AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Vi har ei jente på 4 år, og hun får ofte litt klær til jul og bursdager. Fra to personer (bestemor og tante) er klærne nesten alltid i rare størrelser. Eksempel fra denne julen: Når de har spurt om hun ønsker seg klær, har vi sagt at klær er fint og at hun bruker størrelse 110. Til jul fikk hun masse klær, hvor et par plagg var i 110, og resten var i størrelse 92 og 98. Veldig pent tøy som matchet, men det er jo selvfølgelig altfor smått og må byttes. Så da er det å reise rundt til ulike butikker for å bytte tøyet. Bare stress. Dette skjer nesten ved hver jul/bursdag. Hadde tøyet vært i større størrelse, så hadde det ikke vært noe problem. Jeg forstår ikke hvordan disse menneskene tenker. Noen som har innspill? Dette er oppegående damer tidlig i 60 årene. Anonymkode: 8001d...ab2 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Kanskje de syns plagget ser stort ut og derfor tar mindre størrelse? Eller ser på lappen at det står f.eks 3-4 år, har sett det står på noen av klærne til min gutt som bruker 98-104. For min del syns jeg ikke det gjør noe om plagget ser stort ut og mottaker har sagt 110, da kjøper jeg 110 også tenker jeg at om den er litt stor så varer den jo gjerne lengre. Anonymkode: 4ca74...e9a 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Det er så irriterende! De har sikkert funnet det på salg og at de var tom for riktig størrelse så har de bare tenkt «pytt sann, hun får sikkert presset det på seg», eller’så er de jo bare dumme. Vi har også masse klær vi må bytte etter jul og bursdag. Får klær i str. 92 når barnet etter alderen er midt i 98 (2-3 år) men i tillegg er stor for alderen så vi har bedt om å få 104 Da et det bedre å kjøpe for stort så de får bruke det senere. Anonymkode: d3db1...1e1 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Her mistenker jeg det er godt voksne damer som blir forvirret av størrelsestabellene. Skjønner de godt jeg, er jo helt svidd hele målingene 😂 Anonymkode: b19fb...628 4 1
Grüner Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har ei jente på 4 år, og hun får ofte litt klær til jul og bursdager. Fra to personer (bestemor og tante) er klærne nesten alltid i rare størrelser. Eksempel fra denne julen: Når de har spurt om hun ønsker seg klær, har vi sagt at klær er fint og at hun bruker størrelse 110. Til jul fikk hun masse klær, hvor et par plagg var i 110, og resten var i størrelse 92 og 98. Veldig pent tøy som matchet, men det er jo selvfølgelig altfor smått og må byttes. Så da er det å reise rundt til ulike butikker for å bytte tøyet. Bare stress. Dette skjer nesten ved hver jul/bursdag. Hadde tøyet vært i større størrelse, så hadde det ikke vært noe problem. Jeg forstår ikke hvordan disse menneskene tenker. Noen som har innspill? Dette er oppegående damer tidlig i 60 årene. Anonymkode: 8001d...ab2 Har ikke inntrykk av at det er så vanlig å kjøpe feil størrelse til andre når en har fått oppgitt størrelsen de bruker på forhånd. 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 De fant sikkert klærne på tilbud og tenker at det er tanken som teller. Anonymkode: 0b9e2...d07 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Jeg tror jo ingen gjør det av vrang vilje. Sett feil, tenkt feil. Hender jeg gjør ting som ikke er helt rett heller. Gidder ikke å irritere meg over sånt. Mine barn har en tante som kjøper klær etter sine egne barn. De har alltid vært veldig små, mens mine er en annen støpning. Vi fikk noen nusselige votter, som sikkert hadde passet hennes 11 åring, den gang. Men som er alt for små for min frøken som har vokst sin tante over hodet for et års tid siden. Vi sparer dem og legger dem i gaveinsamlingsboksen neste år, så får noen andre glede av dem. Anonymkode: 77370...db0 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 Her klarer ikke far engang å kjøpe riktig størrelse enda han har spurt meg og fått svar samme dag som han handler 😅 enig i at det er irriterende, for det er pyton å fly rundt for å bytte etter jul. Har man fått opplyst en strl så forholder man seg til den, tenker jeg. Min mor kjøper nesten konsekvent for store størrelser for at de skal ha noe å vokse i. Det er jo ingen krise, men samtidig må jo disse klærne ligge på vent til ungene vokser inn i dem og jeg synes det er litt unødvendig det og. Og ungene skjønner ikke hvorfor de har fått plagg de drukner i 😆 Anonymkode: 88364...1dd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er så irriterende! De har sikkert funnet det på salg og at de var tom for riktig størrelse så har de bare tenkt «pytt sann, hun får sikkert presset det på seg», eller’så er de jo bare dumme. Vi har også masse klær vi må bytte etter jul og bursdag. Får klær i str. 92 når barnet etter alderen er midt i 98 (2-3 år) men i tillegg er stor for alderen så vi har bedt om å få 104 Da et det bedre å kjøpe for stort så de får bruke det senere. Anonymkode: d3db1...1e1 Dumme faktiskn, hyggelig sagt Anonymkode: 75243...36c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 Nesten samme her, folk kjøper juleklær som passer i juli 🤦♀️ Hun bruker størrelsen Hun skal ift. alder Anonymkode: c420b...1d7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 Her opplyste jeg at vi ikke trenger tøy mindre enn str 98-104 Fikk heldigvis juletøy i str 104, det kan brukes i år og neste år. Her gjorde jeg det også enkelt for besteforeldrene og sa hva vi trengte. Barnet er 2år og lang. Anonymkode: 2601b...798 1
Daria Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 Jeg blir like svett hver gang jeg skal kjøpe barneklær og prøve å forstå størrelestabeller og -kombinasjoner. Når det står 4-6 på det ene plagget og 6-8 på det andre, er det ikke åpenbart for meg hvilken av dem jeg skal kjøpe til 6-åringen jeg ikke vet om er stor eller liten for alderen. De fleste som kjøper gave gjør det med god vilje og ditto intensjoner, jeg skjønner ikke at dette er noe å legge så mye irritasjon og energi i. Hvis det er et vedvarende problem, så ønsk dere heller andre ting enn klær av dem. 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 Daria skrev (2 minutter siden): Jeg blir like svett hver gang jeg skal kjøpe barneklær og prøve å forstå størrelestabeller og -kombinasjoner. Når det står 4-6 på det ene plagget og 6-8 på det andre, er det ikke åpenbart for meg hvilken av dem jeg skal kjøpe til 6-åringen jeg ikke vet om er stor eller liten for alderen. De fleste som kjøper gave gjør det med god vilje og ditto intensjoner, jeg skjønner ikke at dette er noe å legge så mye irritasjon og energi i. Hvis det er et vedvarende problem, så ønsk dere heller andre ting enn klær av dem. Men de har jo fått opplyst størrelse! Det er det som er poenget her. Med andre ord trenger de ikke stå å lure i butikken. Og de aller fleste plagg har ikke bare alder opplyst, men f.eks strl 116. Så når man får opplyst at barnet bruker strl 116, men kjøper strl 104 som blir for smått, så er det selvsagt irriterende for mottaker som må ut og bytte. Anonymkode: 88364...1dd 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 Jeg har opplevd å få sommertøy til babyen min som passer i desember/januar.. Tror mange ikke tenker. MEn nårdu spesifikt BER om en str så er det rart å bomme. Ville tatt det direkte med personen som har kjøpt den. Anonymkode: 55818...e30
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Her mistenker jeg det er godt voksne damer som blir forvirret av størrelsestabellene. Skjønner de godt jeg, er jo helt svidd hele målingene 😂 Anonymkode: b19fb...628 Haha, ja! Jeg syns også de kan være forvirrende. Eller så har bedt om hjelp fra butikkansatte, som har plukket frem klær til dem. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de har jo fått opplyst størrelse! Det er det som er poenget her. Med andre ord trenger de ikke stå å lure i butikken. Og de aller fleste plagg har ikke bare alder opplyst, men f.eks strl 116. Så når man får opplyst at barnet bruker strl 116, men kjøper strl 104 som blir for smått, så er det selvsagt irriterende for mottaker som må ut og bytte. Anonymkode: 88364...1dd Om det er så irriterende, lar du vær å bytte. Gi til til Fretex eller venners barn eller prøv å få solgt de på nett. Anonymkode: 9553f...747
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 Ts her. Vi har i grunn blitt enig om at vi ikke lenger kommer til å si ja hvis det blir spørsmål om barna trenger klær. Føler at vi må ut å bytte klærne (typisk ulike butikker så vi må innom flere kjøpesentre) og vi har ingen andre å gi det bort til. Jeg må si jeg syns det er litt komisk å kjøpe 92 til barn som bruker 110, siden forskjellen er så stor. Og det står størrelse på alt av barnetøy, så det burde være ganske enkelt. Anonymkode: 8001d...ab2 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 Helt uforståelig. Jeg spør alltid om størrelse siden barn er så forskjellige, så kjøper jeg i den størrelsen jeg får beskjed om. Når jeg strikker, strikker jeg alltid en del måneder "for stort" fordi jeg er treig på å strikke og de vokser inn i det. Tenker da gjennom årstiden det vil bli når barnet blir å passe i den størrelsen og strikker tøy som passer med årstiden. Anonymkode: 0836f...f6f 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 Burde jo være unødvendig av dem å kjøpe feil. Jeg spør alltid bonusdatter hvilken størrelse barnebarnet vårt bruker, og holder meg til det. Anonymkode: 8d092...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Haha, ja! Jeg syns også de kan være forvirrende. Eller så har bedt om hjelp fra butikkansatte, som har plukket frem klær til dem. Om det er så irriterende, lar du vær å bytte. Gi til til Fretex eller venners barn eller prøv å få solgt de på nett. Anonymkode: 9553f...747 Eller de som handler gaver kan handle den størrelsen de faktisk har fått opplyst, eller mener du det er for mye å forvente når de kanskje til og med spør hvilken størrelse barnet bruker? 😅 enkleste løsning. Anonymkode: 88364...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #20 Skrevet 28. desember 2023 Tipper de fant et plagg på salg og tenkte, en størrelse fra eller til, pytt pytt. Jeg fikk kortermede bodyer til min sommerbaby som passet i desember. Akkurat like dumt😂 Anonymkode: 49e81...531 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå