Gå til innhold

Juleferie med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er den for dere? Hyggelig? Eller mye mas?

De sitter jo helst bare på ipad. Men må aktiviseres. Selv om de ikke vil. Og da blir det veldig mye mas. 

Anonymkode: 93c9a...fb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her lekes det mye med det de fikl til jul, er litt ute i snøen, enten alene eller med oss og aker og går på ski. De har iPad litt på morran før vi står ordentlig opp, og litt på ettermiddag/kveld i mens vi lager middag. De er i år 7 og 9 år, en veldig behagelig jul med lite mas faktisk.

Anonymkode: 3e14c...494

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er den for dere? Hyggelig? Eller mye mas?

De sitter jo helst bare på ipad. Men må aktiviseres. Selv om de ikke vil. Og da blir det veldig mye mas. 

Vi syns det er kjempefint og lite mas. Syns den første uka har gått kjempefort og kan ikke tro det er så kort tid igjen. Vi har late morninger, går ut hver dag (i skogen / går tur / aker / skøyter), spiser god middag sammen og slapper av. Syns det er greit å både ha aktive dager og rusle rundt i pysj dagen lang. Hvor gamle er dine?

Anonymkode: fb0cd...011

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi syns det er kjempefint og lite mas. Syns den første uka har gått kjempefort og kan ikke tro det er så kort tid igjen. Vi har late morninger, går ut hver dag (i skogen / går tur / aker / skøyter), spiser god middag sammen og slapper av. Syns det er greit å både ha aktive dager og rusle rundt i pysj dagen lang. Hvor gamle er dine?

Mine barn er 1, 3 og 6 år.

Skrevet

Synes det er kos å ha de hjemme og har alltid kost meg med de i ferier, uavhengig av alder. 
De har i alle år fått leker til jul som koselige å leke med og sitter lenge med Lego bygging, tegning osv,

ut i akebakken eller ski løypa er også stor stas.

ellers er de jo med på det daglige, matlaging osv 

to jenter 9 og 13

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Travelt pga ett barn under utredning ,men også Kos. Noen dager er vi nesten bare inne, andre dager masse ute. Inne lekes det med nye leker, tegnes , pusles, ser mye på tv osv.

Anonymkode: d9b90...601

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og de sitter på iPad?

Synes det er så utrolig trist med foreldre som får flere barn, men ikke evner å aktivisere de.

Anonymkode: 6ec24...5f3

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har vi barn i ca samme alder. Hvordan mener du de vil sitte på skjerm hele tiden og vil ikke ut? Hva tenker du det kommer av? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og de sitter på iPad?

Synes det er så utrolig trist med foreldre som får flere barn, men ikke evner å aktivisere de.

Anonymkode: 6ec24...5f3

🤦🏻‍♀️

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: d9ed4...535

Skrevet

Mine er store (eldste er 15 og de yngste er snart 11 og 13). Juleferier, og alle andre ferier, er 100% herlige. De gjør en del ting alene og klart det blir en del skjerm, men vi spiller veldig mye brettspill, spiser god mat sammen, ser julefilmer, drar ut og aker eller går tur og barna er litt med venner. Her med late morgener og sene kvelder, ingen tenker på klokka og vi bare gjør akkurat det vi har lyst til. Skjønner at det er annerledes med mye yngre barn, vi har alle vært der, men det blir bedre. :) 

• Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

🤦🏻‍♀️

Det må jo lov å stille spørsmål ved hvordan en 1 åring og en 3 åring «sitter jo helst bare på ipad. Men må aktiviseres. Selv om de ikke vil».

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vel, da er det dere som velger at de bare sitter på iPad. 

Hjemme med to på hhv 9 mnd og 3 år.

3-åringen leker mye med lekene sine, er ute og går tur eller Aker hver dag. Vi spiller litt spill sammen, baker boller, lager middag og slike ting. iPad bruker han innimellom, når han og pappaen bygger lego sammen (med oppskriften på Lego-app) og noen ganger ellers. Tv ser han før leggetid. Han maser sjelden om skjerm.  

Hun på 9 mnd er stort sett bare med. 😅

Det krever en del av oss foreldre, vi har sjeldent tid til å sette oss ned med en kaffekopp (bortsett fra når 3-åringen gjerne vil drikke «kaffe» sammen med oss. Da utvikler det seg gjerne til tegning, maling eller andre bordaktiviteter). Men alt i alt blir feriene mye greiere når vi engasjerer oss. Da opplever vi oftere at 3-åringen kan leke for seg selv over tid også. 

Anonymkode: 89d0b...787

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det må jo lov å stille spørsmål ved hvordan en 1 åring og en 3 åring «sitter jo helst bare på ipad. Men må aktiviseres. Selv om de ikke vil».

Det var også en 6 åring 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var også en 6 åring 

Jeg kan forstå at en 6 åring kan ha mer preferanser og krav :) 

Skrevet

Har en 5- og 6-åring. Blir litt barne-TV på morningen (de sover til 9) og en julefilm ila dagen, men vi har det hyggelig uten for mye mas. Ut i snøen, spiller brettspill, de leker med julegavene sine osv. De har hver sin iPad, men er lite opptatt av de. 

Anonymkode: 0b6b4...a51

Skrevet

Her har vi en på snart 15 mnd. Det er veldig hyggelig, er på en ukes ferietur hos svigers i utlandet. Det ble litt skjerm med Minibarna på flyet for å unngå krise, men ellers ingen skjerm. Her går det i lek med besteforeldrene og oss, samt en tur ut på ettermiddagen etter luren hennes, hvor vi leker i parken og kanskje går innom en cafe. Hun har blitt litt utålmodig og trøtt når vi var ute litt lenger enn planlagt på et lysshow, men ble fort glad igjen av litt snacks.

Anonymkode: c7cc3...d97

Skrevet

«Morningen»???? Mener dere morgenen?

Og nei, selvsagt «sitter de ikke på iPad» hele dagen. De har jo foreldre, som leser bøker for dem, spiller spill me dem, sender dem ut for å leke, tar dem med på alt fra vedhogst til matlaging.

Det er jo ikke barnehjemsbarn heller!

Anonymkode: 52efe...161

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

«Morningen»???? Mener dere morgenen?

Og nei, selvsagt «sitter de ikke på iPad» hele dagen. De har jo foreldre, som leser bøker for dem, spiller spill me dem, sender dem ut for å leke, tar dem med på alt fra vedhogst til matlaging.

Det er jo ikke barnehjemsbarn heller!

Anonymkode: 52efe...161

Om mårran. 

Skrevet

Et helvete! 
har en på 3 og en på 6. begge i trassalderen.

De krangler, skriker og oppfører seg som hunder med rabis.
Vi er ute å aker, skøyter eller står på ski hver dag. Prøver å finne på mye hyggelig, men jeg er altså så sliten at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal klare en dag til. Mannen er kjempe flink med barna og har dem mye mer enn meg, men jeg takler nesten ikke dette livet mer. 

Å få barn er det dummeste jeg har gjort

Anonymkode: 2251d...e5c

• Hjerte 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...