AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Jeg sliter veldig med søvn. Gjort i flere år. Sover greit (stort sett) de første tre(neon ganger fire) timene. Så våkner jeg og kan ligge i 2-3 timer helt våken. Noen ganger rekker jeg sove en time eller to før jeg må opp etter dette, ellers blir det svært lite søvn. Har gjerne en eller to netter i uka hvor jeg klarer å sove igjen innen rimelig tid, ellers skjer dette. Jeg bruker også lang tid på å sovne. Er helt utslitt. Mye annet i livet som tapper krefter også, men tror søvnen gjør at jeg ikke har noe energi, er sur, glemsom etc. Har noen gått til lege med søvnproblemer? Hva blir gjort der? Anonymkode: 66562...f20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Jeg sliter med søvn i perioder, og hadde ca. to måneder i høst hvor jeg sov svært lite. Dette forsterket mine psykiske plager, og jeg hadde det ikke bra. Legen hjalp meg med blant annet sykemelding fra nattevakter, jeg fikk Imovane for å prøve å få i gang søvnen igjen. Det fungerte med at jeg fikk sove, men stort sett med noen oppvåkninger. Kunne ikke gå på det lenger enn 1-2 uker. Fikk også resept på noen antihistaminer (Alimemazin), men de har jeg aldri brukt. Var bekymret for hangover. Uansett, det har gått seg til den siste måneden for meg. Jeg må nå sove med lyd fra en app på telefonen, da som oftest naturlyder av regn. Det fungerer veldig bra for meg. Hjernen min slutter med grubling. Legen har også henvist meg til søvnregistrering, da han ønsker å sjekke hvordan jeg puster om natta. Det er lang ventetid, så har ikke gjennomført det enda. I tillegg tar jeg magnesium glysinat og vitamin D. Ikke sikkert det har noen sammenheng, men jeg prøvde etter tips på nettet, og søvnen har vært mye bedre nå enn da jeg ikke tok det. I tillegg føler jeg meg mye mindre deprimert enn vanlig. Jeg tar også kreatin for trening, mer og mer forskning viser at kreatintilskudd også kan ha en positiv effekt på hjernen. Anonymkode: ae0ff...68b 1
Snublefot62 Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Lege sjekker de mest åpenbare tingene og går igjennom de normale spørsmålene. Og ofte handler det om å eliminere en del ting først. Og de spørsmålene som vil komme og du må forholde deg til er om du spiser variert og sunt, legger deg og står opp til faste tider, unngår alkohol og koffeinholdig drikke på kvelden, trener tilstrekkelig og får frisk luft og dagslys når du kan. Deretter vil det og bli spørsmål om bekymringer, stress og økonomi. Personlig har jeg hatt søvnvansker siden barndommen men det er først nå etter å ha passert 40 år jeg kan si jeg sover godt (og skikkelig). Legg deg til ca samme tid hver kveld. I starten vil du ikke være trøtt og det er naturlig. Kroppen må lære seg at det er leggetid. Bruk samme rutine før du legger deg. Hver kveld. Rutinen vil etterhvert trigge kroppen din til å forstå at nå er det leggetid og bli trøtt/søvnig. Min rutine er en liten rusletur med bikkja ca kl 22, så toalett og diverse (tannpuss etc) og så i seng. Er nesten uten unntak i seng rundt 22:45 og er da trøtt. Sovner som regel innen klokka er 23. Noen kvelder sovner jeg til TV eller musikk/lydbok. Det kommer litt ann på stress/tanker den kvelden. Vekking er fast 06:15 og da står jeg og opp. Dette gjør at jeg får noe over 7 timer med søvn hver natt og det har for meg vært tilstrekkelig for å være uthvilt. Jeg vurderer justere meg inn på 7 timer og 30 minutt da jeg opplever å være litt trøtt ved første vekking og slumre fristrer da veldig. Derfor vil jeg prøve å legge meg litt tidligere. I alle år har jeg prøvd ulike rutiner og jeg har alltid påstått at jeg har vært konsekvent og rutinert. Men jeg har løyet til meg selv og andre. Jeg har lagt meg til samme tid +/- en times tid hver kveld. Det er for stort spenn i tid til at kroppen får en vane ut av det. I tillegg har jeg lagt meg og sett på mobilen. Det er ikke å legge seg. Nå går mobilen på lading når jeg legger meg og mobilen skal ikke frem igjen før jeg står opp. Noen sliter med å la den ligge og da vil jeg anbefale å legge den på lading i et annet rom. Jeg klarer å la den ligge så den ligger på nattbordet mitt. Grunnen til at jeg valgte disse tidspunktene er når jeg begynner på jobb og hvor mye tid jeg trenger på morgenen for å få gjort unna obligatoriske ting med meg selv og andre i familien (frokost, dusj, lufte bikkja ++), og så tok jeg utgangspunkt i at 7 timer var nok søvn, regnet meg tilbake og la inn litt slingring. Rett tidspunkt for deg kan altså være annerledes. Men jeg vil samtidig fraråde deg å sove langt på dag selv om du kan. Jeg bruker gjerne både PC, iPad og mobil tett opp mot leggetid, men jeg prøver å unngå endeløs scrolling samt slår på night shift som demper lyset og endrer fargene. Brus og koffein prøver jeg å unngå etter 19:00 og aldri etter 22:00. Det har vært en god regel for min del og ser nå at jeg kan lett flytte tidspunktet fra 22 til 21. Og kanskje før og. Det hjelper og på. I tillegg pleier vi å dempe lys i oppholdsrom fra ca 20-21 som og er en god indikator for hjernen at det nærmer seg leggetid. Håper dette kan hjelpe noe. Og selv om du har prøvd rutiner i alle år så vil legen starte der uansett. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Snublefot62 skrev (34 minutter siden): Lege sjekker de mest åpenbare tingene og går igjennom de normale spørsmålene. Og ofte handler det om å eliminere en del ting først. Og de spørsmålene som vil komme og du må forholde deg til er om du spiser variert og sunt, legger deg og står opp til faste tider, unngår alkohol og koffeinholdig drikke på kvelden, trener tilstrekkelig og får frisk luft og dagslys når du kan. Deretter vil det og bli spørsmål om bekymringer, stress og økonomi. Personlig har jeg hatt søvnvansker siden barndommen men det er først nå etter å ha passert 40 år jeg kan si jeg sover godt (og skikkelig). Legg deg til ca samme tid hver kveld. I starten vil du ikke være trøtt og det er naturlig. Kroppen må lære seg at det er leggetid. Bruk samme rutine før du legger deg. Hver kveld. Rutinen vil etterhvert trigge kroppen din til å forstå at nå er det leggetid og bli trøtt/søvnig. Min rutine er en liten rusletur med bikkja ca kl 22, så toalett og diverse (tannpuss etc) og så i seng. Er nesten uten unntak i seng rundt 22:45 og er da trøtt. Sovner som regel innen klokka er 23. Noen kvelder sovner jeg til TV eller musikk/lydbok. Det kommer litt ann på stress/tanker den kvelden. Vekking er fast 06:15 og da står jeg og opp. Dette gjør at jeg får noe over 7 timer med søvn hver natt og det har for meg vært tilstrekkelig for å være uthvilt. Jeg vurderer justere meg inn på 7 timer og 30 minutt da jeg opplever å være litt trøtt ved første vekking og slumre fristrer da veldig. Derfor vil jeg prøve å legge meg litt tidligere. I alle år har jeg prøvd ulike rutiner og jeg har alltid påstått at jeg har vært konsekvent og rutinert. Men jeg har løyet til meg selv og andre. Jeg har lagt meg til samme tid +/- en times tid hver kveld. Det er for stort spenn i tid til at kroppen får en vane ut av det. I tillegg har jeg lagt meg og sett på mobilen. Det er ikke å legge seg. Nå går mobilen på lading når jeg legger meg og mobilen skal ikke frem igjen før jeg står opp. Noen sliter med å la den ligge og da vil jeg anbefale å legge den på lading i et annet rom. Jeg klarer å la den ligge så den ligger på nattbordet mitt. Grunnen til at jeg valgte disse tidspunktene er når jeg begynner på jobb og hvor mye tid jeg trenger på morgenen for å få gjort unna obligatoriske ting med meg selv og andre i familien (frokost, dusj, lufte bikkja ++), og så tok jeg utgangspunkt i at 7 timer var nok søvn, regnet meg tilbake og la inn litt slingring. Rett tidspunkt for deg kan altså være annerledes. Men jeg vil samtidig fraråde deg å sove langt på dag selv om du kan. Jeg bruker gjerne både PC, iPad og mobil tett opp mot leggetid, men jeg prøver å unngå endeløs scrolling samt slår på night shift som demper lyset og endrer fargene. Brus og koffein prøver jeg å unngå etter 19:00 og aldri etter 22:00. Det har vært en god regel for min del og ser nå at jeg kan lett flytte tidspunktet fra 22 til 21. Og kanskje før og. Det hjelper og på. I tillegg pleier vi å dempe lys i oppholdsrom fra ca 20-21 som og er en god indikator for hjernen at det nærmer seg leggetid. Håper dette kan hjelpe noe. Og selv om du har prøvd rutiner i alle år så vil legen starte der uansett. Lykke til Takk for mye god informasjon! Føler meg dum om jeg går til legen med dette, men det begynner å tære veldig. Jeg gjør mye av det du sier, har ulike arbeidstider og barn som våkner tidlig så får ikke styrt alt. Legger meg ca samme tid +- halvtime, men ved besøk kan det bli lenger.. scrolling på mobil på senga gjør jeg dessverre og burde nok kutte ja. Anonymkode: 66562...f20
Snublefot62 Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for mye god informasjon! Føler meg dum om jeg går til legen med dette, men det begynner å tære veldig. Jeg gjør mye av det du sier, har ulike arbeidstider og barn som våkner tidlig så får ikke styrt alt. Legger meg ca samme tid +- halvtime, men ved besøk kan det bli lenger.. scrolling på mobil på senga gjør jeg dessverre og burde nok kutte ja. Anonymkode: 66562...f20 Det er aldri dumt å gå til lege om en har helserelaterte problemer. Det er derfor de er der Jeg vet ikke hvilken mobil du har men jeg bruker iPhone. Der bruker jeg noe som heter søvnplan hvor jeg legger inn vekketidspunkt og antall timer søvn jeg vil ha. Du kan ha ulike tidspunkt pr dag eller uke så du kan variere. Men det fine med denne er for eks å få påminnelse om leggetid (såkalt avslapningstid i søvnplanen) og at iPhonen slår på sovefokus automatisk frem til du står opp. Sovefokuset mitt har jeg satt opp slik at det mindre apper på hjemskjermen min (som jeg kan bli fristet av) og alle varslinger slås av. Tallet som viser antall varslinger i en app er og fjernet. På den måten er det lite som frister på telefonen om jeg bare av ren rutine ser på skjermen eller sjekker hva klokka er. Påminnelsen er og grei ettersom det er fort å glemme om man har ulik leggetid hver dag. Jeg er rimelig sikker på at Android har noe tilsvarende men kan ikke gi noen spesifike tips der.
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Ja, legen henviste meg til sykehuset for søvnregistrering. Tok med hjem et apparat som festes rundt omkring på kroppen, oppi nesa osv. Så var det tilbake til sykehuset dagen etter for å lese resultatet. Viste seg at jeg har over 50 pustestopp i timen. Det ble CPAP på meg, og har fått livet tilbake.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Jeg skrev litt lenger oppe. Vil også nevne at jeg drikker ikke koffein etter kl 12. Kanskje det bikker til kl 13 noen ganger, men aldri senere. Det innebærer også brus som Pepsi Max og Cola Zero som inneholder koffein. Det kan godt hende at det har bidratt til å hjelpe også! Anonymkode: ae0ff...68b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for mye god informasjon! Føler meg dum om jeg går til legen med dette, men det begynner å tære veldig. Jeg gjør mye av det du sier, har ulike arbeidstider og barn som våkner tidlig så får ikke styrt alt. Legger meg ca samme tid +- halvtime, men ved besøk kan det bli lenger.. scrolling på mobil på senga gjør jeg dessverre og burde nok kutte ja. Anonymkode: 66562...f20 Det er ikke noe å føle seg dum for! God søvn er seriøst noe av det viktigste for oss mennesker, og når det ikke fungerer, så må du vite at det finnes hjelp å få. Du kommer til å få sove igjen ❤️ Anonymkode: ae0ff...68b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 6 minutter siden, Lykkedykker said: Ja, legen henviste meg til sykehuset for søvnregistrering. Tok med hjem et apparat som festes rundt omkring på kroppen, oppi nesa osv. Så var det tilbake til sykehuset dagen etter for å lese resultatet. Viste seg at jeg har over 50 pustestopp i timen. Det ble CPAP på meg, og har fått livet tilbake. Jeg skal gjøre det samme. Syns du det gikk greit å sovne med alt som var festa rundt omkring? Jeg er litt redd for at jeg ikke skal få sove 😂 Anonymkode: ae0ff...68b
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal gjøre det samme. Syns du det gikk greit å sovne med alt som var festa rundt omkring? Jeg er litt redd for at jeg ikke skal få sove 😂 Anonymkode: ae0ff...68b Ja det gikk overraskende bra. Ledningene osv er ganske tynne, samme den greia oppi nesa er ikke så svær. Verre var det med CPAPen å finne en maske som funket for meg. Gikk noen stykker før jeg landet på en nesemaske som funket.
Snublefot62 Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal gjøre det samme. Syns du det gikk greit å sovne med alt som var festa rundt omkring? Jeg er litt redd for at jeg ikke skal få sove 😂 Anonymkode: ae0ff...68b Jeg har og blitt diagnosert med søvnapnè. Det utstyret du får gjør det nok litt vanskeligere å sove en ellers. Men husk å følge instruksjonene fra behandler som du får utstyret fra, og spør grundig om det er noe du lurer på mens du er der. Jeg klarte å sove med utstyret liggende på siden så det gikk helt ok, men følte meg litt utillpass. Noe som er helt vanlig. Jeg havna rundt 16 stopp i timen i snitt mener jeg å huske så fikk og CPAP-maskin 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 Akkurat sånn sover jeg også. Jeg har fått søvnregistrering men hadde ikke pustestopp så da er det vel bare insomni. Lite hjelp å få med insomni, antidepressiva eller sovepiller. Ingen av de virker godt på meg. Å scrolle er en veldig dårlig vane når du sliter såpass. Du kan få det veldig mye bedre ved å legge mobilen på kjøkkenet om natta. Det løser ikke alle problemer og det er vanskelig å finne viljestyrken når du er sliten. Men jeg ser ikke poeng i å gå til legen før du har disse tingene på plass. Du kan jo ikke medisinere deg for å kompensere for dårlige vaner. Gode skjermvaner kan visst løse problemene for mange. Så det er verdt et forsøkt. Anonymkode: 8a774...dbe
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 Har du søkt opp rådene for god søvnhygiene og fulgt dem slavisk? Lege kan være lurt å snakke med, men stort sett får du råd om søvnhygiene og/eller medisiner. Anonymkode: c587c...b0b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #14 Skrevet 28. oktober 2024 Jeg har alltid hatt et utrolig godt sovehjerte: kan sovne nesten hvor som helst og når som helst men føler meg ikke utlhilt når jeg våkner. Ofte mye trøtt i løpet av dagen og sovner om jeg setter meg i sofaen etter jobb og gjerne under dagsrevyen også. Aldri slitt med søvn, egentlig helt motsatt: sovner ganske fort når jeg legger meg og sover som regel hele natta gjennom. Var lei av dette så gik til lege og fortalte dette, så nå skal jeg ha søvnregistrering. Spent på hva som skjer, og hva som skjer om de ikke finner noe? Utreder de videre? Anonymkode: 74370...0df
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #15 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 8.22): Jeg sliter veldig med søvn. Gjort i flere år. Sover greit (stort sett) de første tre(neon ganger fire) timene. Så våkner jeg og kan ligge i 2-3 timer helt våken. Noen ganger rekker jeg sove en time eller to før jeg må opp etter dette, ellers blir det svært lite søvn. Har gjerne en eller to netter i uka hvor jeg klarer å sove igjen innen rimelig tid, ellers skjer dette. Jeg bruker også lang tid på å sovne. Er helt utslitt. Mye annet i livet som tapper krefter også, men tror søvnen gjør at jeg ikke har noe energi, er sur, glemsom etc. Har noen gått til lege med søvnproblemer? Hva blir gjort der? Anonymkode: 66562...f20 Ja. Har seroqvel 100mg. Ingen bivirkninger. Endret mitt liv. Jeg vet jeg får sove hver natt. Det holdt på å gjøre meg gal ,å ikke få sove hver natt. Anonymkode: 51338...737
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #16 Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 8.22): Jeg sliter veldig med søvn. Gjort i flere år. Sover greit (stort sett) de første tre(neon ganger fire) timene. Så våkner jeg og kan ligge i 2-3 timer helt våken. Noen ganger rekker jeg sove en time eller to før jeg må opp etter dette, ellers blir det svært lite søvn. Har gjerne en eller to netter i uka hvor jeg klarer å sove igjen innen rimelig tid, ellers skjer dette. Jeg bruker også lang tid på å sovne. Er helt utslitt. Mye annet i livet som tapper krefter også, men tror søvnen gjør at jeg ikke har noe energi, er sur, glemsom etc. Har noen gått til lege med søvnproblemer? Hva blir gjort der? Anonymkode: 66562...f20 Jeg hadde det som deg fra jeg var ungdom til jeg var 35. Da fant jeg ut at jeg hadde cøliaki. Etter jeg begynte med glutenfri kost, ble søvnen bedre. Nå ligger jeg ikke to timer før jeg sovner lengre, men kanskje 15 min. Cøliaki var ikke noe jeg visste hadde med søvnvansker å gjøre, men er visst ikke uvanlig. Sier ikke at det gjelder deg, men ville dele, tilfelle det kan være aktuelt. Hvis du har andre symptomer forebelig med cøliaki, som magesmerter, kan du be legen sjekke for det. Hvis du ikke har det, er det ikke sikkert legen vil sjekke det. Men det er mange som har det, som ikke får vondt i magen («stille cøliaki»). Da kan du vurdere å kjøpe en selvtest på apoteket. Husk å gå til legen hvis den er positiv og ikke slutt med gluten før du har fått diagnose av spesialist på sykehuset! Blir vanskelig å påvise hvis du ikke har såist gluten på en stund. Anonymkode: 42382...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #17 Skrevet 29. oktober 2024 Jeg har også søvnproblemer. Sovner fort, men våkner mange ganger i løpet av natta os strever med å sove igjen. Vet at angsten min er en trigger her eller kanskje det er omvendt. Jeg har funnet ut at jeg må gjøre noe. Fant et selvhjelpsprogram på nett på NHI sine sider. Tenkte jeg skal prøve det. Gir ikke det resultat skal jeg gå til legen. Anonymkode: 255eb...a31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå