.

Fint at du vil lage mat. Kan du ikke foreslå å lage felles middag noen ganger?

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde jeg skulle lese et innlegg hvor du var bekymret for kostholdet på dine foreldres vegne. At de skal få kreft, de som faktisk har dette kostholdet på fast basis, og alltid har hatt det... 

Egoismen lenge leve. Jobb med angsten, det er den som er problemet her.

Anonymkode: 60c61...fcc

• Liker 6
Skrevet

Forskningen som er gjort på rødt kjøtt er høyst kritikkverdig, og man kan faktisk ikke si for sikkert om rødt kjøtt øker faren for kreft eller andre sykdommer i det hele tatt. Det er selvsagt særdeles vanskelig å forske på, da folk ikke spiser det samme hver dag i mange år slik at man ikke kan vite om det er kjøttet som gjør at den gruppen mennesker har økt risiko for kreft eller om det for eksempel er slik at mange som spiser mye rødt kjøtt har andre livsstilsfaktorer som gjør at de har økt risiko for kreft. 1 av 3 av oss får uansett kreft før vi fyller 70, og hvis man er veldig bekymret for det bør man heller redusere risiko for å få kreft ved å ikke røyke, ikke drikke alkohol, spise mye frukt og bær, være fysisk aktiv og lite sukker. Rødt kjøtt er nok ikke så farlig som man skal ha det til.

Jeg tenker at det høres som du er i overkant engstelig. 

Anonymkode: b354d...c81

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er på juleferie hos mine foreldre da jeg bor ganske langt unna de pga. jeg er student. De spiser ekstremt mye rødt kjøtt. Jeg har vært hjemme nå 1-1.5 uke. Og de har hatt rødt kjøtt hver eneste dag. Hjemme hos meg selv, så spiser jeg ganske sunt. Jeg har rødt kjøtt max 3 dager i uka, resten går i hvitt kjøtt og fisk. Jeg vet at rødt kjøtt øker risikoen til å få kreft. Jeg vil virkelig ikke ha kreft, så unngår derfor å spise så mye rødt kjøtt. Jeg har prøvd å si i fra, men det blir ikke hørt. 

Jeg starter nok opp med å kjøpe min egen mat fremover, selvom det ikke vil skape så god stemning. For man får spise det man får her i huset. Men jeg er veldig opptatt av helsen og sliter en del med angst, særlig helseangst. Er egentlig derfor jeg er litt nazi på dette med rødt kjøtt, og annen mat som ikke er bra. 

Jeg er bekymra for kostholdet dems. Og jeg er veldig bekymra for om jeg skal få kreft av det på sikt. Jeg har jo også vokst opp med det her. 
Er dette veldig farlig? Eller har angsten nå tatt helt overhånd? Jeg bare blir så redd

Anonymkode: 59aab...4e3

Om vi skulle holdt oss unna all mat som kan medføre en helserisiko, da ville vi komme til å leve et veldig stusselig liv, og kanskje til å med gå mye sulten.

Det er riktignok oppstått mistanker om at rødt kjøtt kan være kreftfremkallende, men da er det ikke kjøttet i seg selv, men tilberedningen av kjøttet som er årsaken, leser jeg på https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/. Men dette er kun mistanker, fordi ingen forskning har så langt klart å finne tydelige bevis på at rødt kjøtt er helseskadelig. Kanskje tvert i mot, rødt kjøtt inneholder veldig mange viktige næringsstoffer som f.eks. vegetarianere kan slite med å få nok av.

Jeg tror ikke du har noe å frykte. Spis det du får servert de dagene du er hos dine foreldre, og la dem spise den maten som gir dem livskvalitet og trivsel. Ikke ødelegg stemningen og forholdet dere i mellom på grunn av dette, for det ville være for dumt. Jeg tror det er mye bedre å leve et godt, men litt kortere liv, enn å være hysterisk opptatt av riktig kosthold bare for at man kanskje, muligens, hvis alt går bra, lever littegranne lengre. Det er heller ikke uvanlig at ting man trodde var sundt, og mat som blir anbefalt i et sundt kosthold, senere viser seg å ikke være så bra allikevel.

Endret av aksase
  • Nyttig 3
Skrevet

Så du tror fisk fra ett hav full av forurensing er bedre enn rødt rent kjøtt?

Det er bearbeidet kjøtt som ikke er sunt.

Jeg er kvinne, spiser minst 400 gram rødt (rent) kjøtt om dagen. Og ser derfor magemusklene mine, er sterk og frisk :)

Anonymkode: 12196...59e

• Liker 4
Skrevet

Så mye rødt kjøtt bør nok byttes ut med andre proteinkilder, ja. Men for din egen del betyr jo ikke to uker med rødt kjøtt noen ting i den store sammenhengen, så lenge du spiser balansert resten av året.

Og hvordan spiser de utover kjøttet? Hvis det er mye grønnsaker og grovt korn i kostholdet deres, er jo det noe som også spiller inn. Hvis de i tillegg er flinke å bevege seg, så blir jo bildet mer nyansert. Kreftfare påvirkes jo av mange andre ting enn rødt kjøtt. Hyperfokuseringen på rødt kjøtt er ikke helt rasjonell:)

Skrevet

Rent rødt kjøtt er faktisk ganske sunt. Det som virkelig er usunt med rødt kjøtt er mye av bearbeidede produkter som burgere osv. Men biffen kan du nyte med god samvittighet 

• Liker 1
Skrevet

Spiser de korn/grovbrød? Grønnsaker? Frukt?

Anonymkode: 52f63...38a

Skrevet

Du får slutte å besøke de da vettu....de er nok gamle nok til å spise og kose seg. Du får spise dine sunne ting hjemme og når du er på besøk for du spise der du får der.

Og husk de som er vegetarianer..spiser sundt..røyker ikke etc..de får også kreft...

• Liker 2
Skrevet

Det som er helsefarlig, er kostholdsrådene og måten de blir kommunisert på. Det forårsaker helseangst (hvis man tror man spiser "feil") eller arroganse (hvis man tror man spiser "riktig"), det påvirker rett og slett kostholdet til folk i negativ retning. Andre har allerede forklart utfyllende, jeg ville bare føye til dette. 

Anonymkode: 9889f...c2c

• Nyttig 1
Skrevet

Det som hjalp meg med min helseangst var boken til dr.William Li.

Han har testet hvilke matvarer som dreper kreftceller. 

Føler meg tryggere nå❤️

Anonymkode: 91b02...bce

Skrevet

Du må få hjelp med helseangsten din. Ei uke i jula med rødt kjøtt spiller ingen rolle. Ikke belær foreldra dine om hva de bør spise og ikke. De kan å lese og har fått med seg kostholdsråd, men bestemmer selv.

Anonymkode: 00cc6...0be

• Liker 2
Skrevet

Rødt kjøtt er sunt, og spise rødt kjøtt hver dag er helt vanlig, men hva er ekstreme mengder? Er de på noen form for diett? Spiser de ingenting annet? 
dette handler om at du er bekymra for ditt kosthold i julen, og vil kjøpe egen mat for ikke og få kreft, det er ikke foreldrenes kosthold du er bekymret for? Selvfølgelig kan kjøpe egen mat og du kan slutte helt og spise rødt kjøtt som mange andre, men det er jo angst ja. Det handler jo ikke om helse eller etikk, men angst. 

Anonymkode: c0adc...70b

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, William_S said:

Rent rødt kjøtt er faktisk ganske sunt. Det som virkelig er usunt med rødt kjøtt er mye av bearbeidede produkter som burgere osv. Men biffen kan du nyte med god samvittighet 

Burgere består stort sett av kvernet kjøtt pluss litt vann og salt, og er helt innafor å spise mye av. Brødet og dressingen kan man godt kutte ut :)

Anonymkode: 482e3...c73

• Liker 1
Skrevet

Å herregud,hvor mye "problemer" skal man ta på seg. Snakk om I land.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...