AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Er klar over at psykiske tilleggsvansker hos autister er en greie. Men at fysiske tilleggsvansker også kan være vanlig visste jeg ikke. Er selv autist med søvnapnè, og bekhterevs(ankyloserende spondylitt). Søvnvansker og revmatiske sykdommer kan ha en sammenheng med autismen. I hvert fall i følge enkelte studier. Er det flere autister her som har fysiske tilleggsvansker? Anonymkode: 2f883...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Min mor har revmatisme og Asperger. Jeg har Asperger og tipper revmatismen dukker opp 😳 Anonymkode: 07da1...398
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Har lest noe om at muskel og skjelletsykdommer kan knyttes til adhd å Anonymkode: d71ef...08d 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er klar over at psykiske tilleggsvansker hos autister er en greie. Men at fysiske tilleggsvansker også kan være vanlig visste jeg ikke. Er selv autist med søvnapnè, og bekhterevs(ankyloserende spondylitt). Søvnvansker og revmatiske sykdommer kan ha en sammenheng med autismen. I hvert fall i følge enkelte studier. Er det flere autister her som har fysiske tilleggsvansker? Anonymkode: 2f883...7a5 Noen ganger kan autisme stamme fra genfeil og da kan det bli ganske mange ulike ting utenom "bare" det å være nevrodivigent. Skjønt det nok er vanligere at det ikke stammer fra en genfeil. Anonymkode: 69e5e...686
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Epilepsi er også vanlig. Anonymkode: b1e04...cc8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Har heldigvis bare en allergi som ikke plager meg noe særlig. Anonymkode: d632e...e33
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 Har autisme + hypermobileledd, plages veldig 😔 i tillegg sensitiv hud og mage/tarm problemer. Anonymkode: 6326d...4c3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har autisme + hypermobileledd, plages veldig 😔 i tillegg sensitiv hud og mage/tarm problemer. Anonymkode: 6326d...4c3 Hypermobile ledd har jeg og. Det tok lang tid før bekhterevs diagnosen ble stilt. De sa lenge at jeg var alt for mjuk til å ha bekhterevs. Anonymkode: 2f883...7a5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 Jeg er autist og adhd-er (og dyslektiker). Jeg har også psoriasis artritt, ibs, diverse allergier, alvorlig muskel og skjelettsykdom (sjelden så kommer ikke til å si hvilken), migrene, søvndiagnoser, noen nevrologiske til og hjerte/lunge (samme som over), og en del psykisk også. Eneste diagnostiserte autist og adhd-er i familien, men en av mine foreldre har dysleksi så det ble snappet opp tidlig. Eneste ellers som går igjen i familien er revmatisme, og en har også hatt episoder med psoriasis, og annen har hatt høysnue. Jeg har lest at søvn, hypermobile ledd, og mageutfordinger er ting som går igjen for mange autister, eller generelt blant folk i nevromangfoldet. Hva som er tilfeldig og hva som er signifikant er det delte meninger om, men en del diagnoser og utfordringer har en vel sett en større opphopning hos blant folk innen nevromangfoldet. Anonymkode: 25583...1ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå