Gå til innhold

Hund eller ikke hund? Noen som angrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2 år har vi vurdert frem og tilbake om vi skal kjøpe oss hund. Vi vet at vi har mye å tilby en hund, men vi vet også at det setter en del begrensninger for mye vi gjør i livet i dag.

Inntrykket mitt er at svært mange skaffer seg hund etter vesentlig kortere betenkningstid og mindre vurdering enn hva vi har gjort.

Er det noen her som har skaffet seg hund og angrer?

Anonymkode: fd05b...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angrer ikke på hund, men på størrelsen…..gå for en liten hund👍🏼

Anonymkode: 521fa...062

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet søster angret en del. De har 2 barn før de fikk hunden. De har flere omganger tenkt å omplassere han, men barna er så glade i han så det er vanskelig.  Fin og snill hund. 

Tenk deg om..mye jobb.

Anonymkode: 72150...863

• Nyttig 3
Skrevet

Kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men vår hund er nå 13 år og jeg har sagt at jeg skal alltid ha hund. Det har jeg skjønt at  jeg må bite i meg, ungene er flyttet ut og vi er veldig låst i forhold til huden. Jeg er så inderlig glad i den, og håper den har flere år igjen. Men der kommer ikke noe ny hund med det første etterpå. 

Vi må planlegge jobbene våre, studier og reiser i forhold til at hunden ikke skal vere for lenge hjemme. 
Så det første jeg vil anbefale deg  FØR dere skaffer dere hund er: hvem kan passe den når dere trenger hundepass. Det bør vere noen trygge og gode mennesker dere kan stole på. 

Anonymkode: a4bbb...47d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Aldri angret på de 2 hundene jeg har hatt til nå 😍 Men så er jeg også over gjennomsnittet opptatt av hunder og hundehold 😊 Jeg klarer ikke se for meg et liv uten hund 😍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hund er en 10-15 års forpliktelse. Hatt hund hele livet. Oppvokst med 2 hunder i hus, første egne når jeg var 16 år. Aldri angret. Har per dags dato 3 stk. Det er en livsstil og hobby. Her er de like mye del av familien som oss mennesker. De har sine behov de må få dekket og man skal ha til til hunden man skaffer seg og råd til alt som hører med. Det er ikke billig å ha hund. Går fort litt penger. 

Finnes nok maaaaange som har angret på at de skaffet seg hund. Mange som har hund, burde aldri hatt hund. 

Ikke kjøp en hund fordi den er søt, eller har en spesifikk farge eller utseende. Finn en rase som passer for deres livsstil og husholdning. En liten hund skal trenes og behandles likt som en større hund. Det er mye arbeid med hund uansett rase. Verste jeg vet er de som kjøper en liten hunderase og tror de krever mindre jobb og trening. Ja noen raser krever mer enn andre, men alt i alt så skal de trenes opp, ha fysisk aktivitet og mental trening/aktivitet daglig. 

Anonymkode: 01ef9...803

• Liker 5
Skrevet

Jeg angret på grunn av helsa, jeg hadde ikke overskudd til henne lenger, og hun trengte en del passeringstrening og sånt for at man skulle kunne gå tur med henne uten problemer (omplassering). Så jeg adopterte henne bort, det var helt forferdelig.
Jeg hadde en hund før det, og der skulle jeg satt meg mer inn i hva en schæfer faktisk krever av aktivitet, og tenkt på om den passet til livet mitt. Men angret ikke på det å skaffe meg hund, det ble bare litt mye noen ganger, selv om jeg trivdes med å ha henne. Så den neste hunden var roligere, og det passet bedre for meg. Helt til jeg ble syk da.

Anonymkode: 8c5be...8e6

Skrevet

Vi brukte mange år på å bestemme oss og er glad for det. Yngste var 9 år da vi fikk hund.  Hund er passe stor og  passer godt inn i vår familie.

Angrer ikke, men er glad vi ventet så lenge. Blir litt låst, men har folk som kan passe men det krever litt planlegging da de bor et stykke unna. Har flere som kunne ha passet, men de har katt og vår hund liker ikke katter så de unngår vi å spørre.

Å få hund er et stort ansvar. Selv om det passer å få hund her og nå, så vær sikker på at det passer om 2 år, 5 år og 10 år også.

Mine råd (som foholdsvis fersk hundeeier)

- velg en hund som passer din families aktivitetsnivå, ikke se på utseende

- har dere nok tid? Livet skjer og enkelte perioder er travlere enn andre

- hvor mye må hunden være alene? fleksibilitet til å ta med hund på jobb evt hjemmekontor?

- har dere barn? Husk det er dere som får dere hund. Ungen blir glad k hunden, men kommer garantert til å gå lei av å gå tur. 

- ha en plan for at noe kan passe, tenk gjennom hvordan dere vil ha ferier i årene fremover. Kan hunden være med eller må dere ha pass?

- tenk gjennom hvilke uvaner dere lærer hunden.... anger på at vi har latt hunden sove i sengen. Koselig for oss, men gjerne ikke fullt så koselig for de som skal passe 🙈 Så nå jobber vi med avvenning.

Når det er sagt så har vår firbente venn blitt familiens midtpunkt. Veldig mye glede og ingen som blir så glad når du kommer hjem som han!

Anonymkode: 8475e...912

• Liker 1
Skrevet

Angrer ikke på det å skaffe hund generelt, de kan bringe mye glede og eventyr. Angrer dog på siste hunden og dens særpreg. Fikk ikke det eier beskrev av lynne, så det har lagd en del kaos i huset. Det har i det minste åpnet øynene mine opp for andre raser som jeg ikke vurderte før. Å se etter nytt kjæledyr ut ifra 1-3 absolutte krav hjelper med å luke bort de som overhodet ikke passer til familie og livsstil. Så jeg angrer på at jeg ikke hadde sånne konkrete punkter å holde meg til, og i tillegg burde jeg vært mye strengere med info og dokumenter.

Anonymkode: 68aae...901

Skrevet

Jeg har hatt hund store deler av livet. 
Har vært singel og alene med 2 barn det meste av tiden, og det har vært utrolig krevende. 
Angrer ikke- for det har tilført barna mye godt, men mye arbeid på meg. 
Har bestemt meg for å ikke få hund igjen nå når barna er større og på vei ut av redet. 

Ville gått for en liten hund. 
Jeg har hatt både stor og liten, men det var enklere m liten fordi hun lettere kunne være med meg på ulike ting uten å være i veien. 
Blandt annet var hun med på jobbreiser og hotell osv. det hadde vært vanskelig med en stor hund. 

Anonymkode: 0ea1e...3e8

• Nyttig 2
Skrevet

Angrer ikke på hund, kan ikke forestille meg livet uten henne. Hun er min absolutte bestevenn og har fått meg gjennom noen tøffe stunder. 

Man må tenke nøye på hvilken type hund som passer til ens behov, tror det er her de fleste trår feil. Å ha hund kan være ekstremt givende eller veldig frustrerende - og mye av dette kan man styre gjennom valg av type hund. Også må man heller ikke glemme at selv om det er en spesifikk rase så har også hver enkelt hund sin personlighet. 

Anonymkode: 74f2c...c3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Angrer ja, blir jo glad i dyret, Vanskelig å komme seg på weekendturer. Gikk for en som blir 15 år i snitt 🙁

Anonymkode: 9ba82...540

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Altså umulig å kvitte seg med ham, jeg er veldig glad i ham

Anonymkode: 9ba82...540

• Liker 1
Skrevet

Søstra mi angrer. Blir nok omplassering. Hunden har blitt veldig bortsemt og reagerer veldig på andre mennesker. Har bitt noen ganger også. Bjeffer mye. De har prøvd å få hjelp men nytter ikke. Liten hund, men gjør mye ut av seg.

Anonymkode: ed4b8...5e3

Skrevet

Hadde jeg visst at hund var så dyrt, så hadde jeg aldri skaffet meg en. Han gjør at jeg får dårlig råd, og jeg kan ikke kvitte meg med ham pga barna elsker han jo - og han er en skjønning! 

Men han koster meg ca 2000 kroner i veterinærutgifter i måneden (etter forsikring), i tillegg betaler jeg forsikring, mat, utstyr osv, i snitt 1800 kroner i måneden. Nesten 4000/mnd er mye penger. I tillegg kommer bevegelig egenandel på forsikringen på ca. 2000 kroner hver tredje måned. 

Anonymkode: 6297d...343

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke til noen som har brukt så lang tid på å vurdere å kjøpe hund. Kan det være et tegn på at dere egentlig ikke er klare?  Eller at dere tenker at alt må være «perfekt» hele tiden, at dere må være «perfekte» hundeeiere?

Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte hunder. Men jeg har småbannet inni meg, når jeg måtte rett fra senga og ut på morgentur i snøfokk eller styrtregn. Man må sette hundens behov først, på så mange måter. Også økonomisk. Det er dyrt å ha hund.

Man kan ikke bare dra på en heldagstur eller bytur. Alt må planlegges. Det er slikt alle vet før de kjøper hund, men det kan være noe annet når man virkelig er i den situasjonen. Som å måtte si «Unnskyld at jeg ikke kan bli med på konsert, men jeg må være hjemme med hunden». 

Endret av MyMichelle
Fjernet noe urelevant.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Disney Adult
Skrevet

angrer pga jeg ikke tør å la noen andre passe han. og har da ikke vært på ferie på over 10 år. samt mye penger som går til hunden. og så angrer jeg også på det pga jeg gruer meg til han dør til slutt. så jeg har veldig delte følelser. jeg blir ikke få meg fler hunder senere. hunden blir 12 år til sommeren, og de kan bli opp til 18 år. så litt uvisst hvor mange flere år jeg har med han. kommer til å gå så langt i kjelleren når han forlater meg.

• Hjerte 2
Skrevet

Angrer absolutt ikke på første, men på siste..... Magefølelsen sa at dette ikke var hunden for oss, men mann og barn var forelsket så jeg gav etter. Dette er samme rase også, så jeg tenker det viktigste når man velger hund er å se an individet(og aldri la seg overtale om magefølelsen sier nei!)

Anonymkode: ba559...603

Skrevet

For å være helt ærlig. Vi angrer. Men vi fikk også en hund med en del issues, blant annet sterk seperasjonsangst og mye stress(kullsøsken med samme problemer, så vi antar dårlig avl)

Man blir så utrolig bundet. Vi skulle tenkt nøye gjennom hvem som kan passe han, og pr dd er det kun svigers. Vi har aktive barn som driver med idretter, og det er en evig kamp å få nok til til turer og trening med hunden. 

Vi kan ikke lenger reise bort spontant en helg, og vi må bestille ferie etter når svigers kan passe. Han er ikke den type hund som kan på kennel. 

Vi elsker han, men hadde aldri skaffet oss hund igjen. Sjekk oppdretter ekstremt nøye hvis dere velger å få hund. Dra på besøk, sjekk hvordan de har det i valpebingen og hvordan foreldredyrene er. 

Anonymkode: 58d64...3ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...