AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Jeg starter med å si at jeg har autisme og har også slitt psykisk i mange år, bare nevner det fordi det er litt av grunnen til at jeg har problemer med å identifisere om situasjonen er "normal" og innafor eller ikke. Jeg har for første gang flyttet 100% for meg selv (jeg er 28 og kvinne). Jeg leier privat og har en eldre, pensjonert huseier. Jeg opplever ham altså generelt som en hyggelig kar, men så har jeg også en tendens til å tenke at alle mennesker har gode hensikter og det har ført til at jeg har havnet i uheldige situasjoner. Denne huseieren trapper ofte opp på døren min uten å si ifra i forkant, dette er sikkert helt innafor, men dette utløser stress for meg da uforutsigbare sosiale situasjoner ikke er det jeg foretrekker. Noen ganger har han kommet for å høre at alt står bra til (at jeg har begynt å finne meg til rette og slikt) og andre ganger har det vært med en tilleggshensikt rundt noe praktisk. Han vil alltid ha klemmer av meg, og det er jo forsåvidt sikkert hyggelig, men jeg liker ikke nærkontakt, så det er ikke ideelt for meg, dog har jeg også problemer med å si nei så jeg går med på det. Sist han var hos meg så gikk han inn på soverommet mitt for å sjekke noe med et vindu, og dette var uten å spørre om det gikk greit. Vinduet er over sengen min, så han måtte stå på knærne i senga for å komme til. Da han kom ut igjen, så sa han "da har jeg vært i senga di også" og lo, jeg vet ikke, det som plaget meg mest var vel at han bare gikk inn på soverommet mitt. Han spurte om varmen holdt seg bra inne og at strømregninga ikke ble for høy. Jeg svarte det gikk fint. Han la merke til at jeg hadde på meg en shorts og begynte å lure på om jeg ikke hadde på meg nok tøy, for da måtte man jo bruke mer varme og dyrere strømregning, han fortsatte med å si at det var jo mange kvinner som bare gikk i truse og undertøy inne og da måtte man jo bruke mye strøm for å holde seg varm og lurte på om jeg gjorde det. Jeg svarte at jeg som regel hadde på meg nok tøy, men at jeg akkurat nå hadde ligget på sofaen og slumret under et teppe. Han kommenterer ofte at jeg er tynn og klemmer på lårene mine og slike ting. Jeg tror han gjør det med humor, jeg vet ikke helt hva baktanken er, men jeg vet ikke, er det greit? Jeg er veldig fornøyd med stedet jeg bor og jeg ønsker ikke å lage en situasjon hvor jeg ødelegger relasjonen med huseier som kanskje fører til at jeg må flytte eller noe. Anonymkode: 91337...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 Han prøver seg på deg. Anonymkode: 961c5...b44 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 Nei, dette er ikke innafor. Han skal ikke komme uanmeldt og sjekke ditt eller datt! Han skal ikke ta på deg! Han skal ikke klemme deg! Anonymkode: a953a...52e 21 10
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Jeg ville nesten følt det som trakassering Anonymkode: 1f0c3...b09 7 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #5 Skrevet 27. desember 2023 Ekkelt! Dette er ikke normalt! Anonymkode: 5ca0e...f8c 11
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #6 Skrevet 27. desember 2023 Jeg tror jeg hadde latet som jeg likte motsatt kjønn av huseier og sagt" nå skal jeg på date med xxxx navn (og satt en stopper for dette). Anonymkode: 961c5...b44 2 1
Sparkling_Pink Skrevet 27. desember 2023 #7 Skrevet 27. desember 2023 Jeg tolker det som trakassering og overtramp det TS beskriver. Huseier skal ikke kunne komme uanmeldt inn i leiligheta. Varsel skal bli gitt på forhånd med mindre det er en nødsituasjon. Han har ikke rett til å få klemmer, ta på deg eller komme med seksuelt ladere kommentarer. Si nei, og «ikke rør». 8 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #8 Skrevet 27. desember 2023 Nei. Dette er ikke normalt og han høres ekkel ut. Det er ikke normalt med nærkontakt med huseier: at han gir deg klemmer eller tar på deg. Du bør si ifra eller trekke deg vekk hvis han kommer for nære. Det høres også ut som om han finner på unnskyldninger for å oppsøke deg. Du må gi beskjed om at han skal sende deg sms og avtale før han kommer og skrive hva besøket gjelder. Hvis han dukker opp uanmeldt åpner du ikke. Jeg hadde flyttet hadde det vært meg. En sånn fyr kan være ustabil… Anonymkode: 99aa9...4f3 7 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #9 Skrevet 27. desember 2023 Altså stopper vil skje av seg selv når huseier skjønner du liker (lissom) et annet kjønn. Anonymkode: 961c5...b44 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Skrevet 27. desember 2023 Nei, dette er ikke normal, dette er seksuell trakassering. Jeg hadde flyttet. Anonymkode: 4e42e...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #12 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror jeg hadde latet som jeg likte motsatt kjønn av huseier og sagt" nå skal jeg på date med xxxx navn (og satt en stopper for dette). Anonymkode: 961c5...b44 Det setter ingen stopper for en gammel gris! Han synes bare sånt er spennende. TS må gi klar og tydelig beskjed! Eneste som funker. Anonymkode: 99aa9...4f3 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #13 Skrevet 27. desember 2023 Han er en ekkel gris, og ingenting av det du beskriver er greit. Anonymkode: ba069...87d 3
Concordia Skrevet 27. desember 2023 #14 Skrevet 27. desember 2023 Æsj. Flytt! Tror ikke du kommer til å føle deg trygg der. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #16 Skrevet 27. desember 2023 Nei, usj, ikke normalt! Huseier har du ikke et personlig forhold til. Det er business. Du leier noe av ham. Han får penger. Ikke gi ham klemmer. Trekk deg unna, eller rett fram hånden for å gi et håndtrykk, da vil du samtidig blokkere ham på vei inn. Han skal ikke ta på lårene dine. Du kan si "ikke ta på meg!" eller be ham gå. Han har ikke noe med å kommentere kroppen din eller klærne dine. Neste gang han dukker opp, så ikke slipp ham inn, si at hvis han har ærend så skal de avtales på forhånd. Huseier har heller ikke lov til å låse seg inn selv. Når han leier ut til deg, så har han gitt fra seg disposisjonsretten til boligen, til deg. Når han kommer, så er det som gjest, og kun når du tillater. Du trenger ikke være redd for ham. Husleieloven beskytter deg og gir deg rettigheter. Anonymkode: 38ead...7fe 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #17 Skrevet 27. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, usj, ikke normalt! Huseier har du ikke et personlig forhold til. Det er business. Du leier noe av ham. Han får penger. Ikke gi ham klemmer. Trekk deg unna, eller rett fram hånden for å gi et håndtrykk, da vil du samtidig blokkere ham på vei inn. Han skal ikke ta på lårene dine. Du kan si "ikke ta på meg!" eller be ham gå. Han har ikke noe med å kommentere kroppen din eller klærne dine. Neste gang han dukker opp, så ikke slipp ham inn, si at hvis han har ærend så skal de avtales på forhånd. Huseier har heller ikke lov til å låse seg inn selv. Når han leier ut til deg, så har han gitt fra seg disposisjonsretten til boligen, til deg. Når han kommer, så er det som gjest, og kun når du tillater. Du trenger ikke være redd for ham. Husleieloven beskytter deg og gir deg rettigheter. Anonymkode: 38ead...7fe Jeg føler bare at han er snill som lar meg bo der. Jeg er ekstremt konfliktsky, men det handler ikke om at jeg er redd for å bli mislikt, heller at jeg er redd for at han skal bli sint (jeg blir skremt av sinte mennesker) og at det eventuelt skal oppstå en situasjon som blir så uutholdelig å stå i at jeg må flytte (jeg har brukt så mye energi på å flytte hit nå, jeg klarer ikke å gjøre det igjen på veldig veldig lenge). Anonymkode: 91337...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #18 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg føler bare at han er snill som lar meg bo der. Jeg er ekstremt konfliktsky, men det handler ikke om at jeg er redd for å bli mislikt, heller at jeg er redd for at han skal bli sint (jeg blir skremt av sinte mennesker) og at det eventuelt skal oppstå en situasjon som blir så uutholdelig å stå i at jeg må flytte (jeg har brukt så mye energi på å flytte hit nå, jeg klarer ikke å gjøre det igjen på veldig veldig lenge). Anonymkode: 91337...5f8 Å fortsette å bo der vil ødelegge psyken din mer enn ved å flytte. Flytt! Anonymkode: f9407...5dc 1 1
Bacteria Skrevet 27. desember 2023 #19 Skrevet 27. desember 2023 Bare går han rett inn uten å banke på? I situasjonen m vindu over senga, var det et reelt problem du hadde bedt om hjelp om eller ikke? Kommentaren om «nå har jeg vært i senga di» er humor og forsåvidt harmløs. Jeg har også noen aspergertrekk, og har også vært leieboer hos en hyggelig, eldre kar. Han drev ikke på slik. Det er unaturlig å klemme på leieboeren men akkurat dette behøver ikke å være seksuelt. Det at han driver og fantaserer om at kvinner går rundt i bare undertøyet er seksuelt. Du bør hvertfall sette opp noen sunne grenser rundt deg tenker jeg. Må gå an å si fra på en fin måte at du ikke liker at han tar seg til rette slik han gjør. Det at du er leieboeren hans gir ham ikke grønt lys til å holde på slik.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #20 Skrevet 27. desember 2023 Just now, Bacteria said: Bare går han rett inn uten å banke på? I situasjonen m vindu over senga, var det et reelt problem du hadde bedt om hjelp om eller ikke? Kommentaren om «nå har jeg vært i senga di» er humor og forsåvidt harmløs. Jeg har også noen aspergertrekk, og har også vært leieboer hos en hyggelig, eldre kar. Han drev ikke på slik. Det er unaturlig å klemme på leieboeren men akkurat dette behøver ikke å være seksuelt. Det at han driver og fantaserer om at kvinner går rundt i bare undertøyet er seksuelt. Du bør hvertfall sette opp noen sunne grenser rundt deg tenker jeg. Må gå an å si fra på en fin måte at du ikke liker at han tar seg til rette slik han gjør. Det at du er leieboeren hans gir ham ikke grønt lys til å holde på slik. Nei, han banker på, men han sier ikke ifra at han skal komme for å ordne noe, bare dukker opp når de passer ham. Jeg ante ikke at det var et problem engang, han måtte bytte en haspe jeg ikke hadde lagt merke til var ødelagt. Jeg ligger litt mellom å tenke at det er seksuelt rettet eller sånn "eldre bestefar"-kar. Anonymkode: 91337...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå