AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Spør av nysgjerrighet, for står på nettet mellom 12-48 timer, men at det også kan gå lenger tid. Hvor lang tid har dere opplevd hos dere? Altså fra at et familiemedlem spyr, til neste mann begynner. Trenger ikke svar fra de som kun har opplevd at det går under 48 timer til nestemann bryter ut. Anonymkode: 8ec42...a0a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Har opplevd at det har gått en uke mellom første og neste. Men da hadde førstemann et ganske langvarig forløp, så smittetidspunktet kan ha vært feks 48 timer før det brøt ut - jeg vet ikke når smitten skjedde. Anonymkode: 4c780...496
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Jeg venter ennå. Mann og barn hadde omgangssyke for 2 uker siden. Ble kastet opp på flere ganger, men ikke fått noe. Jeg har kokt hele huset på 90 grader. Vasket med klor og vasket hendene mine til blods. Det er forferdelig å vente på at kanskje det kommer. Håper du slipper unna. God bedring. Anonymkode: 39ff9...7fb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Det er vel vanskelig å vite? For plutselig har du fått kontaktsmitte dager etter utbrudd fra den syke... Anonymkode: f82a2...178
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Det har variert. Har gått 3-5 dager også. Anonymkode: 20a71...327
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel vanskelig å vite? For plutselig har du fått kontaktsmitte dager etter utbrudd fra den syke... Anonymkode: f82a2...178 Men altså… hvor lenge varer den faren da? Føler jeg aldri kan være trygg i eget hjem lenger 😫 Har vasket og kloret ALT, gått med hansker og munnbind i dagesvis og vasket på meg store sår på hendene. Har bare gått 4 dager siden utbrudd ☹️ Anonymkode: 3225b...f17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men altså… hvor lenge varer den faren da? Føler jeg aldri kan være trygg i eget hjem lenger 😫 Har vasket og kloret ALT, gått med hansker og munnbind i dagesvis og vasket på meg store sår på hendene. Har bare gått 4 dager siden utbrudd ☹️ Anonymkode: 3225b...f17 man er jo smittsom i ca 48 timer etter siste oppkast/diare. Så jeg ville hvertfall tenkt at det er mulig å bli syk et par dager etter det igjen før jeg hadde følt meg "trygg" Anonymkode: 8816f...e0c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men altså… hvor lenge varer den faren da? Føler jeg aldri kan være trygg i eget hjem lenger 😫 Har vasket og kloret ALT, gått med hansker og munnbind i dagesvis og vasket på meg store sår på hendene. Har bare gått 4 dager siden utbrudd ☹️ Anonymkode: 3225b...f17 Kan overleve på overflater i to uker. Anonymkode: 20a71...327
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men altså… hvor lenge varer den faren da? Føler jeg aldri kan være trygg i eget hjem lenger 😫 Har vasket og kloret ALT, gått med hansker og munnbind i dagesvis og vasket på meg store sår på hendene. Har bare gått 4 dager siden utbrudd ☹️ Anonymkode: 3225b...f17 Kan godt hende du slipper unna om du vasker deg og huset godt. Vask dørhåndtak og overflater med såpe eller klor. Kok alt av klær og sengtøy. Pass på at de som er smittet også har god håndhygiene. Anonymkode: 39ff9...7fb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan godt hende du slipper unna om du vasker deg og huset godt. Vask dørhåndtak og overflater med såpe eller klor. Kok alt av klær og sengtøy. Pass på at de som er smittet også har god håndhygiene. Anonymkode: 39ff9...7fb Jeg har gjort alt dette! Vaskemaskinen har stått på 95 nesten i ett sett, vasket alt fra sengetøy til håndklær, pynteputer, pledd, generelt alt vedkommende kan ha tatt på. Det jeg ikke har fått vasket, ull f.eks, har jeg lagt i 3 ukers karantene på boden i romtemp. Har kloret hele huset 2 ganger (både håndtak, lysbrytere, dørkarmer, vegger, fronter, gulv) både rett etter vedkommende ble bedre og da det var gått 48 timer siden siste symptom (vedkommende hadde det kun gjennom den natta). Fortsatt sitter jeg med angsten langt oppe i halsen og tør nesten ikke ta på noe i mitt eget hjem. Han er fæl til å svitsje med fjernkontrollen, trenger jeg klore den hver gang fortsatt? Anonymkode: 3225b...f17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fortsatt sitter jeg med angsten langt oppe i halsen og tør nesten ikke ta på noe i mitt eget hjem. Han er fæl til å svitsje med fjernkontrollen, trenger jeg klore den hver gang fortsatt? Anonymkode: 3225b...f17 Jeg hadde vasket den etter han hadde brukt den. Vertfall vask dine egne hender etter du har tatt på ting som han har tatt på. Føler med deg. Jeg er livredd for omgangssyken selv. Jeg tenker at du slipper unna. Du hadde mest sannsynlig fått det til nå. Har du steamer? Jeg steamet alle ullteppene etter to runder med ullvask først. Anonymkode: 39ff9...7fb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde vasket den etter han hadde brukt den. Vertfall vask dine egne hender etter du har tatt på ting som han har tatt på. Føler med deg. Jeg er livredd for omgangssyken selv. Jeg tenker at du slipper unna. Du hadde mest sannsynlig fått det til nå. Har du steamer? Jeg steamet alle ullteppene etter to runder med ullvask først. Anonymkode: 39ff9...7fb Men hvor lenge skal jeg vaske alt han har tatt på? Kan jo ikke drive på sånn her i 3 uker? Nesten bedre å flytte et annet sted midlertidig, vi har i tillegg en ettåring som tar på absolutt alt mulig hele tiden og vanskelig å holde han unna alt jeg anser som urent. Prøver å begrense meg til å vaske hendene hans kun før måltid, men han putter jo leker som ligger på gulvet i munnen liksom, eller løper plutselig rundt med den ekle fjernkontrollen 😫 Jeg har fått etseskade på beinet etter jeg sølte klor og ikke fikk anledning til å ta av sokken her om dagen og hendene mine er helt ødelagt av all skrubbingen ☹️ Håper du har rett i det, er bare så redd det plutselig skal dukke opp fordi jeg tok på noe! Nei, har ikke det, men det hørtes genialt ut! Men er ikke karantene 3 uker nok heller? Burde jeg bare kaste alt? Anonymkode: 3225b...f17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvor lenge skal jeg vaske alt han har tatt på? Kan jo ikke drive på sånn her i 3 uker? Nesten bedre å flytte et annet sted midlertidig, vi har i tillegg en ettåring som tar på absolutt alt mulig hele tiden og vanskelig å holde han unna alt jeg anser som urent. Prøver å begrense meg til å vaske hendene hans kun før måltid, men han putter jo leker som ligger på gulvet i munnen liksom, eller løper plutselig rundt med den ekle fjernkontrollen 😫 Jeg har fått etseskade på beinet etter jeg sølte klor og ikke fikk anledning til å ta av sokken her om dagen og hendene mine er helt ødelagt av all skrubbingen ☹️ Håper du har rett i det, er bare så redd det plutselig skal dukke opp fordi jeg tok på noe! Nei, har ikke det, men det hørtes genialt ut! Men er ikke karantene 3 uker nok heller? Burde jeg bare kaste alt? Anonymkode: 3225b...f17 Du høres ikke helt frisk ut, og burde oppsøke hjelp for å håndtere fobien din. Går jo ikke an å leve under konstant frykt for noe så vanlig som omgangssyke. Den kommer, er jævlig, så går den og livet går videre. Du kan ikke stoppe og leve normalt av frykt for at den KANSKJE rammer deg. Sjansen for smitte er -minimal- tre uker etter. Move on. Anonymkode: 0d5c7...686 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du høres ikke helt frisk ut, og burde oppsøke hjelp for å håndtere fobien din. Går jo ikke an å leve under konstant frykt for noe så vanlig som omgangssyke. Den kommer, er jævlig, så går den og livet går videre. Du kan ikke stoppe og leve normalt av frykt for at den KANSKJE rammer deg. Sjansen for smitte er -minimal- tre uker etter. Move on. Anonymkode: 0d5c7...686 Empati er også noe man kan søke hjelp for å lære seg, om det ikke er medfødt. Hadde arrogante mennesker uten empati, holdt seg hjemme når de er smittsomme, så hadde ikke omgangssyken vært så vanlig. Anonymkode: 39ff9...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du høres ikke helt frisk ut, og burde oppsøke hjelp for å håndtere fobien din. Går jo ikke an å leve under konstant frykt for noe så vanlig som omgangssyke. Den kommer, er jævlig, så går den og livet går videre. Du kan ikke stoppe og leve normalt av frykt for at den KANSKJE rammer deg. Sjansen for smitte er -minimal- tre uker etter. Move on. Anonymkode: 0d5c7...686 Jeg er ikke frisk og jeg får hjelp. Det var ikke det jeg spurte om. Har du derimot svar på de konkrete spørsmålene jeg stilte, hadde jeg satt pris på det Det er ikke gått 3 uker enda, kun 4 dager. Vanskelig å move on allerede nå, selv om jeg har kloret alt 100 ganger. Anonymkode: 3225b...f17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, har ikke det, men det hørtes genialt ut! Men er ikke karantene 3 uker nok heller? Burde jeg bare kaste alt? Anonymkode: 3225b...f17 3 uker holder lenge. Jeg er nok over gjennomsnittet redd. Jeg hadde også barn som kastet opp på teppene. Hadde ikke stresset sånn om de bare var brukt eller tatt på. Anonymkode: 39ff9...7fb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 3 uker holder lenge. Jeg er nok over gjennomsnittet redd. Jeg hadde også barn som kastet opp på teppene. Hadde ikke stresset sånn om de bare var brukt eller tatt på. Anonymkode: 39ff9...7fb Barnet er frisk altså, prøver bare å unngå at han skal bli smittet 😊 Anonymkode: 3225b...f17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 Jeg tror overdrevent smitteregime har lite for seg, smitten finner sine veier uansett - eller ikke. Her i huset hadde jeg (barnefar) omgangssyke i en uke tidligere i høst. Siden jeg er alene med barna, var jeg ansvarlig for matlaging og alt annet av oppfølging. Største barnet fikk det 1 uke etter jeg var ferdig, det minste ingen sykdom. Det var umulig å holde noe smitteregime operativt mens dette pågikk. Noen isolerer den smittede på eget rom/bad umiddelbart, slik at resten av huset kan fungere som normalt. Kanskje det er mulig hvis man har plass til det? Anonymkode: 63dfe...01d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 3 timer og 54 minutter Anonymkode: 419cb...23c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #20 Skrevet 28. desember 2023 Har gått en uke i mellom. Anonymkode: e5d4f...d85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå