Gå til innhold

Folk som flahser millionlønningene i avisa - hva er greia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett flere artikler de siste månedene om unge som står fram i avisene og forteller at de f.eks. tjener over en million i sitt yrke. Jeg har liksom ikke skjønt greia. Nå sist var det ei som jobber i nordsjøen som står fram med en inntekt på 1,5 millioner. At folk tjener godt i nordsjøen vet vi jo alle. Det er barnelærdom at en jobb på oljeplattform er attraktivt. Ja, det kan godt hende det er en slags reklame for utdannelsen og yrkesvalget, men det fremstår jo noe sært.

Nå liker jeg at folk lykkes, og synes det er helt topp at unge folk tjener store penger, så dette har ikke noe med jantelov å gjøre. Men jeg ser liksom ikke den journalistiske logikken her? Vi er midt i en dyrtid der voksne etablerte mennesker sliter med å få mat på bordet. Synes nesten at avisene "gnir det inn" når de lager artikler om unge mennesker som tjener 1,5 millioner kroner.

Disse artiklene dukker opp med jevne mellomrom.

Her er  et eksempel (dessverre pluss-artikkel):
https://www.nettavisen.no/arbeidsliv/privatokonomi/airbnb/amalie-30-tjener-over-n-million-i-aret-makser-inntekten-pa-si/f/5-95-1468600

Anonymkode: 8345a...f43

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har sett flere artikler de siste månedene om unge som står fram i avisene og forteller at de f.eks. tjener over en million i sitt yrke. Jeg har liksom ikke skjønt greia. Nå sist var det ei som jobber i nordsjøen som står fram med en inntekt på 1,5 millioner. At folk tjener godt i nordsjøen vet vi jo alle. Det er barnelærdom at en jobb på oljeplattform er attraktivt. Ja, det kan godt hende det er en slags reklame for utdannelsen og yrkesvalget, men det fremstår jo noe sært.

Nå liker jeg at folk lykkes, og synes det er helt topp at unge folk tjener store penger, så dette har ikke noe med jantelov å gjøre. Men jeg ser liksom ikke den journalistiske logikken her? Vi er midt i en dyrtid der voksne etablerte mennesker sliter med å få mat på bordet. Synes nesten at avisene "gnir det inn" når de lager artikler om unge mennesker som tjener 1,5 millioner kroner.

https://www.nettavisen.no/arbeidsliv/privatokonomi/airbnb/amalie-30-tjener-over-n-million-i-aret-makser-inntekten-pa-si/f/5-95-1468600

Akkurat hun her kjenner jeg ikke til..plussartikkel.  Men jeg kjenner til flere saker av typen «millionene renner inn-overskrifter» som er for å hype opp bedriften personen har, for så å kunne få med seg investorer. Mange saker om yrker med høy lønn, er rekrutteringskampanjer, f eks den om de som er førere på t-banen. Tror ikke det er så mange av sakene som gjelder at enkeltpersonen ønsker å flashe millionene sine, det er som oftest en skjult agenda.

Anonymkode: 9a581...f68

Skrevet

Ååå bare vent. Snart kommer alle som befinner seg her på kg med doktorgrad fra livets harde skole og flashe sine millionlønninger. Helt normalt.

Anonymkode: 5a096...298

• Liker 3
Skrevet

På e24.no har det vært drøssevis av artikler om folk som tjener penger på eiendom i det siste. Litt spesielt å ha artikler nå om at eiendom er en måte "alle kan bli rike på". De som har blitt rike har jo blitt rike ved at boligprisene har steget enormt samtidig som renten har vært lav. Ikke sikkert det samme vil skje i fremtiden. 

Anonymkode: 1134d...154

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

På e24.no har det vært drøssevis av artikler om folk som tjener penger på eiendom i det siste. Litt spesielt å ha artikler nå om at eiendom er en måte "alle kan bli rike på". De som har blitt rike har jo blitt rike ved at boligprisene har steget enormt samtidig som renten har vært lav. Ikke sikkert det samme vil skje i fremtiden. 

Edit: ser at det står airbnb i lenken til trådstarter. Så det også er vel en artikkel som handler om eiendom. Vet ikke akkurat hva hun leier ut sidne jeg ikke kan lese artikkelen.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Edit: ser at det står airbnb i lenken til trådstarter. Så det også er vel en artikkel som handler om eiendom. Vet ikke akkurat hva hun leier ut sidne jeg ikke kan lese artikkelen.

Ja, ser det, så kanskje artikkel sponset av Airbnb.

Skrevet

Folk med mindreverdighetskompleks ?

Anonymkode: 7ad65...55f

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, ser det, så kanskje artikkel sponset av Airbnb.

Vet ikke om den er sponset, men tror det er samme Amalie som i denne artikkelen: https://www.vg.no/dinepenger/i/dwQ3W1/amalie-millionaer-som-25-aaring

Amalie leide blant annet ut boligen da hun var student og bodde hjemme i sommerferien. Det er jo  noe kun studenter som eier leilighet kan gjøre. I tillegg jobber hun på plattform og slik jeg forstår så leier hun ut når hun jobber på plattform. Igjen, det er jo noe kun de med jobber hvor man ikke bor hjemme kan gjøre. Det er ikke en god løsning for alle. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet ikke om den er sponset, men tror det er samme Amalie som i denne artikkelen: https://www.vg.no/dinepenger/i/dwQ3W1/amalie-millionaer-som-25-aaring

Amalie leide blant annet ut boligen da hun var student og bodde hjemme i sommerferien. Det er jo  noe kun studenter som eier leilighet kan gjøre. I tillegg jobber hun på plattform og slik jeg forstår så leier hun ut når hun jobber på plattform. Igjen, det er jo noe kun de med jobber hvor man ikke bor hjemme kan gjøre. Det er ikke en god løsning for alle. 

Edit: Mulig artikkelen jeg lenket til ligger bak betalingsmur. Jeg abonnerer på VG så har tilgang. 

Skrevet

Mange som står frem med lav inntekt også. Og de har ofte mer utbetalt enn meg, som aldri ville drømt om å stå frem i avisen. Men forstår folk gjør det også, for da strømmer det gjerne inn penger på spleis.

Anonymkode: 17404...58b

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mange som står frem med lav inntekt også. Og de har ofte mer utbetalt enn meg, som aldri ville drømt om å stå frem i avisen. Men forstår folk gjør det også, for da strømmer det gjerne inn penger på spleis.

Tror også mange med helt gjennomsnittlige inntekter har alt for høye forventinger til hva som er vanlig å ha råd til. 

Skrevet

Nå ser jeg ikke hva som ligger i artiklene siden det er betalingsmur.

Men husk at ikke alle disse artiklene er frivillig. Jeg har selv opplevd at lønnen min har blitt omtalt i en lokalavis uten så mye som en godkjennelse fra min side. Artiklene omhandlet hva ulike ledere tjente, videre var tallene hentet fra skatteetaten sine sider så det stemte heller ikke overens med faktisk lønn. For å være helt ærlig synes jeg det er helt bak mål å skrive om lønnen i lokalavisen til ulike ledere med et spenn fra 950.000 - 1.500.000 uten samtykke fra de det gjelder.  

Anonymkode: 4f51f...ccc

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men husk at ikke alle disse artiklene er frivillig. Jeg har selv opplevd at lønnen min har blitt omtalt i en lokalavis uten så mye som en godkjennelse fra min side. Artiklene omhandlet hva ulike ledere tjente, videre var tallene hentet fra skatteetaten sine sider så det stemte heller ikke overens med faktisk lønn. For å være helt ærlig synes jeg det er helt bak mål å skrive om lønnen i lokalavisen til ulike ledere med et spenn fra 950.000 - 1.500.000 uten samtykke fra de det gjelder.  

Ja, og hvis noen i etterkant av sånne oppslag velger å uttale seg hvis media spør, så forstår jeg godt om de gjør det. Man må jo nærmest forsvare seg hvis man tjener mer enn normalt i Norge.

Skrevet

Det er jo de samme artiklene som resirkuleres i alle Amedia-gruppens (?) aviser… det er ikke SÅ mange, men det virker jo som det når de kommer om og om igjen i forskjellige aviser. 

Anonymkode: bcdb7...4f2

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo de samme artiklene som resirkuleres i alle Amedia-gruppens (?) aviser… det er ikke SÅ mange, men det virker jo som det når de kommer om og om igjen i forskjellige aviser. 

Anonymkode: bcdb7...4f2

Ja, det er samme artikkel. 

Skrevet

Det skrives flasher. Ikke flahser.

Skrevet
Fountaine skrev (7 timer siden):

Det skrives flasher. Ikke flahser.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er jeg klar over, men her er det jo åpenbart at de er selv med på det. De står jo fram med oppstilte bilder og de blir intervjuet.

Jeg personlig synes bare det er et utrolig merkelig behov, men hvis det er deres greie, så må de bare kjøre på.

Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hva ellers skal avisa skrive om? Navere på kg? 

Skrevet (endret)

Ikke tenkt så veldig mye over det der, men interessant spørsmål.

Det første jeg tenker, er at dette må jo være saker som klikker, rett og slett. At folk liker å lese om det.

Kanskje litt sånn american dream? Hvordan kan jeg tjene en million, liksom? Veldig mange som er opptatt av penger, å tjene mest mulig, være rike og vellykkede, gjerne bli rike fort på et eller annet spennende, en bra ide, være en grunder fra soverommet, flippe leiligheter og tjene sin første million før man klarer å gro bart omtrent. Det er jo en forlokkende tanke for mange.

Andre er kanskje litt sånn bitre og skal lese det og bli sure.

De som "står frem" er vel sikkert tipset om eller kontaktet. Jeg tror ikke folk ringer til VG og sier at hei du, stopp pressen, jeg tjente akkurat min første million, dette må dere skrive om. Men de kan jo ha kjørt PR for seg selv og sitt eventuelle firma selvsagt, det er vel ikke sånn at journalistene må lete lenge og hardt etter dem heller. Og så er de vel stolte av det, og noen vil gjerne ha trynet sitt i avisa og oppslaget på CVen eller tinder-profilen.

Endret av Cuntzilla
Skrevet

Hun går igjen i lokalavisa her også,reklame

Anonymkode: ab88a...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...