Gå til innhold

Klippe klør på hund (bilde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg passer en hund i julen og føler at klørne dens er alt for lange. Legger ved bilde. Tenkte å kjøpe en neglenlipper og klippe dem. Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Har bare klippet min eldgamle katt sine klør tidligere, men de er hvite/gjennomsiktige, og jeg ser nerven inni der. Vil jo nødig gjøre noe feil her 😅

Og hvis dere synes klørne ser helt ok ut ut ifra bildet, så rop ut! 🙈

20231228_090517.jpg

Anonymkode: 4dffa...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville klippet dem. De ser lange ut. Hvis du er veldig usikker ville jeg bare tatt litt av tuppen. 

Anonymkode: 60ac9...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville klippet dem. De ser lange ut. Hvis du er veldig usikker ville jeg bare tatt litt av tuppen. 

Anonymkode: 60ac9...7b1

Takk, her er et bedre bilde. Kanskje det er best å bare ta bittelitt så jeg ikke gjør noe feil ja 😊

20231228_091032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke blir klippet jevnlig så gror nerven lenger og lenger ut. Så vær forsiktig! Mulig nerven her går mye lengre enn du tror. Klipp bare litt og litt, 1 mm om gangen, veeeldig forsiktig.

(om den i fremtiden klippes jevnlig, vil nerven trekke seg tilbake igjen)

Anonymkode: 51e37...1b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser lange ut ja, men jeg ville ikke klippet klørne på en hund som jeg bare hadde til låns. Du bør tenke på at dersom du gjør feil, altså skader den, så vil den være livredd for neglklipp senere. Hva sier eier om neglklipp? Kan det være en årsak til at de er så lange?

Anonymkode: d1359...572

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke klippet klørne på en hund jeg passet. Klipper du for langt inn kan set blø MYE, her hadde vi blod oppetter vegger og langs hele gulvet en gang. Hunden kan bli livredd for negleklipp, og du vet jo heller ikke hvordan hunden reagerer på negleklipp? En hund som blir stresset og satt i en situasjon hvor den føler seg redd/truet (spesielt uten eier til stede) KAN faktisk bite. 

spør heller eier om du kan ta den med til dyrlegen å få de klippet, eller spør rett ut om hvordan de gjør det med klipping, og om det er noe du skal gjøre. Kan være grunner for at de ikke er klippet på en stund.

Anonymkode: 9e649...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De ser lange ut ja, men jeg ville ikke klippet klørne på en hund som jeg bare hadde til låns. Du bør tenke på at dersom du gjør feil, altså skader den, så vil den være livredd for neglklipp senere. Hva sier eier om neglklipp? Kan det være en årsak til at de er så lange?

Anonymkode: d1359...572

Helt ærlig så bryr ikke eier seg. Han har fått mange beskjeder fra andre om at klørne bør klippes. Jeg tar 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville ikke klippet klørne på en hund jeg passet. Klipper du for langt inn kan set blø MYE, her hadde vi blod oppetter vegger og langs hele gulvet en gang. Hunden kan bli livredd for negleklipp, og du vet jo heller ikke hvordan hunden reagerer på negleklipp? En hund som blir stresset og satt i en situasjon hvor den føler seg redd/truet (spesielt uten eier til stede) KAN faktisk bite. 

spør heller eier om du kan ta den med til dyrlegen å få de klippet, eller spør rett ut om hvordan de gjør det med klipping, og om det er noe du skal gjøre. Kan være grunner for at de ikke er klippet på en stund.

Takk for svar. Det er mange som har mast på eier om at klørne bør klippes. Det er bare at han aldri "kommer så langt". Hunden er ikke redd for beina sine (jeg har latet som jeg klipper dem for å sjekke), og jeg kjenner den godt. Alternativet er nok at klørne bare ikke blir klippet, enkelt og greit, eier ser ikke helt vitsen. Og hvis det er sånn at de må klippes bittelitt og veldig gradvis, så har det jo kanskje ikke så mye for seg at jeg gjør det nå, én gang.. :) Så kanskje jeg bare lar det ligge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig så bryr ikke eier seg. Han har fått mange beskjeder fra andre om at klørne bør klippes. Jeg tar 

Takk for svar. Det er mange som har mast på eier om at klørne bør klippes. Det er bare at han aldri "kommer så langt". Hunden er ikke redd for beina sine (jeg har latet som jeg klipper dem for å sjekke), og jeg kjenner den godt. Alternativet er nok at klørne bare ikke blir klippet, enkelt og greit, eier ser ikke helt vitsen. Og hvis det er sånn at de må klippes bittelitt og veldig gradvis, så har det jo kanskje ikke så mye for seg at jeg gjør det nå, én gang.. :) Så kanskje jeg bare lar det ligge.

Ta den med til dyrlegen så klipper de skikkelig hvertfall. Men man bør jo klippe klørne jevnlig, typ hver 2. uke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (52 minutter siden):

Dette er på vei mot dyremishandling. For lange klør som begynner å krølle seg innover mot tredeputene. 

Godt skrevet av Nordisk Heste -og Hundeterapiskole om hvorfor det er viktig å klippe hundens klør. 

Jeg skal sende det videre til eier. Hunden biter en god del på tærene sine, det virker som om den prøver å bite negler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trodde hunden min hadde lange klør....

Hvis du vil klippe selv, så se under kloa for å se hvor nerven er, men ikke klipp helt inntil såklart. Kjøpt en ny, skarp klosaks, og klipp litt etter litt. Når du nærmer deg nerva så kan du se en hvit prikk der du klipper. Klipp heller litt for lite enn litt for mye!

Jeg har klart å komme borti begynnelsen av nerva uten at hunden ble traumatisert, og heller ikke noe blod (litt rødt, men var aaaakkurat like før da). Da dro hunden til seg labben og ga meg et stygt blikk.

Ta bilder for å ha bevis til Mattilsynet dersom du vil ta kontakt på et eller annet tidspunkt. 

Anonymkode: 0640f...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp kloklipper. Kjør på. svarte klør er litt vanskelig fordi du ikke så lett ser nerven. men som en sa. sjekk om du ser nerven på undersiden.

Anonymkode: d2197...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...