Gå til innhold

Dere som bygger hus nå eller har gjort det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gikk dere for når det gjalt tilvalg? Hvor mye brukte dere på tilvalg?

Anonymkode: 62d9f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk tegnet et hus som passet en vanskelig tomt, så tilvalg var uaktuelt. 

Anonymkode: f8874...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i gang med bygging snart. Vi gjør noen oppgraderinger på kjøkken, trapp, gulv, smådetaljer osv. I tillegg vil vi ha listefritt. Regner med at det vil komme på rundt 350.000-500.000 til slutt. 

Anonymkode: ee35e...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi skal i gang med bygging snart. Vi gjør noen oppgraderinger på kjøkken, trapp, gulv, smådetaljer osv. I tillegg vil vi ha listefritt. Regner med at det vil komme på rundt 350.000-500.000 til slutt. 

Hva med utvendig kledning (vedlikeholdsfritt), soldemping på vindu/ glass, aluminiumsbeslag på vindu? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva med utvendig kledning (vedlikeholdsfritt), soldemping på vindu/ glass, aluminiumsbeslag på vindu? 

Jeg tok alle dem, pluss oppgraderinger på kjøkken, det elektriske, smarthus, bad, innvendige dører, selvrensende vindu og kledning inne i garasje. Brukte ca 350 000 totalt. Verdt det. 

Anonymkode: cb3fa...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alu.bekledning leveres som standard,men de to andre har vi ikke valgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel en million ekstra. Kjøkken, fliser på bad, annen dusj, utvendig kledning, sjakt til klesvask, selvrensende vindu, solskjerming, varmekabler i trappa ute, smarthjem og noe annet småtteri jeg ikke husker i farta 

Anonymkode: 86617...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi syntes ikke vi hadde så mye tilvalg, men det føltes som nesten alt var det! Vi ønsket noen litt finere innerdører, ytterdører, fliser på bad, annen parkett, aluvinduer, forskjellige farger innendørs osv. Blir fort penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det ble vel en million ekstra. Kjøkken, fliser på bad, annen dusj, utvendig kledning, sjakt til klesvask, selvrensende vindu, solskjerming, varmekabler i trappa ute, smarthjem og noe annet småtteri jeg ikke husker i farta 

Anonymkode: 86617...93b

AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 2.45):

Jeg tok alle dem, pluss oppgraderinger på kjøkken, det elektriske, smarthus, bad, innvendige dører, selvrensende vindu og kledning inne i garasje. Brukte ca 350 000 totalt. Verdt det. 

Anonymkode: cb3fa...2e0

Hvordan fungerer selvrensende vinduer?

Anonymkode: 3b9bd...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan fungerer selvrensende vinduer?

Anonymkode: 3b9bd...12e

Hvordan eller i hvor stor grad?

Jeg vet ikke i hvor stor grad, men virkemåten er beskrevet som en tynn film (nano-something) som avstøter støv og vann, og hvor møkka renner av ved regnvær. Produsenten jeg så på hevder at filmen skal ha samme levetid som vinduet hvis man unngår mekanisk skraping

Anonymkode: 75b7e...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygde hus i 2021. Vi har tidligere bygget hus og restaurert et eldre hus, så vi begynner å bli kresne.

Huset hadde i utgangspunktet høy standard, men vi valgte noen smarte løsninger i tillegg.

utvendig har vi valgt Møre Royal kledning og alubeslag på vinduer. Er ikke så interessert i vedlikehold. På vårt forrige hus hadde vi selvrensende vinduer, men opplevde at dette ikke fungerte, så det har vi droppet denne gangen. 

Vi byttet også ut standard utvendig belysning med spotter og smart styring av lys. Lysforurensing er et problem i dag.

Vet ikke om det kan kalles tilvalg, men vi fikk lagt opp strøm og rør til utvendig solskjerming og varmepumpe tidlig i prosessen, slik at alt er skjult bak panel. Det er jeg veldig fornøyd med

Innvendig oppgraderte vi kjøkkenet for 200 000. Valgte skuffer i stedet for skap, da vi var veldig fornøyd med det i vårt forrige hus. Har også to stekeovner, som er gull i jula. Og steketopp med integrert avtrekksvifte, som fungerer mye bedre enn jeg så for meg. Så deilig å slippe ventilator!

Videre har vi sånn push-funksjon på alle dørene, ergo ingen håndtak på kjøkkenet. Tenkte det var behagelig ved vasking. Det er skikkelig dritt! Virkelig, styr unna!

Og deler av kjøkkenet er svart matt. Også dritt! 
Vi er faktisk så misfornøyd med kjøkkenet at vi vurderer å bytte det. Mye pga elendig kvalitet og kundeservice hos Huseby.

Vi valgte sorte dører og vinduer. Det kostet en formue. Vinduene er jeg superfornøyd med. Dørene har samme problem som kjøkkenet, vanskelig å holde rene.

Vi valgte en annen parkett enn standard, det er smak og behag. Har lest at trestavs eikeparkett skal komme på moten igjen, men personlig orker jeg ikke. Trappen var heldigvis oppgradert til eiketrapp, ingenting annet duger.

Vi valgte å lukke trappa, slik at vi har bod under. Veldig fornøyd med det, siden mange nye hus har dårlig med oppbevaring.

På badet valgte vi sort garnityr og dobbelt servant. Veldig fornøyd med det.

Jeg valgte å bytte all maling til lady supreme finish, eller hva den nå heter. Liker den supermatte overflaten. Det kostet en formue og maleren hater meg enda. Men synes det er verdt det…

Dette er noen av tilvalgene. Tilvalg er fryktelig dyrt, og som du ser så er ikke alt verd pengene, så tenk dere grundig om.

Anonymkode: d6579...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 2.26):

Ble noen hundretusen ekstra her. Spesielt store glass ble dyrt, når vi skulle ha innebygd solskjerming og selvrengjørende.

Vi tegnet vel egentlig om hele huset. Gjorde det bredere i forhold til lengde, og gikk for en helt annen innvendig planløsning. Vanskelig å regne på hvor mye dette ble, da vi også oppjusterte det elektriske og gjorde huset mer energieffektivt.

Anonymkode: c3c24...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble vel omtrent 700 000 i tilvalg på bolig på omtrent 100kvm. Kun innvendige tilvalg.

Gjorde endringer på trapp (dyrt), kjøkken, hvitevarer, quooker, gulv (korkvinyl), oppgradert elektrisk anlegg (ikke smarthus), andre fliser i gang og på bad, elbillader, absolutt alt av innredning og utstyr på bad, toalett som samboeren ønsket seg til 60 000kr 😳, peis, varmekabler, varmepumpe…og så overtalte vi utbygger om å oppgraderer utendørsbelysning uten ekstra kostnad. 

Anonymkode: 7fde5...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...