Gå til innhold

Hjelp mot angst, uro?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så flott, Aline :) Det er altså mulig at alternativ behandling hjelper :klem:

jeg tror helt klart at også endel alternativ behandling kan ha mye for seg ja.

det har blitt brukt urter og medisinsk hjelp fra naturen fra tidenes morgen, og akupunktur har blitt brukt i så mange år at dersom det ikke var noe som helst i det, så er det ufattelig mange både kinesere og forskere som har bomma. ;)

akupunktur kan faktisk vise til forskningsressultater som viser at det har effekt, det begynner også å komme i forhold til akupunktur og psykiske problemer.

ikke alt hjelper på alle, men det gjelder både skolemedisin og alternativ.

så dessverre blir det litt prøving og feiling for endel av oss, før vi finner det som passer akkurat en selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd akupunktur selv - men i forbindelse med noe annet - og vet at det nytter ;) Så det er bare fint, synes jeg, at flere og flere finner nytte i alternativ behandling og ikke knasker piller som det første og beste hjelpemiddel

Skrevet

ja, det gies veldig lett ut piller i hytt og pine.

klart det også hjelper mange, men det begynner også å bli på tide med ett visst samarbeid mellom alternativ og skolemedisin spør du meg.

at skolemedisinen har vanskelig for å tro på alt de ikke kan se, er liksom greit nok, men når forskning viser at det faktisk virker likevel, uten noen logisk forklaring man kan kutte opp ett menneske og bevise, så begynner det vel å bli på sin plass?

heldigvis har jeg en lege som på tross av at han synes det er vanskelig å forstå den kinesiske akupunkturen, ser at det gjør forskjell for meg, og dermed tar det som seriøs behandling som faktisk hjelper.

og vet du, behandlingen fungerer på helheten, når man bruker akupunktør som jobber med kinesisk akupunktur og energibaner.

for ikke bare hjelper akupunkturen på psyken min, men vi har jobbet for å endre menssmerter også, og jeg har sluttet på p-piller (som jeg begynte på når jeg var 16 pga store menssmerter HVER mens), og de to siste menstruasjonene mine har jeg ikke hatt smerter eller ubehag i det hele tatt.

det er helt utrolig, jeg hadde aldri turt å tro at det kom til å fungere så fort.

smertefri mens to mnd på rad, kun pga akupunkturen.

i tillegg til effekt på andre områder.

Skrevet

Ja, jeg er helt enig med deg med det om skolemedisin kontra alternative behandlinger. Det er synd at det ikke er flere som prøver alternativt før de får piller. Piller hjelper der og da, men gjør jo ikke noe med det som er problemet

Skrevet

nei, og slik er det med mye piller synes jeg.

og dersom alternativ kunne gitt det pusterommet man gir med feks antidepressiva, så måtte det jo vært bedre?

de har jeg innrømmet at de vet lite om langtidsvirkninger på langvarig bruk av antidepressiva.

og dersom det ikke virker med alternativt, DA kan man gå inn og prøve kjemisk fremstilte medisiner.

Skrevet

Jeg har brukt mat, jeg.. Ikke å anbefale.

En form for fysisk aktivitet du liker, derimot, kan helpe deg kjempemye. Ridning, svømming, går turer i skogen. Ting som gjør at du setter fokus på deg selv, kanskje?

Beroligende bad og gode oljer, kan kanskje hjelpe litt?

Er også slik at jeg ikke vil bruke piller med mindre det er helt helt nødvendig, enten det er smertestillende, sovepiller osv...

Lykke til med hva enn du bestemmer deg for.

:klem:

Gjest Gjest_Evita_*
Skrevet

:klappe: Så bra dere skriver om akupunktur, og om aku. i forhold til skolemedisin. Jeg studerer akupunktur selv (og begynte med det etter å ha opplevd bedring for plager vha akupunktur). Det er på høy tid at ulike medisinske grener snakker godt og velvillig sammen - og heldigvis er det den veien det går.. Begge leire begynner å roe ned skyttergravskrigen sin. :) Forskningen begynner også å komme etter, så akupunktur har dokumentert effekt på en del lidelser.. Ønsker forskningen fortsatt hjertelig velkommen. Tror nok det vil komme frem at aku. har gode resultater på mer enn man til nå har skikkelig dokumentasjon på (kinesisk forskning påberoper seg jo å kunne dokumentere effekt på enormt mye, men en del av denne har blitt kritisert for metodene sine, mangel på blindgrupper, etc).

Tradisjonell kinesisk medisin og vestlig tenkning er ekstremt forskjellige - de utgjør to ulike paradigmer. Det er slik jeg ser det, en ganske sped bro mellom de to - jeg håper at fremtidig forskning og god kommunikasjon vil bygge den broen sterkere...! Jeg tenker at jo mer de ulike yrkesgruppene i helsefagene samarbeider, jo mer gagner det pasientene.. Og det vil vi vel alle?!! (Nå skal jeg slutte før j begynner å problematisere for mye, har en nerd i magen som plutselig tror den skal skrive hovedoppgave på KG. Ville jo vært litt dumt.. ;) )

• 5 år senere...
Skrevet

Denne tråden må holdes i live! Kan andre komme med sine erfaringer vedr. akupunktur?

Jeg har prøvd både IMS og avspenning, merker stor forskjell.

Skrevet

Er nervøs i kroppen nesten hele tiden, får hjertebank og bir svimmel og nacken strammer seg helt.

Hjelper når jeg dricker alkohol, men kan jo ikke gjøre det hele tiden...

Trenger tips for å kunne roe meg ned.

Gjør yoga en del, men det hjelper bara for stunden.

Noen som har forslag?

Orker ikke dette mere,

og vill ikke spise beroligende piller...

Tror og håper det finnes noe annet sett å komme seg ut av dette.

Håper på hjelp!! :tristbla:

Hei! Jeg har slitet med indre uro siden tenårene, skjønner akkurat hva u mener å det er vanskelig å leve med. For noen er den indre uroen positiv men for meg er den utrolig vanskelig å leve med til tider. Jeg blir også rolig av alkehol å derfor holder meg unna, redd for å tippe over. Jeg anbefaler deg at du tar deg en tur til legen å finner ut hva du har mangler på, mineraler, vitaminer, osv osv. Det har mer å si enn folk tror. For min del begynte jeg på supermat, dra på sunnkost, kjøpt deg boka å LES!! utrolig hvor mye deet har hjulpet meg. Du kan prøve alt fra alger, til å spise bær fra andre land. Har ofte mye å si hva vi dytter i oss. Jeg hadde også en vennine som slet utrolig mye med nervøsitet, selvmord, deprisjoner, angst. Livet var på BÅNN, en mnd med super mat. Aldri ett hun lykkeligere. De fleste tror dette er tull, men kroppen reagerer på hva vi spiser. Fyll opp tomrommene :)

Skrevet

Jeg har også akkurat vært på min første akupunkturtime pga angst. Merker forskjell etter første time. I mitt tilfelle var det en energiblokkering som gjorde at hjertet ikke fikk kontakt med resten av kroppen, og akupunktøren lærte meg teknikker jeg selv kan bruke for å opprettholde energiflyten hun skapte - frem til neste time. Fikk også kostholdsråd med det samme. Så dette kan jeg anbefale! Når det funket så bra etter første time, så gleder jeg meg til å se hvordan det blir etter neste :)

Jeg har hatt et par angstanfall samt slitt med angstsymptomer, men etter denne timen har jeg roet meg veldig ned (er fremdeles engstelig, men bruker de teknikkene jeg lærte på å roe meg ned).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...