AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Dame på 27 år her. Jeg er student og er hjemme på juleferie. Jeg har i flere måneder slitt psykisk med angst, OCD og depresjon. Er hos mine foreldre nå i julen. Og gruer meg til å reise til studiebyen igjen. Jeg har det ikke så bra for tiden. Jeg klarer ikke å slå meg til ro, det er en konstant uro i meg og er veldig redd hele tiden. Kjenner stadig på angstsymptomer. Slik har det vært siden mai. Og jeg er så lei nå. Jeg står på venteliste til DPS. Og legen har sendt ut hastesak nå før jul, slik jeg forhåpentligvis skal få fortere hjelp. Jeg er bare så lei. Jeg gruer meg til å reise tilbake til studiebyen, men samtidig blir det deilig å bare å slippe denne masken når jeg drar. Men det er så vondt. Vil dette gå over? Anonymkode: f3db6...3d2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dame på 27 år her. Jeg er student og er hjemme på juleferie. Jeg har i flere måneder slitt psykisk med angst, OCD og depresjon. Er hos mine foreldre nå i julen. Og gruer meg til å reise til studiebyen igjen. Jeg har det ikke så bra for tiden. Jeg klarer ikke å slå meg til ro, det er en konstant uro i meg og er veldig redd hele tiden. Kjenner stadig på angstsymptomer. Slik har det vært siden mai. Og jeg er så lei nå. Jeg står på venteliste til DPS. Og legen har sendt ut hastesak nå før jul, slik jeg forhåpentligvis skal få fortere hjelp. Jeg er bare så lei. Jeg gruer meg til å reise tilbake til studiebyen, men samtidig blir det deilig å bare å slippe denne masken når jeg drar. Men det er så vondt. Vil dette gå over? Anonymkode: f3db6...3d2 Huff, føler med deg. Dette er ingen god følelse å sitte med alene. Hva sier fastlegen din? Jeg hjalp meg selv med selvhjelp-metoder. Las endel bøker og gjorde endel øvelser, sånn at jeg klarte å ta kontroll over angsten min. Samtidig kan det kanskje vere lurt å vere open om det til familien din, jeg tror det bare blir verre om du må undertrykke angsten. Lykke til og god bedring. Anonymkode: 2b187...023
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 Godt du har oppsøkt hjelp - og kommer til å få det! Viktig at det er der du holder fokuset nå Selv har jeg 20 år med angsterfaring så føler jeg har litt å komme med. Du kommer ikke alltid til å ha det så urolig inni deg som du har det nå. Forhåpentligvis kommer du til en flink psykolog. Får inntrykk av at denne angsten din er relativt ny - det er supert! Mye bedre utgangspunkt for å faktisk bli kvitt det når det ikke har fått muligheten til å bli så inngrodd. Du vil med all sannsynlighet måtte legge inn et godt stykke arbeid selv, det er kun du som er inni deg som aktivt kan jobbe ned dette. Psykologen blir mer som en coach. Det kommer gode perioder og vanskelige perioder. Viktig at du legger ned den innsatsen som kreves! Om du blir helt kvitt det vil tiden vise. Jeg har vært inne i en gid periode i flere år nå hvor angsten ikke har vært like aktiv. Nå er jeg inne i en ny fase av livet og det har tatt helt av igjen. Det går opp og ned. Anonymkode: 19baf...d54
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Om det går helt over er vanskelig å si, men det vil med svært høy sannsynlighet bli mye mye bedre! Jeg gikk på veggen, og fikk mye angst. Jeg ble fullstendig lammet av angsten, jeg hadde angst bare jeg måtte ut med søpla, det gjorde meg søkksvett og pulsen kunne nå 130... Og det å stå på busstoppet trigget panikk hos meg. Men jeg jobbet hardt og godt med behandler, og tok i mot all hjelpen jeg ble tilbudt. Jeg har fortsatt litt angst, men den lammer meg ikke. Den er ubehagelig, men angsten styrer ikke noen deler av livet mitt lengre. Anonymkode: 287cc...533
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Det som er viktig når en sliter med angst er å få bok søvn, nok mat og de basale behovene. Lese litt om angst, forstå angsten. Prøv ikke gi angsten så mye oppmerksomhet og prøv å fokuser på andre ting. Anonymkode: 53f52...618
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Ja, det går over. Eller i det minste så blir det lettere. Jeg har hatt samtaleterapi med fastlegen en stund og jobbet aktivt med angsten min. Et mildere eksempel, så klarte jeg ikke kjøre inn i min egen garasje engang. Vi gikk gjennom hvorfor dette var så skummelt, hvor sannsynlig det var at jeg ville ødelegge både garasjen og bilen og litt rundt det og så fikk jeg noen øvelser. Nå kan jeg kjøre inn i garasjen. Klarer ikke å rygge inn, men det blir noe annet. Hadde problemer med parkeringskjellere også, og jeg unngår de som pesten, men det går bedre de gangene jeg må. Hadde en greie med at jeg måtte låse bilen to ganger, og nå klarer jeg meg med en gang. Jeg får ikke panikk om jeg oppdager at jeg har glemt det heller. Hadde en del innvasive minner etter noe dritt fra barndommen, som jeg har jobbet veldig mye med aktivt. Det har blitt bedre. Jeg gikk noen måneder på medisiner, og det gjorde det mye lettere for meg å jobbe aktivt med angsten. Nå bruker jeg ikke medisiner lengre og en del av det har kommet tilbake, men verktøyene er der. Anbefaler en app som heter TankeVirus. Og så kan du prøve Heia Meg-appen. Sett av minst en time i uka på å jobbe med angsten din. Når du jobber med angst-momentene dine, prøv å se hvorfor bestemte ting trigger, hvilke tanker du får, hvordan tankene påvirker deg. Vi er som regel grusomt mye hardere på oss selv enn vi er med venner, så tenk deg hva du ville sagt til en venn om de snakket som tankene dine gjør når du er trigget. Anonymkode: db710...4fb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Min erfaring er at det blir verre med alderen Anonymkode: 56fd6...c99 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 Jeg har blitt bedre med alderen, men jeg har også jobbet målrettet og regelmessig. Gått til psykolog, og også jobbet med mange teknikker på egenhånd. Anonymkode: ec191...3c4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min erfaring er at det blir verre med alderen Anonymkode: 56fd6...c99 Dessverre enig…:( Kunne ønske jeg kunne skrive, det blir bedre, men… Har også ocd, angst og depresjon. Har hatt gode perioder innimellom, men nå som jeg er 40 år, har det forværret seg. Tåler ikke stress- da blomstrer symptomene. For meg fungerer trening, lite stress og masse hvile. Ta vare på deg selv, og push på timen på dps- om det blir lenge å vente. Lykke til. Anonymkode: 2343d...b25
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 Jeg anbefaler også appen Tankevirus. Det er veldig god. Det virker som om du føler at du må skjule fra dine nærmeste at du har det vanskelig. Hvorfor det? Hva skjer hvis du er åpen om det? Anonymkode: 8944d...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg anbefaler også appen Tankevirus. Det er veldig god. Det virker som om du føler at du må skjule fra dine nærmeste at du har det vanskelig. Hvorfor det? Hva skjer hvis du er åpen om det? Anonymkode: 8944d...6d1 Jeg er egentlig ganske åpen om det. Familien vet jeg har angst, men det er bare at jeg liker bedre å slippe ut følelsene når jeg er alene. Hvorfor jeg ikke slipper de ut her er nok fordi det er skummelt, selvom jeg vet de støtter meg og backer meg 100%. Jeg har det bedre her med de, men det er likevel noe i meg som er plagsomt. Det er vanskelig å beskrive. Men følelsene er der jo uansett, men kanskje noe mildere med de på en måte. Fordi jeg har den tryggheten, men samtidig er det vanskelig å kjenne ordentlig på følelsene. Jeg tror ikke jeg gjør det bevisst heller. Det bare er sånn på en måte. Men nå har det vært noen dager med mye indre uro, som ikke synes utenfor. Ts Anonymkode: f3db6...3d2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå