Gå til innhold

Nytt hus, spare på eller kaste det som ikke passer inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt ny bolig og har en del saker som gardiner, stolputer osv i i en helt annen stil en det vi nå har i huset.

Lurer på om jeg bare skal kvitte meg med det selv om det sitter litt langt inne, du vet tenk om hvis om tanker.

Det ligger pr nå i garasjen og tar opp plass. Håper jo å bo i huset i 20+ år, så ser ikke når jeg skulle trengt det, måtte jo blitt når ungen flytter ut eller jeg og mannen går hvert til vårt. Har jo betalt for det en gang, men orker ikke stre med å sørge, det er ikke dyre ting, type Kid. 

Hva er deres innspill? 

Anonymkode: 54d98...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kast er mitt råd. Om dere skiller lag om noen år, så vil du sikkert ha noe nytt som kun er ditt. På fyllinga så kan man legge til side brukbare ting til folk som vil ha. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kast, gi bort eller selg. Du kommer uansett til å kjøpe nytt når/hvis du/dere flytter.

Anonymkode: 36fa1...41d

• Liker 2
Skrevet

Horribelt i et miljøperspektiv. En må ikke ha alt i "en stil", og en bør bruke ting til de er ødelagte. For et duste forbrukssamfunn vi lever i. Ingen ville tenkt slik et par tiår tilbake.

Anonymkode: d707d...25f

• Liker 9
Skrevet

Kvitt deg med det! 

Rot i garasjen er rot i hodet... jeg lover, du føler deg 10kg lettere når det er borte. Det veier på deg.

Du kan jo legge bort en gardin og et sengetrekk til når ungen blir student, men hvor lenge er det til... innen den tid har du nye gardiner og sengetrekk du vil kvitte deg med. Studenten vil kanskje ikke ha det engang. 

Jeg er ganske glad i "gis bort" på Finn, jeg får litt bedre samvittighet når andre får bruk for det enn når jeg bare kaster. De kommer på døra og henter alt, simsalabim så er det borte og du føler deg bedre. Bare pass deg for skrullinger.

Anonymkode: 43b5d...90f

• Liker 1
Skrevet

Kast, gi bort eller selg, som sakt over her. Uten tvil. Denne vakre dagen kommer aldri, er bare å få det ut av syne og sinn så fort som mulig. Det tar bare opp plass et sted og arter masse rot til slutt.

Anonymkode: 2ea39...896

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Horribelt i et miljøperspektiv. En må ikke ha alt i "en stil", og en bør bruke ting til de er ødelagte. For et duste forbrukssamfunn vi lever i. Ingen ville tenkt slik et par tiår tilbake.

Du må gjerne få de rosa gardinene jeg hadde fra jeg var 19-30, og henge de opp i stua de, her i det nye huset skal vi ikke ha gardiner og har ikke en eneste rosa ting. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kvitt deg med det! 

Rot i garasjen er rot i hodet... jeg lover, du føler deg 10kg lettere når det er borte. Det veier på deg.

Du kan jo legge bort en gardin og et sengetrekk til når ungen blir student, men hvor lenge er det til... innen den tid har du nye gardiner og sengetrekk du vil kvitte deg med. Studenten vil kanskje ikke ha det engang. 

Jeg er ganske glad i "gis bort" på Finn, jeg får litt bedre samvittighet når andre får bruk for det enn når jeg bare kaster. De kommer på døra og henter alt, simsalabim så er det borte og du føler deg bedre. Bare pass deg for skrullinger.

Anonymkode: 43b5d...90f

Ja vil helst ikke ha så mye folk på døra her som vet hvor jeg bor osv, skal klage på ting m.m.😅

Skrevet

Gi bort/selg. 

Blir sprø av folk som direkte kaster det de ikke vil ha. Det kan være andre som trenger det, og å kaste er ikke miljøvennlig. 

Fikk nettopp høre om et par som kastet et plast- juletree til flerfoldige tusen, fordi de ombestemte seg og ville ha ekte tre. Hva tenker slike folk med? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja vil helst ikke ha så mye folk på døra her som vet hvor jeg bor osv, skal klage på ting m.m.😅

Da gir du bort til Fretex eller loppemarked. Aldri opplevd at noen har klaget over ting jeg har gitt bort heller. 

• Liker 4
Skrevet
Trolltunge skrev (14 minutter siden):

Gi bort/selg. 

Blir sprø av folk som direkte kaster det de ikke vil ha. Det kan være andre som trenger det, og å kaste er ikke miljøvennlig. 

Fikk nettopp høre om et par som kastet et plast- juletree til flerfoldige tusen, fordi de ombestemte seg og ville ha ekte tre. Hva tenker slike folk med? 

Leverer til gjennbrukstasjon ja.  Er uansett billige ting i spesielle farger så det å få det solgt blir for mye jobb for liten penge. Har små barn å bruke tiden på. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du må gjerne få de rosa gardinene jeg hadde fra jeg var 19-30, og henge de opp i stua de, her i det nye huset skal vi ikke ha gardiner og har ikke en eneste rosa ting. 

Jeg tar ansvar for mitt eget forbruk, ikke andres

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tar ansvar for mitt eget forbruk, ikke andres

Sært. 

Skrevet

Sier som flere her ; Ikke kast! Det finns alltid noen andre som blir glade for å få eller kjøpe billig andres ting. Jeg blir rett og slett irritert over folk som kaster brukbare ting! 

Anonymkode: 2a1a9...598

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sier som flere her ; Ikke kast! Det finns alltid noen andre som blir glade for å få eller kjøpe billig andres ting. Jeg blir rett og slett irritert over folk som kaster brukbare ting! 

Anonymkode: 2a1a9...598

Poenget var egentlig å spare på det i tilfelle, eller å kvitte meg med det på noe vis. 

Skrevet

Mitt råd: ikke spar på det. Du kommer ALDRI til å få bruk for det, og aldri savne det. Du kommer til å bli lettet når det er borte, og du får bedre plass i garasjen. Men: ikke kast det, værsåsnill å gi det bort. Jeg kaster sjelden ting, men gir det bort på Finn eller til veldedighetsorganisasjoner, og mottagerne blir som regel veldig glade for å få fullt brukbare ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er deres innspill? 

Gi det bort. Å kaste fullt brukelig utstyr burde vært ulovlig. Der er garantert noen som kan bruke det.

Anonymkode: 857f9...540

Skrevet

Send til Fretex, du kommer aldri til å bruke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har kjøpt ny bolig og har en del saker som gardiner, stolputer osv i i en helt annen stil en det vi nå har i huset.

Lurer på om jeg bare skal kvitte meg med det selv om det sitter litt langt inne, du vet tenk om hvis om tanker.

Det ligger pr nå i garasjen og tar opp plass. Håper jo å bo i huset i 20+ år, så ser ikke når jeg skulle trengt det, måtte jo blitt når ungen flytter ut eller jeg og mannen går hvert til vårt. Har jo betalt for det en gang, men orker ikke stre med å sørge, det er ikke dyre ting, type Kid. 

Hva er deres innspill? 

Ring fattighuset eller andre institusjoner som kan ha glede av noe av det. Legg ut på Finn.no og noe bør kanskje kastes…c’’.)

Skrevet

Gjenbruk er en finfin ting - ikke alle har råd til gardiner, faktisk. Rosa eller ikke. 

Jeg anbefaler å gi det bort, eventuelt selge. Jeg pleier å sette en liten sum på tingene jeg har tenkt å gi bort, for da luker jeg ut folk som kun søker på "gis bort" og tar hva de får, bare fordi de kan. Et par ganger har jeg sett ting jeg har gitt bort til salgs et par uker senere, til alt fra lav til høy pris. Selger har vært den som fikk gratis av meg. Det har vært både sofa, spisestuesett, andre møbler, tv og seng da jeg flyttet inn sammen med kjæresten. Hvitevarer, brunevarer og alt mulig annet også. Jeg ga vekk det meste, men satte på lave priser på det jeg hadde tenkt å gi bort. Hadde jeg på følelsen av at de faktisk trengte det, type dårlig råd, så sa jeg at de kunne få det gratis. Brant meg på tv-en og spisestuesettet jeg ga bort i god tro, det gikk på gjensalg til 1500 og 6000 kroner et par uker senere. Det har vært et par andre ting også, blant annet bestikksett av finere kvalitet og kommode. Det ble andre boller da jeg begynte å sette på noen kronestykker fremfor gis bort.
Folk med dårlig råd ser ikke alltid bare etter gis bort, de ser også etter rimelige ting de faktisk trenger.

Anonymkode: a20bd...26c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...