AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Jeg opplever hver jul at de samme ikke takker for julegaven de fikk av meg, og dette er ofte de samme som ikke takker for bursdagsgave som deres barn får også. Hvorfor takker du ikke for julegaven? Anonymkode: db0f8...044 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Jeg har to stykker jeg ikke takker. De er innenfor min biologiske familie. Jeg har ingen kontakt med de resten av året, jeg ønsker ikke kontakt med de, jeg kjøper ikke presanger til de, og jeg ønsker heller ikke presanger av de. Likevel kommer de hver desember med presanger til meg. Det er vondt fordi jeg er selvfølgelig oppdratt til å takke og jeg sitter hvert år med en vond følelse av at jeg burde takke men jeg vet også at dette er manipulerende oppførsel av de. Og jeg ønsker ikke å være med på den leken deres. Alle familier er ikke like enkle og jeg har tatt avstand men får lite respekt for den avgjørelsen. Jeg skjønner at det kan oppleves uhøflig når det i normale relasjoner ikke blir takket for presanger og gaver en får, men hos meg er det en helt bevist handling å ikke takke, takker selvfølgelig for gaver jeg får av andre. Anonymkode: 92d2c...b0a 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Gir ikke til folk som ikke takker. Anonymkode: 9df75...70b 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Til ts, jeg håper det er greit at jeg stiller et tilleggsspørsmål. Alle er vel enige om at det, under normale omstendigheter, er vanlig folkeskikk å takke for gaver. Og, at foreldrene takker på barnas vegne er forståelig når barna er små. Er det like forståelig når "barna" er godt voksne? (En kvinne ga gaver til sine nevøer (40+ år), og fikk takkemelding fra sin bror ). Anonymkode: 33da5...198
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 18.14): Til ts, jeg håper det er greit at jeg stiller et tilleggsspørsmål. Alle er vel enige om at det, under normale omstendigheter, er vanlig folkeskikk å takke for gaver. Og, at foreldrene takker på barnas vegne er forståelig når barna er små. Er det like forståelig når "barna" er godt voksne? (En kvinne ga gaver til sine nevøer (40+ år), og fikk takkemelding fra sin bror ). Anonymkode: 33da5...198 Nei, når "barna" begynner å bli tenåringer, er de gamle nok til å takke selv. Tror venninnen min er i ferd med å gjøre samme tabbe som faren til disse nevøene som nevnes her, hun takker på vegne av ungene sine, og den eldste er 18. Synes det hadde vært bedre om hun hadde lært dem å takke selv. Anonymkode: f7c83...9a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 Kjøpte et fint smykke til en ung dame i vår nære familie. Et fra gullsmed. Hørte aldri noe takk hverken fra henne eller foreldrene. Dagens unge er dessverre både bortskjemte og utakknemlige. Anonymkode: 2b1b0...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Jeg takker alltid, og har lært barna opp til det samme. Nå får de ofte penger rett på vipps jul og bursdager, og da svarer de fint tusen takk tilbake der, uten at jeg må mase. Minimum av normal folkeskikk. Anonymkode: 555b3...37b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå