Gå til innhold

Hjelp mot angst, uro?

ZIBRA

Anbefalte innlegg

Er nervøs i kroppen nesten hele tiden, får hjertebank og bir svimmel og nacken strammer seg helt.

Hjelper når jeg dricker alkohol, men kan jo ikke gjøre det hele tiden...

Trenger tips for å kunne roe meg ned.

Gjør yoga en del, men det hjelper bara for stunden.

Noen som har forslag?

Orker ikke dette mere,

og vill ikke spise beroligende piller...

Tror og håper det finnes noe annet sett å komme seg ut av dette.

Håper på hjelp!! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På apoteket eller helsekosten kan du få kjøpt RELENA eller VALERINA FORTE som er naturmiddler som virker avslappende; beroligene. De fungerte veldig bra for min del og de er helt ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes muligheter for å komme ut av det. Det beste er hvis du tar kontakt med legen din og snakker med han om det. Han kan gi deg en henvisning til psykiater/psykolog og sammen med han/henne kan du finne ut hvorfor du har angst og hva du kan gjøre mot det.

Andre ting som hjelper er pusteøvelser, trening på helsestudio som styrketrening kondis osv. Det finnes også en del bøker om angst.

Sjekk noen av linkene under for mer hjelp.

kognitiv terapi

Lommelegen

Mental helse

Andre linker

Alkohol vil ikke hjelpe deg i lengden. Du vil trenge stadig mer alkohol for å bli kvitt angsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har prvd de pillene fra helsekostbutikk, og de hjelper, men også bare for stunden...

Ska se de netsidene som blev rekomendert.

Må jo kunne ha kontroll over min egen kropp....

Skjønner også at alkohol ikke hjelper i lengden, og vil jo ikke bli avhengig av det.

Takk igen for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve acem-meditasjon. Dette er ingen mirakelkur, men man merker en gradvis effekt. Jeg ble feks så mye tryggere i mine valg enn jeg noensinne har jeg vært. Dette gjorde at jeg slappet mer av.

Når det gjelder yoga: gjør du det hjemme, eller på kurs? Min erfaring er nemlig at det er mer effektivt med tanke på å klare å koble av, når man bedriver det i et rolig lokale sammen med andre.

Ellers hjelper det å trene: løp deg en tur og slit deg skikkelig ut eller gå deg en lang tur! Dette er det enkleste man kan gjøre for å bedre egen mentale helse. Når du trener utskilles det naturlige endorfiner som gir en gledesfølelse i tillegg klarer musklene i kroppen å slappe av når de har blitt brukt først. Etter treningsøkta kan det være deilig å ta badstue, et varmt karbad eller en varm dusj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg går til akupunktur mot angst og uro, selv synes jeg det hjelper godt.

men når det er sagt, du finner nok dessverre ingen mirakelkur som gjør deg frisk på ett blunk.

det er gjerne fordi uroen din og angsten din er kroppens måte å si ifra om at noe ikke er som det skal.

se på det som en varsellampe fra kroppen din, og jobb samtidig mot å finne om det er noe du bør eller kan endre for å få det bedre med deg selv.

jeg bruker, sammen med akupunktur og mens jeg venter på psykolog, meditasjon med yogamusikk, beroligende eteriske oljer (over telys), kinesisk balansete har hjulpet meg veldig og tar relana om jeg må gjøre noe uten å ha sjansen til å jobbe selv for å roe ned.

ingen av tingene fjerner alle problemene mine med en gang, men bare det å få pustepauser gjorde det mer mulig å jobbe seg videre når jeg var som værst.

jeg har nettop kjøpt en cd med yogamusikk, skulle ut på lørdag og pleier "alltid" bli stressa den dagen.

når jeg nå skulle begynne å dusje, fikse og styre, satt jeg på yogamusikken, og vet du, det var utrolig beroligende som bakgrunnsmusikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Evita_*

Hei!

Hvorfor vil du ikke bruke piller? Jeg er heller ikke en person som tar "en pille for alt som er ille", men dette med måte.. Hvis det går så langt at man prøver alkohol i stedet for piller, for å døyve det som er vanskelig, bør man kanskje vurdere å prøve medikamenter likevel? Dette mener jeg IKKE er noen erstatning for alt det andre du må gjøre selv - akupunktur, yoga, fysisk trening, terapi, alle disse tingene syns jeg også er gode ting (har prøvd dem selv, ja). Men noen ganger, hvis ting er FOR ille, så kan man ha god nytte av medikamenter i tillegg. Nå vet ikke jeg hvor ille du har det, det må du jo vurdere selv - og helst i samråd med en lege eller psykiater. Da jeg begynte på antideprissiva, gikk jeg kun på helsekost-piller og skulle IKKE begynne på medisiner, nei.. Men de (terapeutene) overtalte meg likevel - for at jeg var så langt nede og var helt.. desperat etter bedring. De mente at jeg kunne få litt mer arbeidsro til å jobbe m meg selv hvis jeg fikk noen medikamentell hjelp. Og for meg funket dette. Det var ikke det minste _lett_ å bli noenlunde "frisk" og jeg måtte jobbe m meg selv for det. Men det ble litt mindre uutholdelig.

Mht alkohol, bør du slutte med det med en eneste gang.. DET er virkelig noe som kun hjelper i øyeblikket, og som har en stygg bivirkning - nemlig at nerveproblemene dine FORVERRES!! (Noen merker forverring etter hver gang man har drukket, for andre går det en tid.. Men effekten av alkohol er som kjent sjeldent terapeutisk verdifull!!) Om du erstatter alkoholen med trening eller antideprissiva, så bør du i hvert fall erstatte den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Evita_*

Hm.. jeg skrev "sjeldent terapeutisk verdifull".. skulle stå "sjelden terapeutisk verdifull".. Betyr jo d motsatte.. vel, vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vil ikke ta piller fordi jeg er redd for å bli avhengig...

Drikker ikke sååå mye alkohol som det kanskje virket som i förste inlegg..

Gjör yoga hjemme. Ska kjöpe noen mere dvd plater nå.

Gjör også pusteövninger og har gått til akupunktur.

Har ikke vart hos psykolog, men mest fordi jeg ikke vet hva vi ska snakke om...

Har det ganske greit i livet, forutom angsten da..

Har nettopp begynt å trene igen på treningssenter, har hatt ett langt oppehåll.

Så da tror jeg egentlig jeg må ge det litt tid også blir jeg nok bedre.

( veldig vanskelig... vil bli bra nåååå!)

Fölger vartfall alle tips som ble gitt her.

Har forresten sett böker om yoga, er de noe bra?

Ser kun på dvd.

Takk igen for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vart hos psykolog, men mest fordi jeg ikke vet hva vi ska snakke om...

Har det ganske greit i livet, forutom angsten da..

ikke bekymre deg om at dere ikke skal ha noe å snakke om.

dere kan snakke om angsten, når den kommer, hvordan den fungerer på deg, hva du sliter med etc etc etc.

en psykolog skal kunne hjelpe deg å finne måter å endre dine egne tankemåter på.

for når du har angst, så blir man redd i situasjoner som faktisk ikke er farlige. ergo er det noe i ens egen tankegang som gjør at hjernen oppfatter ting feil.

om det kommer av bakenforliggende grunner, uansett om man vet om de eller ikke, eller om det bare er sånn, må man jo også gjøre seg sikker på.

har man ett godt forhold til seg selv, trives med hvem man er, hva man gjør, barndom og annen tidligere historie, er trygg på seg selv og hva man kommer til å være og gjøre fremover, så kan man vel likevel lære seg å endre reaksjonsmønsteret som gjør at man faktisk har angst.

jeg skjønner din tanke rundt piller, er selv sykemeldt pga angst, og har fått anbefalt piller litt løst.

selv føler jeg ikke at piller er tingen som vil hjelpe meg, selv om jeg ser at for noen, i andre situasjoner, kan piller sikkert funke, så vil ikke jeg.

men så er jeg så heldig at akupunkturen fungerer også da, så den tar av det verste, go gir meg overskudd til å jobbe med resten.

den hjelper meg også til å åpne opp for å se ting på nye måter, slik at jeg er åpen for ting selv om jeg tidligere har reagert negativt på dem.

det løser ikke problemet totalt, men det hjelper ihvertfall meg å jobbe videre.

fortsett å se om du finner måter som passer for deg, for det finnes måter å komme seg videre på.

men man må finne det som funker for en selv, selv om akupunktur fungerer for meg og piller fungerer for en annen, så er det ikke sikkert noen av de tingene er det som skal til for deg.

kanskje, kanskje ikke. det er det bare du som må finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke være redd for å prøve å gå til psykolog, det er mye lettere å prate enn man skulle tro. Det er stor sannsynlighet for at du får en som klarer å holde praten i gang og hjelpe deg iallfall til en viss grad :)

Akupunktur er også å anbefale!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Alma_*

Jeg er i samme situasjon, og ønsker å oppsøke psykolog. Problemet er bare at jeg er student på en plass hvor jeg er ferdig til våren. Etter det vet jeg ikke hvor jeg skal...Så det er ikke noe vits i å oppsøke psykolog, det er jo så lange ventelister....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon, og ønsker å oppsøke psykolog. Problemet er bare at jeg er student på en plass hvor jeg er ferdig til våren. Etter det vet jeg ikke hvor jeg skal...Så det er ikke noe vits i å oppsøke psykolog, det er jo så lange ventelister....

Finnes ikke noe drop-in tilbud på en eller annen helsestasjon eller noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall ikke begynne å drikke alkohol oftere...

Gå til en lege og fortell, vurder å snakke med en psykolog (eller bare legen hvis han/hun er ok og du ikke vil snakke så ofte)

Det fins piller som ikke er beroligende, såkalte lykkepiller. Det har hjulpet meg, jeg har slitt med det samme som deg, men skjønner at du er skeptisk. Vurder det hvertfall, om ingenting annet hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aline: Hvor kjøper du kinesisk balansete og relana?

Og akkurat hvordan fungerer akupunktur på angst?

kinesis balansete får du kjøpt på de fleste helsekoster, relana får du enten på helsekost eller apoteket, jeg har kjøpt det på apoteket.

i mitt tilfelle, så har akupunkturen hjulpet på forskjellige måter.

det har både roet meg ned, på kort sikt, og åpnet for å endre endel tankesett.

jeg kan møte situasjoner jeg tidligere ikke turte sette meg i, og ikke alltid være forhåndsinnstilt på at det går galt.

det har en langvarig effekt, som hjelper på å bli tryggere og få mer tillit til meg selv og andre, hjelper å rette ting som er feil.

hvordan og akkurat hvordan det hjelper, kan jeg egentlig ikke svare godt på, for jeg forstår det ikke.

men jeg har blitt bedre, og klarer nå ting jeg ikke klarte før. ser også ting jeg ikke så før, og har kommet meg opp av depresjonen jeg var i.

og den eneste behandlingen jeg har fått, er akupunktur.

den hjelper meg til å hjelpe meg selv, på en måte.

og jeg var skeptiker når jeg begynte, så det er ikke fordi jeg trodde det skulle hjelpe heller.

men der har jeg vært heldig også, for jeg har fått en akupunktør som fungerer som mer en bare en som stikker nåler, hun er for meg en slags "veileder" som hjelper meg med å tolke ting annerledes, hjelper meg å finne nye måter å se ting på, ikke bare med nålene men også med prat og støtte og aksept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Aline :) Hvor lenge gikk du til akupunktur før du merket fremgang og hvor ofte går du nå? Går du for å "holde det ved like?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Aline :) Hvor lenge gikk du til akupunktur før du merket fremgang og hvor ofte går du nå? Går du for å "holde det ved like?"

jeg merket effekt allerede første behandling, det var vel noe av det som gjorde meg imponert.

ikke på noen måte at jeg ble bra av en behandling, men når jeg begynte, hadde jeg gått med angst ett par ganger om dagen i flere uker, hver dag.

så gikk jeg til akupunktøren, lå med angst under hele behandlingen og var helt panisk, når hun tok ut nålene slapp det, og det gikk en hel uke uten anfall.

de kom igjen etterhvert selvsagt, men jeg fikk den pustepausen jeg trengte til å klare å komme meg igjennom.

så etterhvert har behandlingen blitt tilpasset der jeg er, slik at vi alltid jobber videre.

så jeg fikk rimelig raskt tro på at det hadde noe for seg, det var slik at jeg ble rolig etter hver behandling, selv når jeg lå å skreik fordi jeg fikk helt panikk.

jeg trengte behandling hver 4. dag ca, og har fortsatt med det, mest fordi jeg synes det fungerer greit for meg. Har vel holdt på siden august, og går fremdeles ca hver 4.dag.

jeg tror ikke at jeg trenger gå til behandling lenger når jeg har blitt bra, så jeg tror ikke det er slik at jeg trenger behandling livet ut for å holde det ved like.

når jeg er kommet meg på beina, tror jeg faktisk ikke jeg trenger å gå lenger.

så grunnen til at jeg fremdeles går nå, er fordi jeg fremdeles er syk. ikke på langt nær så langt i kjellern som jeg var, men mitt problem ligger laaaaangt tilbake fra barndommen, så jeg må faktisk regne med at jeg trenger å bruke endel tid på å bli kvitt problemene også.

for meg er det endel ting som har vært med på å skape den ubalansen i livet mitt som har gjort at jeg sliter med bl.a angst, dette er ting jeg jobber med sammen med akupunktøren og på egenhånd. å rette opp igjen, slik at jeg får ting på skinner slik det skulle vært, både fysisk og psykisk. så lenge jeg jobber med det, kommer jeg til å fortsette med akupunkturen også, fordi jeg finner god støtte og hjelp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...