Gå til innhold

Skatteetaten trodde jeg vaar milionær - trakk for høyt i november

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget dette etter jeg fikk skattekortet, og la inn lønn som var 200 000 lavere enn det futen trodde. Vil dette ha effekt på lønnen som jeg får i januar?

Anonymkode: 21c07...191

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at de trakk? Hvis det bare er snakk om feil i skattekortet og du endret det med en gang, skal det ikke ha noe å si for januar. 

Anonymkode: 47cbe...e21

Skrevet

Skatteetaten trekker ikke skatt, det er det arbeidsgiver som gjør. Arbeidsgiver vil benytte det nye skattekortet i januar.

Anonymkode: 28407...17d

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ingenting. Futen har fått opplyst feil tall og trakk skatt for 200 000 for mye i år på en måned? Ja, du vil vel få riktig skatt fra januar. 

Anonymkode: 9a3a0...41f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ingenting. Futen har fått opplyst feil tall og trakk skatt for 200 000 for mye i år på en måned? Ja, du vil vel få riktig skatt fra januar. 

Skatteetaten trekker som tidligere nevnt ikke skatt, med mindre TS jobber for dem, da. Regner med TS mener at skattekortet for neste år er feil. Det gjelder mange, skatteetaten liker å la folk betale for mye skatt så de får igjen til dårlig rente.

• Nyttig 1
Skrevet

Litt usikker på hva du mener. Men antar at du har fått skattekort for 2024 og at Skatteetaten har lagt til grunn høyere inntekt enn det du regner med å ha. Du har dermed endret skattekortet. Arbeidsgiver vil nok mest trolig benytte det oppdaterte skattekortet når de trekker skatten din for januar. Fikk du en annen tabell eller trekkprosent når du endret lønna? 

Anonymkode: b6c6a...d02

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hva du mener. Men antar at du har fått skattekort for 2024 og at Skatteetaten har lagt til grunn høyere inntekt enn det du regner med å ha. Du har dermed endret skattekortet. Arbeidsgiver vil nok mest trolig benytte det oppdaterte skattekortet når de trekker skatten din for januar. Fikk du en annen tabell eller trekkprosent når du endret lønna? 

Anonymkode: b6c6a...d02

Din tolkning er korrekt. Jeg lurer på om de allerede har trukket meg som om jeg hadde den inntekten de trodde på slutten av 2023. Jeg har nok ikke sjekket tabellen nei. Ergrer meg for mye over skattereglene for tiden. Det er liten vits i å sjekke, siden disse folkene tar det de vil ha uansett. Staten tar fra slitere som meg, for å omfoprdele til søkkrike politikere som Jonas Gahr Støre og hans likemenn. Ja, det er irriterende å se på. Vurderer å starte pensjonssparing for å kunne trekke fra mer på neste års selvangivelse.

Skrevet

Det skattekortet du har fått nå gjelder jo ikke fra før 2024.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din tolkning er korrekt. Jeg lurer på om de allerede har trukket meg som om jeg hadde den inntekten de trodde på slutten av 2023. Jeg har nok ikke sjekket tabellen nei. Ergrer meg for mye over skattereglene for tiden. Det er liten vits i å sjekke, siden disse folkene tar det de vil ha uansett. Staten tar fra slitere som meg, for å omfoprdele til søkkrike politikere som Jonas Gahr Støre og hans likemenn. Ja, det er irriterende å se på. Vurderer å starte pensjonssparing for å kunne trekke fra mer på neste års selvangivelse.

Det stemmer ikke. Det er høyst sannsynlig ikke kjørt lønn for januar enda uansett hvor tidlig i måneden du skulle hatt lønningsdag, så hvis du endrer skattekortet slik at det blir korrekt, trekker arbeidsgiver skatt etter det nye skattekortet.

Anonymkode: 4bd04...616

Skrevet

Det du ble trukket for i november har ikke noe med hva du trekkes for i 2024. Men kortet i 2024 baserer seg på oktoberlønn. Noe som er håpløst for de av oss som får etterbetaling for lønnsøkning i oktober 

Anonymkode: c245b...338

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det du ble trukket for i november har ikke noe med hva du trekkes for i 2024. Men kortet i 2024 baserer seg på oktoberlønn. Noe som er håpløst for de av oss som får etterbetaling for lønnsøkning i oktober 

Anonymkode: c245b...338

TS her OK, så da jeg fikk lønn i november 2023 brukte de fortsatt skattekortet for 2023, og dermed blir skattesatsen for 2024 ny fra januar av? Beklager at jeg har tungt for det nå??!

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS her OK, så da jeg fikk lønn i november 2023 brukte de fortsatt skattekortet for 2023, og dermed blir skattesatsen for 2024 ny fra januar av? Beklager at jeg har tungt for det nå??!

Ja, skattekortet for 2023 gjelder selvfølgelig for hele året.

Anonymkode: 2cba1...b6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Selvfølgelig. Skattekortet for 2024 tas i bruk i 2024.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Selvfølgelig. Skattekortet for 2024 tas i bruk i 2024.

Takk. Det blir spennende i januar!!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, skattekortet for 2023 gjelder selvfølgelig for hele året.

Anonymkode: 2cba1...b6f

Jaha. Takk forn info!!

Skrevet

I aller verste fall rakk arbeidsgiveren din å hente ut skattekortet og bruke det til januarlønn, men hvis du endret det raskt så går det nok bra. Skulle du bli trukket for mye i januar kan du søke om ny endring for å kompensere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig 

Anonymkode: 72429...b4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skatteetaten trekker som tidligere nevnt ikke skatt, med mindre TS jobber for dem, da. Regner med TS mener at skattekortet for neste år er feil. Det gjelder mange, skatteetaten liker å la folk betale for mye skatt så de får igjen til dårlig rente.

Futen er vel skattetaten ? 80- talls uttrykk. Nei, det er arbeidsgiver som trekker skatt, jeg er ikke ts. Ja, mulig ts mente at skattekortet for neste år er feil, men hva pokker skjedde i november 😅 . De liker at man skatter litt ekstra for og dekke evt utestående, og folk synes de er så snille når de « får» penger av dem hver vår. 200 000 var litt drøyt da, om ikke futen har rett i at ts er millionær. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk. Det blir spennende i januar!!

Jaha. Takk forn info!!

Spennende? Du må jo gå inn og korrigere da. 

Anonymkode: 7b171...e40

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...