AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Mormor har fått kreft i endetarmen. Det er besluttet å ikke behandle det, da hun er gammel. Men hva kommer til å skje da? Vokser svulsten så mye at tarmen blir tett? Eller dør hun av spredning? Jeg syns det er så brutalt... Anonymkode: 5dbe4...a07 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Hos eldre går celledeling sakte, dvs at kreften utvikler seg sakte. De har nok vurdert at en operasjon og alt som følger med det, er er større belastning for henne, enn hva det vil være å leve med kreften. Anonymkode: 7cf83...d3f 2 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Men svulsten i tarmen er visst 4 cm, og hun har problemer med å få avføringen ut. Svulsten tetter. Hva skjer hvis den vokser littegrann til? Dør hun av forstoppelse? Anonymkode: 5dbe4...a07 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men svulsten i tarmen er visst 4 cm, og hun har problemer med å få avføringen ut. Svulsten tetter. Hva skjer hvis den vokser littegrann til? Dør hun av forstoppelse? Anonymkode: 5dbe4...a07 Nei det tror jeg ikke. Å dø av forstoppelse vil gi sinnsyke smerter. Da legger de nok heller tarmen ut med pose. Etter først å ha prøvd lettfordøyd mat, avføringsmidler og andre tiltak. Anonymkode: f2524...f84 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Mamma sin tarm vokste igjen og ble tett. Så ja dessverre det gjør den. Mamma døde til slutt av ernærings mangel da hun kunne kun spise tynne supper. Hun kastet opp all mat og fikk medisiner som ga henne diare. Min mor raste ned i vekt. Uverdig avslutning av et menneskeliv. Jeg ville ringt til legen å spurt hva er planen demmes, og prøve å få sikret din bestemor en verdig avslutning. Beklager om dette svaret gir deg bekymring, men kreft er grusomt💔 Anonymkode: 0976e...9a8 1 6
tussi680 Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Hvor gammel er hun når dere får den beslutningen? Og hva med helse ellers? 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Mamma sin tarm vokste igjen og ble tett. Så ja dessverre det gjør den. Mamma døde til slutt av ernærings mangel da hun kunne kun spise tynne supper. Hun kastet opp all mat og fikk medisiner som ga henne diare. Min mor raste ned i vekt. Uverdig avslutning av et menneskeliv. Jeg ville ringt til legen å spurt hva er planen demmes, og prøve å få sikret din bestemor en verdig avslutning. Beklager om dette svaret gir deg bekymring, men kreft er grusomt💔 Anonymkode: 0976e...9a8 Det høres jo helt forferdelig ut. Fikk hun ikke utlagt tarm? Anonymkode: b04c7...be6 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det høres jo helt forferdelig ut. Fikk hun ikke utlagt tarm? Anonymkode: b04c7...be6 Nei de mente da at kreften ville spre seg, men kreften var allerede spredd og håper var ute. De kunne gjort sisten mer behagelig. Mamma var sulten, men kunne ikke spise og så ut som et levende lik etter 2 måneder. Tror ikke hun veide mer enn 35 kilo da hun døde. Dette var forferdelig grusomt og en lidelse, vi spurte og gravde, fikk aldri svar på hvorfor de valgte det slik. 😔 Og det jeg sitter igjen med er for en grusom lidelser min mor fikk på sisten av sitt liv. Anonymkode: 0976e...9a8 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei de mente da at kreften ville spre seg, men kreften var allerede spredd og håper var ute. De kunne gjort sisten mer behagelig. Mamma var sulten, men kunne ikke spise og så ut som et levende lik etter 2 måneder. Tror ikke hun veide mer enn 35 kilo da hun døde. Dette var forferdelig grusomt og en lidelse, vi spurte og gravde, fikk aldri svar på hvorfor de valgte det slik. 😔 Og det jeg sitter igjen med er for en grusom lidelser min mor fikk på sisten av sitt liv. Anonymkode: 0976e...9a8 Jeg opplevde det samme da min kjæreste døde av kreft i høst 💔. Føler med deg❤️ Anonymkode: 00ac4...201 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 Min mor ble akuttoperert for tarmkreft 98 år gammel. Hun fyller 100 til sommeren. De operer ikke tilbake tarmen, men hun lever greit med stomi. Basert på dette er det nærliggende å tenke at allmenntilstanden til ts’ mormor er dårlig og/eller at kreften har spredt seg slik at helbredelse er utenfor rekkevidde. Alder alene avgjør ikke hvorvidt pasienter tilbys behandling. PS Jeg er ikke helsepersonell. Anonymkode: a2aa8...062 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 Min mor fortalte meg at bestefar hadde tarmkreft da han flyttet til sykestuen. Og at sykepleier fjernet svulsten uten bedøvelse. Høres sannelig ikke godt ut det heller. Det var på 80-tallet. Jeg føler med dere alle sammen ❤️💔❤️ Anonymkode: a27e3...a5c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Min mor fortalte meg at bestefar hadde tarmkreft da han flyttet til sykestuen. Og at sykepleier fjernet svulsten uten bedøvelse. Høres sannelig ikke godt ut det heller. Det var på 80-tallet. Jeg føler med dere alle sammen ❤️💔❤️ Anonymkode: a27e3...a5c En sykepleier som fjernet en svulst i tarmen uten bedøvelse ? Høres ikke sannsynlig ut. Ts Anonymkode: 00ac4...201 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 Har selv kreft der, men jeg skal få behandling i januar. Anonymkode: 74120...c36 1
katties Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei de mente da at kreften ville spre seg, men kreften var allerede spredd og håper var ute. De kunne gjort sisten mer behagelig. Mamma var sulten, men kunne ikke spise og så ut som et levende lik etter 2 måneder. Tror ikke hun veide mer enn 35 kilo da hun døde. Dette var forferdelig grusomt og en lidelse, vi spurte og gravde, fikk aldri svar på hvorfor de valgte det slik. 😔 Og det jeg sitter igjen med er for en grusom lidelser min mor fikk på sisten av sitt liv. Anonymkode: 0976e...9a8 I noen tilfeller er assistert dødshjelp bedre enn å måtte leve ut livet 😔 Min tante døde også av kreft og var en tenkende pose med organer (skjelettet smuldret opp) den siste måneden. Synes da at verdigheten i det minste burde ha blitt reddet i stedet for at hun lå i smerte og ikke kunne snakke til hun døde 😢 Endret 28. desember 2023 av katties 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mor ble akuttoperert for tarmkreft 98 år gammel. Hun fyller 100 til sommeren. De operer ikke tilbake tarmen, men hun lever greit med stomi. Basert på dette er det nærliggende å tenke at allmenntilstanden til ts’ mormor er dårlig og/eller at kreften har spredt seg slik at helbredelse er utenfor rekkevidde. Alder alene avgjør ikke hvorvidt pasienter tilbys behandling. PS Jeg er ikke helsepersonell. Anonymkode: a2aa8...062 Ja, så mormoren til Ts har sikkert kommet for langt til å reddes. Sikkert fått hvor lenge hun har igjen å. Anonymkode: abee8...730
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå