AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Vi har hatt svigerinnen (mannens søster) og ungene hennes på 8 og 10 på julebesøk. De kom 24.12 og skulle egentlig bare være her til ettermiddagen 26.12. De bor ca 1,5-2 timers biltur unna. Men så dro de aldri 26.12 fordi det snødde så mye og svigersøster var usikker på bilturen hjem. Samme ettermiddag ble hun invitert til en tur ut på byen med gamle venner 27.12, så da ble hun en dag til. 27.12 dro hun ut på byen og var ikke hjemme igjen før kl.02.00 28.12. Hele gårsdagen (28.12) lå hun på sofaen eller senga og var fyllesjuk. Men hun sa at de skulle gå i dag tidlig. Helt siden de kom har ungene hennes vært helt uspiselige og frekke. Det er på grensen til trakassering, måten de oppfører seg på. De sier «hold kjeft» hvis jeg ber dem legge seg kl.2200, de ser på tv til langt ut på natta, slenger fra seg underbukser og ekle sokker over alt. Gjestebadet ser ikke ut. De forsyner seg av ting i kjøleskapet og lar ting stå på kjøkkenbenken til det blir dårlig. Yngste på 8 år stod å kasta snøballer på naboens bil, ba meg «slappe av, j***la drittkjerring» da jeg ba han slutte. I tillegg til dette forsyner både svigerinne og barna hennes seg grovt av kjøleskapet. Her snakker vi 3-4 skinkeskiver og 2 osteskiver på en og samme brødskive. De spiste opp to pakker med roastbeef på en frokost, ga blaffen i om det var igjen noe til de andre. Hennes yngste har ADHD og store reguleringsvansker, vår på 3 år er veldig redd for han. Vi sendte vårt barn i barnehagen både i går og i dag for å skjerme ungen vår. Mannen forsvarer søstera med at hun må få kose seg litt ekstra stakkars, hun er på AAP og har så dårlig råd til vanlig. Gutten med ADHD har det frikortet når det gjelder oppførsel. I dag stod jeg opp og dro på trening, orket ikke å forholde meg til dem. Jeg håpet på at de skulle være ute av huset til jeg kom hjem fra trening. Men nei, de er her enda og nå sier hun igjen at hun ikke orker å kjøre fordi det er så mye snø. Hun har en gammel bil og er redd. Jeg holder på å grine nå! Og mannen er ute å handler… Greier ikke denne gjengen mer! Hvordan ber jeg dem gå uten å være uhøflig? Anonymkode: f490c...139 3 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Stakkars dere alle sammen ❤️😢 Det er trist at du selvsagt føler at romjula blir ødelagt! Virkelig! Men mest tenker jeg at moren til disse barna er i et stort behov for hjelp. Det virker som hun ikke takler tilværelsen med barna, og trenger hjelp og avlastning. Kanskje barnevernet kan hjelpe med dette? Har du spurt henne hvordan hun egentlig har det? De barna tror jeg har det mye bedre hos dere i jula, enn hjemme med denne moren. Men dette skal heller ikke være deres ansvar, på den måten det har blitt nå. Anonymkode: 97782...234 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Hva om dere «plutselig får en impulsinvitasjon til en hyttetur»? Eller bare, beklager nå trenger jeg noen rolige dager her hjemme alene for å lade opp til neste år. Takk for besøket! Bor de langt unna? Kan mannen tilby seg å kjøre de hjem? Anonymkode: 36da9...99f 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Si til henne at det er nå på tide at de drar. Anonymkode: 3cd4a...959 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Eh...du vet du 28. er i dag og ikke i går? 😅 Anonymkode: 5e7fb...cfe 5 3
Kaneel Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har hatt svigerinnen (mannens søster) og ungene hennes på 8 og 10 på julebesøk. De kom 24.12 og skulle egentlig bare være her til ettermiddagen 26.12. De bor ca 1,5-2 timers biltur unna. Men så dro de aldri 26.12 fordi det snødde så mye og svigersøster var usikker på bilturen hjem. Samme ettermiddag ble hun invitert til en tur ut på byen med gamle venner 27.12, så da ble hun en dag til. 27.12 dro hun ut på byen og var ikke hjemme igjen før kl.02.00 28.12. Hele gårsdagen (28.12) lå hun på sofaen eller senga og var fyllesjuk. Men hun sa at de skulle gå i dag tidlig. Helt siden de kom har ungene hennes vært helt uspiselige og frekke. Det er på grensen til trakassering, måten de oppfører seg på. De sier «hold kjeft» hvis jeg ber dem legge seg kl.2200, de ser på tv til langt ut på natta, slenger fra seg underbukser og ekle sokker over alt. Gjestebadet ser ikke ut. De forsyner seg av ting i kjøleskapet og lar ting stå på kjøkkenbenken til det blir dårlig. Yngste på 8 år stod å kasta snøballer på naboens bil, ba meg «slappe av, j***la drittkjerring» da jeg ba han slutte. I tillegg til dette forsyner både svigerinne og barna hennes seg grovt av kjøleskapet. Her snakker vi 3-4 skinkeskiver og 2 osteskiver på en og samme brødskive. De spiste opp to pakker med roastbeef på en frokost, ga blaffen i om det var igjen noe til de andre. Hennes yngste har ADHD og store reguleringsvansker, vår på 3 år er veldig redd for han. Vi sendte vårt barn i barnehagen både i går og i dag for å skjerme ungen vår. Mannen forsvarer søstera med at hun må få kose seg litt ekstra stakkars, hun er på AAP og har så dårlig råd til vanlig. Gutten med ADHD har det frikortet når det gjelder oppførsel. I dag stod jeg opp og dro på trening, orket ikke å forholde meg til dem. Jeg håpet på at de skulle være ute av huset til jeg kom hjem fra trening. Men nei, de er her enda og nå sier hun igjen at hun ikke orker å kjøre fordi det er så mye snø. Hun har en gammel bil og er redd. Jeg holder på å grine nå! Og mannen er ute å handler… Greier ikke denne gjengen mer! Hvordan ber jeg dem gå uten å være uhøflig? Anonymkode: f490c...139 Mannen kjører hu hjem! Du kjører etter med deres bil og så er dere kvitt dem! Evnt ta deg en tur til din familie og bli der til de drar! Tipper de forsvinner raskere uten ts hotell er der for å varte opp og bror blir nok lei når ting faller på han og ikke deg 5 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Du må nok gjøre det litt mer utrivelig å være hos dere. Språkbruken til barna hadde jeg overhodet ikke funnet meg i, da hadde det blitt månelyst. Eller så er det faktisk bare å be svigerinnen om å hjelpe til å rydde, å ta ansvar for middag osv. Og sende barna ut noen timer midt på dagen slik folk alltid gjorde i «gamle dager». Anonymkode: 8d022...544 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 Men, du vet at i ditt hus gjelder dine regler, så da er lov å sette ned foten litt rundt gjester som ikke oppfører seg, spesielt barn. Anonymkode: 36da9...99f 4 4
fru Alving Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 Bare si at de må dra nå, for dere har andre planer.
BobbySocks Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 Nå må dere dra! Hade bra! Og så pakker du sakene deres og bærer de ut i bilen. 1
Anonym6789 Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 Gi beskjed om at oppførselen ikke er ok? 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 Her må du faktisk få mannen din til å få søsteren sin hjem!! Anonymkode: 6ccee...1ee 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 Du krever at mannen kjører dem hjem i dag. Og den slags språkbruk fra ungene bør få tydelige konsekvenser. Anonymkode: 735f7...d55 4 1
lillevill Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 I morgen blir planen sånn.. Mannen din eller du kjører dem, og så kjører du i deres bil bak. Så kan du og mannen kjøre hjem. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 Ta et husmøte for alle. Si at dette ikke fungerer for deg og barnet deres. Og at du/dere ønsker å slappe av alene de siste dagene av ferien. Få evt mannen din til å lede samtalen. De barna hennes hadde jeg ikke orket et sekund, så jeg beundrer deg som holder ut. Mannen din må da kunne ta en alvorsprat med søsteren. Hvordan de skal komme seg hjem, er ikke ditt problem. Der får mannen din finne en løsning. Anonymkode: 89da9...b91 2
Tiram Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 lillevill skrev (1 minutt siden): I morgen blir planen sånn.. Mannen din eller du kjører dem, og så kjører du i deres bil bak. Så kan du og mannen kjøre hjem. Dette henger jeg meg på 👆 Du skriver at ditt barn er redd, og du sender det i bhg for å skjerme det…det må du poengtere for din samboer hvis han skal fortsette å dulle med søsteren sin. Og hvis min nevø hadde bannet slik til meg kunne de skylt på så mange diagnoser de vil, men det ville blitt månelyst tilbake. Se på det slik, hvilket eksempel setter du for ditt eget barn når det får se andre behandle deg dårlig og du tillater det? Eller at gjestenes oppførsel gjør det utrygg, men mamma og pappa lar de få fortsette? Virker ikke som om dere har tenkt på den vinkelen, hvis det stemmer at de er slik du beskriver. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 Det er 28. desember i dag så historien din henger ikke på greip. Det er normalt å fråtse litt ekstra i julen og man ber ikke en 8-åring og en 10-åring om å legge seg kl 22 (!) i juleferien! De høres slitsomme ut, all empati til deg for det, men du høres ikke særlig god ut du heller og jeg er fristet til å si at historien er oppspinn. Om det mot formodning skulle være sant, snakk med dem. Du må være helt ufattelig tafatt som ikke en gang kan ta opp ting med folk du er så nær at de bor i huset ditt i julen. Anonymkode: 92322...b68 1
Tiram Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er 28. desember i dag så historien din henger ikke på greip. Det er normalt å fråtse litt ekstra i julen og man ber ikke en 8-åring og en 10-åring om å legge seg kl 22 (!) i juleferien! De høres slitsomme ut, all empati til deg for det, men du høres ikke særlig god ut du heller og jeg er fristet til å si at historien er oppspinn. Om det mot formodning skulle være sant, snakk med dem. Du må være helt ufattelig tafatt som ikke en gang kan ta opp ting med folk du er så nær at de bor i huset ditt i julen. Anonymkode: 92322...b68 Her har 12åringen lagt seg kl 21/22 tiden som vanlig hele uken, som 8åring ville 22 i alle fall blitt for sent 😅 Hvorfor skal barn på død og liv holdes oppe til midnatt «bare fordi de har fri»? Noen barn har det bedre med faste leggetider. 16 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er 28. desember i dag så historien din henger ikke på greip. Det er normalt å fråtse litt ekstra i julen og man ber ikke en 8-åring og en 10-åring om å legge seg kl 22 (!) i juleferien! De høres slitsomme ut, all empati til deg for det, men du høres ikke særlig god ut du heller og jeg er fristet til å si at historien er oppspinn. Om det mot formodning skulle være sant, snakk med dem. Du må være helt ufattelig tafatt som ikke en gang kan ta opp ting med folk du er så nær at de bor i huset ditt i julen. Anonymkode: 92322...b68 BS. Ikke noe galt med TS, synes hun har hatt laaaaang tålmodighet Anonymkode: cde49...b8f 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #20 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er 28. desember i dag så historien din henger ikke på greip. Det er normalt å fråtse litt ekstra i julen og man ber ikke en 8-åring og en 10-åring om å legge seg kl 22 (!) i juleferien! De høres slitsomme ut, all empati til deg for det, men du høres ikke særlig god ut du heller og jeg er fristet til å si at historien er oppspinn. Om det mot formodning skulle være sant, snakk med dem. Du må være helt ufattelig tafatt som ikke en gang kan ta opp ting med folk du er så nær at de bor i huset ditt i julen. Anonymkode: 92322...b68 Jo, det gjør man faktisk. Be dem rydde og vaske etter seg, og så får mannen din kjøre dem hjem. Du kommer etter i egen bil, og så kjører dere sammen hjem igjen. "Se her, nå er det rydde- og vasketid. Du tar badet, du tar over gulvene, du tar kjøkkenet. Selv tar jeg meg av sengetøyet og sengetøysvask. Etterpå skal vi ha middag, og så kjører vi dere hjem". Nekter de, nekter du middag, og hiver koffertene ut og ber dem komme seg hjem selv. De er gjester, men du er ingen tjener. Alle må bidra, selv som gjester. Normal folkeskikk. Hvordan i alle dager kan dere finne dere i dette her? De ungene ville IKKE likt tante lenger, hadde de vært hos meg! Greit at det blir litt slækk i ferier, men oppføre seg skal man. Jeg blir provosert bare av å lese det. Det ville gått toveis at svigerinne IKKE ville likt svigerinne lenger - og aldri blitt invitert igjen og heller ikke ønsket å bli invitert igjen. Anonymkode: efadc...76e 5 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå