Daria Skrevet 28. desember 2023 #41 Del Skrevet 28. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): For de som inderlig hadde ønsket noen å feire med så er det stusslig. Du kan ikke definere hva andre syns. Ikke alle har venner eller familie å invitere. Og når man ER ensom så føler man seg alene med den " skjebnen" selv om man naturligvis vet at man ikke er den eneste i verden som er ensom. Man ER i en boble som det ikke er bare å snappe ut av. Anonymkode: 697b1...f14 Men det eneste man kan gjøre noe med er sin egen innstilling og tilnærming. Situasjonen i seg selv er hverken stusslig eller ensom, det er følelsene og tankene man har som gjør den det, og da er det mye mer konstruktivt å prøve å endre det og se på hva man faktisk har heller enn å grave seg ned i selvmedlidenhet. Endret 28. desember 2023 av Daria 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #42 Del Skrevet 28. desember 2023 I førti- og femtiårene her. Vi er også alene på nyttårsaften. Har dessverre liten omgangskrets, og de vi har, er opptatte med andre vennegjenger/familie. Synes egentlig det er helt greit. Vi har hund og kan hvertfall ikke dra noen steder uten henne. Jeg er usikker om ungdommene i huset har noen planer. Nyttårsaften er ingen big deal for oss. Anonymkode: dc49d...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 28. desember 2023 #43 Del Skrevet 28. desember 2023 (endret) Foretrekker å "feire" alene på nyttårsaften (mann 55). For en del år siden var jeg opptatt av hva "andre" tenker om dette. Nå er jeg nærmest litt stolt av å si at jeg foretrekker å feire alene. Har vært både hos familie, venner og bekjente på nyttårsaften - men jeg føler det er en flott dag for refleksjon og avslapping med en god middag, som jeg fikser selv. Føler at jeg bidrar nok til den lille familien som er igjen ved å reise hjem til mor i jula og bli der noen dager. Egentlig hadde jeg hatt det helt fint alene i jula også, men det tør jeg ikke si.... Dessuten har man jo godt av å sosialisere seg litt. Har noen ganske slektninger som kanskje hadde satt pris på å bli invitert til meg eller at vi hadde ordnet noe sammen - en eller annen gang blir jo det vel slik at jeg må gjøre dette, for å unngå at noen som ikke vil bli blir sittende alene blir sittende alene. Det blir da et spørsmål om forventninger. Og det blir jo en avvisning om jeg sier at "nei, vi kan ikke møtes og spise middag og feire nyttår, jeg vil helst sitte alene".... Endret 28. desember 2023 av Johan uten land 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #44 Del Skrevet 28. desember 2023 Har dere det ikke hyggelig i hverandres selskap? Anonymkode: 03d2a...99a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #45 Del Skrevet 28. desember 2023 Vi er et par i 30- og 40-årene. Vi har feiret nyttårsaften alene med god middag og brettspill, fyrt opp raketter sammen. Kjempekoselig I fjor inviterte vi 3 personer som kom på middag og reiste hjem ca kl.20. Vi hadde da en baby. I år har vi invitert en annen barnefamilie med småunger på tidlig middag ca kl.16. Regner med de drar kl.19/20 for legging. Jeg har også vært helt alene på nyttårsaften. Lagde god mat, så noe koselig på tv og gikk ut på verandaen for å se rakettene. Man må jo bare tilpasse situasjonen og lage det koselig Rart for meg at man skal fokusere på at man er ensom og trist bestandig. Anonymkode: ff790...d40 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #46 Del Skrevet 28. desember 2023 Vi gleder oss til å være alene. Eldstemann skal til en venn, og vi skal være hjemme.og bare kose oss med yngste 😊 Anonymkode: 71523...ca6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 28. desember 2023 #47 Del Skrevet 28. desember 2023 De fleste med barn sitter vel alene på nyttårsaften. Ingen dramatikk i det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #48 Del Skrevet 28. desember 2023 Jacuzzi skrev (4 timer siden): Ja, til alle par som er i 20- og 30-årene, jeg tenker dette kan være noe å ta lærdom fra. Jeg er selv singel og midt i 30-årene. Har gjennom flere år nå sett vennene mine "forsvinne" inn i parkoknstellasjoner og gradvis droppe vennene sine. Fullt fokus på egen familie og lite engasjement i noe annet. Vennskap er noe som skapes og bygges over tid. Dersom dere ikke tar vare på vennene deres i yngre alder, vil dere til slutt sitte igjen alene når dere blir eldre og barna flytter ut. Jeg og de få single vennene jeg har er tydelig flinkere på å skape nettverk og invitere og ta initiativ til å teffes og holde på vennskap. Og enkelte i parforhold også, selvsagt. Gjerne spesielt de som bor i en annen by enn resten av familien sin. Jeg gleder meg til å fortsette å feire høytider med denne gjengen. Men jeg tror aldri det er for sent, da. Men dere må ta initiativ selv! Vær den som inviterer, ikke sitt hjemme og vent på invitasjon. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man høster det man sår. Ser nå som vi er godt voksne mange rundt oss som plutselig er alene (selvom de er to), fordi de orket ikke «styr» eller ta inititativ til sosialt omgang når barna var yngre. Da var alt familietid og det var så koselig å bare være hjemme med kjernefamilien. Det er jo et valg man tar, og når man velger å ikke pleie andre sosiale forhold mellom alder 30-50 år, sitter man der når ungene er ute av redet. Hvis dette ikke er en ønsket situasjon for deg TS, må du ta tak og skaffe deg gode relasjoner igjen. Kanskje ikke så lett i alderen nå som tidligere, men umulig er det ikke. Men du må gi noe for å få noe, og det starter med deg. Anonymkode: 40f9d...157 Men jeg som er alene med et barn blir ikke invitert på nyttårsaften uansett hvor mange venner jeg har, de andre skal jo feire med familiene sine. Anonymkode: 85ffa...d79 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #49 Del Skrevet 28. desember 2023 Vi har en på 1 og en på 2, vi blir hjemme og er nok i seng til 22 ish Anonymkode: f6648...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 28. desember 2023 #50 Del Skrevet 28. desember 2023 Nyttårsaften er en fin dag, men jeg har aldri sett på det som en partydag etter jeg var ca 25. Er nå 50. To studentbarn, de skal spise hos sin far før iallefall den ene av dem skal treffe venner. Her er det byfyrverkeri kl 18 som vi skal se på, deretter skal vi ha kalkunmiddag her hjemme. Foreløpig ligger det an til å bli meg, samboer og foreldrene mine. Vi spiser godt og lenge, tar oss etpar glass vin og prater til midnatt. Da går vi ut og ser på fyrverkeri som folk i nabolaget sender opp. Deretter litt mer prat og et glass Champis før kvelden er omme. Nokså rolig og det syns jeg er topp. Savner ikke stort selskap eller fulle folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #51 Del Skrevet 28. desember 2023 Vi har aldri vært på fest på nyttårsaften, vært kun oss her hjemme. Nå er vi i slutten av førtiårene, og samboer sovner stort sett lenge før det nye året kommer og jeg sitter våken og passer på hundene😂😂 så jeg er vandt til å sitte alene med 2 hunder og ønske det nye året velkommen💜✨ Anonymkode: 41186...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #52 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Par på 50 år, 3 barn som er ungdommer og som er med venner. Føler vi er de eneste😔 Anonymkode: 30120...e98 Hvorfor i all verden inviterer dere ikke gjester hvis det er så kjipt å sitte alene? Anonymkode: 35419...e15 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #53 Del Skrevet 28. desember 2023 Dere er ikke alene når du skriver "vi"🏆 Anonymkode: 0cc41...64f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #54 Del Skrevet 28. desember 2023 Jeg bor alene og skal ingen steder pga livredd hund. Skal lage god middag og kake og kose meg gløgg ihjel. Se noe bra på skjermen. Nyttårsaften har aldri vært det store for meg og julen er sosial nok. Er man to bør man klare å lage en fin kveld? Ifjor var jeg med ei venninne og hadde det bare bra. Anonymkode: daad0...d4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #55 Del Skrevet 28. desember 2023 Jeg tror ikke det er så vanlig med nyttårsfest som folk tror uansett alder. Anonymkode: 0282b...ae9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #56 Del Skrevet 28. desember 2023 Vi sitter også alene. Det er ensomt. Alle har nok med sine. Anonymkode: 03962...dbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 28. desember 2023 #57 Del Skrevet 28. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror ikke det er så vanlig med nyttårsfest som folk tror uansett alder. Anonymkode: 0282b...ae9 Helt enig i dette - antakelig i stor grad skapt av Oslo-baserte medier, der selskap og fester er mer vanlig enn på bygda i alle fall. De fleste på min alder har barn, og da er det familieselskaper som gjelder. Jeg har vokst opp med at nyttårsaften mer eller mindre var en kopi av julaften, men da uten gaver. Tror det hendte 1-2 ganger i løpet av oppveksten at foreldrene mine hadde besøk av en annen familie. Ellers var det bare slekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jacuzzi Skrevet 28. desember 2023 #58 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg som er alene med et barn blir ikke invitert på nyttårsaften uansett hvor mange venner jeg har, de andre skal jo feire med familiene sine. Anonymkode: 85ffa...d79 Hvorfor inviterer du ikke en slik familie hjem til dere da? Eller en eller flere av dine enslige venner? Hot tips nr.1 er å ikke sitte og vente på at andre tar initiativ. Gjør det selv 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #59 Del Skrevet 28. desember 2023 Tror det er ganske vanlig, altså, med roligere nyttårsfeiring enn det var da vi som nå er rundt 50 var unge. Det er stort sett forbi med store fester osv. Selv nyter vi så og si hvert år en stille nyttårsfeiring, for meg er nyttår mer «hellig» enn jula - en kveld for ettertanke, legge retning for det nye året, og hygge med de to som betyr mest for meg, mann og (snart voksen) datter. Anonymkode: 4e034...2d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #60 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i all verden inviterer dere ikke gjester hvis det er så kjipt å sitte alene? Anonymkode: 35419...e15 Fordi vi ikke har noen å invitere. Det er kanskje det som er sårt😔 ts Anonymkode: 30120...e98 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå