Gå til innhold

Hyttedrømmen - er det realistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par i 20-årene som ønsker oss veldig en hytte. For å få typen hytte vi ønsker i riktig område må vi ut med 4 millioner per i dag.

Boligen vi eier er også verdt 4 millioner og vi har 3 millioner i lån.

Vi tjener totalt 1,4 millioner i året.

Kan dette være realistisk om la oss si 10 år?

Anonymkode: dd676...7c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo prøve å betale doble avdrag på huset i noen år, og se hvordan det går 🤪

Anonymkode: 8dec9...193

• Liker 2
Skrevet

Da må dere i såfall spare 1 mill i egenkapital, hvis dere skal hytte til 4 mill.

Anonymkode: bdfbb...38b

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke starte med en liten, billig hytte med høvelig god beliggenhet, pusse opp og ha i noen år, og så selge og kjøpe noe større? Det er da helt vanlig at man begynner i det små og bygger seg opp på boligmarkedet, inkludert hyttemarkedet.
De fleste har ikke råd til å kjøpe seg stor og fin hytte før de er i 40/50-årene, så med mindre dere er full av penger synes jeg det er lite gjennomtenkt å sette seg i stor gjeld for å kjøpe stor og fin hytte. Spar penger og vær tålmodig, eller begynn i det små.

Men det er jo dere som bestemmer hvordan dere vil leve.

Anonymkode: 58cac...88d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis dere er gode til å spare fremover, kan det jo hende, men det vil gjøre et kraftig innhogg i feriebudsjettet deres. Ei lånefinansiert hytte til 4 mill, koster fort 20 000,- i måneden, og man får veldig mye reise og hotellopphold for 250 000,- i året, om dere velger det fremfor å kjøpe hytte.

I vår familie har vi ingen hyttetradisjon, og ingen i familien har hytte. På grunn av jobbsituasjon har vi heller ikke tid til å bruke ei hytte så mye at det har noen hensikt å eie en. Vi har derfor valgt å leie hytte når vi har lyst og anledning til å "dra på hytta". Det finnes veldig mange leiemuligheter, og man kan dra på ei ny og spennende hytte hver gang. Det passer oss bra.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er et par i 20-årene som ønsker oss veldig en hytte. For å få typen hytte vi ønsker i riktig område må vi ut med 4 millioner per i dag.

Boligen vi eier er også verdt 4 millioner og vi har 3 millioner i lån.

Vi tjener totalt 1,4 millioner i året.

Kan dette være realistisk om la oss si 10 år?

Nå er en god tid å kjøpe hytte på, og dere har en rimelig bolig.

7 millioner i lån på 1.4 millioner i inntekt er i utgangspunktet marginalt mulig. Jeg ville ha vært skeptisk til å belåne maks akkurat nå.

Dere er tidlig i karrieren, kanskje kan dere forvente betydelig lønnsstigning de neste 10 årene (?). Sånn hadde jeg det, jeg hadde moderat lønn i slutten av 20-årene, men pga lang utdanning økte lønna mye i starten. Jeg kunne (og burde) ha kjøpt mye dyrere bolig da, fått med meg mer verdistigning og stått i en bedre posisjon i dag.

Men det er etterpåklokskap. Ting kunne ha utviklet seg på en annen måte og for mye lån hadde vært en krise.

Anonymkode: fa3de...cdb

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke starte med en rimeligere hytte? Dere er ganske unge. 

Anonymkode: abb70...91d

• Liker 5
Skrevet

Dere må i alle fall betale ned ganske hardt på huset, og ikke minst spare opp en ganske betydelig egenkapital. 
Husk også at det følger utgifter med hytte, spesielt i prisklassen du beskriver (dvs med vann og strøm og vei?). 
Start med å regne ut hvor stort lån dere kan regne med å ha på huset om 10 år, og hvor mye egenkapital dere kan spare til hytte på den tiden. Dere må regne med å ha betydelig egenkapital til fritidsbolig. Hvor mye regner dere med å tjene om 10 år? Så kan dere legge inn i en lånekalkulator og se om det lar seg gjøre. 
Husk at en hytte til fire millioner i aller høyeste grad er et luksusobjekt. 
Når det gjelder å kjøpe seg oppover i hyttemarkedet: Man kan på ingen måte regne med at hytter går opp i verdi, det har de siste årene vist. Særlig billige småhytter, der kan utgiftene fort overstige evt verdiøkning. Så jeg ville ikke basert meg på å kjøpe meg oppover. 

Anonymkode: 663e8...60f

Skrevet

Og: Skal dere ha barn? Barn er dyrt, og gjør et stort innhogg i summen en bank er villig til å låne dere.

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar. 
Svar på spørsmålene:

- Ja vi ønsker oss barn

- Ja, vi kan forvente oss betydelig lønnsøkning de neste årene

-Nei, vi ønsker ikke å leie hytte eller kjøpe i annet område uten innlagt vann etc.

Hvor mye egenkapital ville det være fornuftig å ha? Vi har 500.000 i kapital nå. Ville det være bedre å kjøpe nå kontra om 10 år som noen skriver?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for alle svar. 
Svar på spørsmålene:

- Ja vi ønsker oss barn

-Nei, vi ønsker ikke å leie hytte eller kjøpe i annet område uten innlagt vann etc.

Hvor mye egenkapital ville det være fornuftig å ha? Vi har 500.000 i kapital nå. Ville det være bedre å kjøpe nå kontra om 10 år som noen skriver?

Det vil ikke være bedre å kjøpe nå når dere har såpass nytt huslån. Det finnes da flotte hytter med innlagt vann for mindre enn 4 millioner?

Anonymkode: abb70...91d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for alle svar. 
Svar på spørsmålene:

- Ja vi ønsker oss barn

Dere må ha 25% av verdi i egenkapital, så hytte til 4 mill= 1 mill i egenkapital.

Anonymkode: bdfbb...38b

Skrevet

Det er dyrt med dyr hytte. Jekk ned krava litt, så kommer dere fortere i mål. 
Dere skal jo ikke bare ha råd til å kjøpe hytta, dere skal drifte den også. Kommunale avgifter, strøm (det er ikke strømstøtte på fritidsboliger), forsikringer, reiser til og fra, innbo, avgifter til hyttelag for fx brøyting/vegvedlikehold… 

Nå aner jeg ikke prisutviklinga der dere bor, men den kjappeste måten å spare er å ha fri sikkerhet i boligen. Så ved god prisstigning i området dere bor har dere mer rom for å handle-teoretisk sett. En skal fortsatt ha råd til å betale utgiftene. Betal ned på hus, øk sikkerheten der og Stig i lønn så kan dere nærme dere noe om ti år

Anonymkode: 0038d...1fc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hytte med innlagt vann og til 4 millioner litt avhengig av område er nærmest eit hus og ikke hytte spør du meg. Hver sin smak da.

På en tiårs plan er det jo mulig selvfølgelig. Ville absolutt ikke kjøpt  hytte nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere nedskalere til en billigere bolig? Kutte ned til 0/1 bil?. Hvis drømmehytta er viktigere enn best mulig bolig/bil er det lov å prioritere hytte 😊

Anonymkode: 980cb...3ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle svar. 
Svar på spørsmålene:

- Ja vi ønsker oss barn

Både når du har barn og når du har fritidsbolig går total lånesum hos banken ned, siden begge deler er forbundet med store utgifter. Dere må regne med å bruke minst 4000-5000kr/mnd i faste utgifter på en hytte med innlagt strøm/vann, og da kommer absolutt alt av vedlikehold i tillegg. Det kan også påløpe betydelige kostnader til vei/brøyting, avhengig av hvor hytta ligger. 
Jeg ville ikke kjøpt hytte nå, det tror jeg ikke dere har økonomi til, og dere har heller ikke nok egenkapital. Det beste dere kan gjøre er å nedbetale boligen + spare + gå opp i lønn. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg brukte Nordeas kalkulator, de har 15% egenkapital/sikkerhet på både fritidsbolig og primærbolig. Jeg la inn 500k egenkapital, 1 mill i annen sikkerhet (boligen), ingen barn, ingen bil. Da kom det opp en total pris på BOLIG på 7,15-7,5 millioner i lån totalt. Merk at dette altså ikke er lånet, men totalprisen. Et lån på 7 mill vil per i dag koste ca 35k i måneden. 
Med to barn og to biler er dere nede i 4,8-5,05 millioner (igjen i kjøpesum). 
Med andre ord har dere kaaaaaanskje akkurat råd til dette nå, men det vil bli veldig trangt. Og legg til et par barn, og det vil bli svært vanskelig. 
Det skal heller ikke stikkes under en stol at kombinasjonen småbarn og ta vare på flere boliger/eiendommer er svært krevende - både når det gjelder penger, tid og kapasitet. Been there, done that. 
Jeg ville uten tvil ventet og spart. Å være i slutten av 20-årene og eie hus til 4 mill OG hytte til 4 mill - det er rett og slett ikke vanlig, og med god grunn. 

• Liker 3
Skrevet

Akkurat nå er dere altfor belånt til at det er lurt å kjøpe hytte. Men dere ja leve som om dere har kjøpt hytte og spare de pengene dete ville brukt på lån og vedlikehold på en konto. Å ha en solid økonomi før man tar på seg ekstra gjeld er lurt. 75% belånt bolig er ikke solid økonomi. Og kanskje ikke deres endelige bolig heller? 

Anonymkode: cf727...3fb

• Liker 2
Skrevet

Husk at med to eiendommer vil dere også doble driftsutgiftene deres: dere får to av alle offentlige utgifter (vann, avløp, renovasjon, feiing/branntilsyn, eiendomsskatt), to strømregninger (med høystandard hytte må dere påregne en del strøm, også når hytta ikke er i bruk), vedlikeholdsutgifter for både primær- og sekundærbolig osv osv. Med dagens inntekter må dere i alle fall prioritere hardt dersom dere skal ha råd til dette i tillegg til et lån på 7 mill.

Jeg vil derfor anbefale dere å vente, men noe av det lureste dere kan gjøre er å spare til egenkapital og samtidig betale hardt ned på boligen deres. Den dagen dere står i posisjon til å kjøpe hytte er det billigere å utvide boliglånet enn å ta opp hyttelån på hele lånesummen, så derfor bør belåningsgraden på boligen deres være mye lavere enn i dag. 

Anonymkode: a5b47...ac6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...