Gå til innhold

når folk nekter å ta et nei for et nei, og guilt-tripper folk til å gjøre som de ønsker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har familie-medlemmer som maser nærmest hver dag, hvis de ønsker at man for eksempel skal være med på noe som de ønsker å finne på. For eksempel å gå en tur (selv om  jeg allerede har gått en tur tidligere på dagen, og driver med annen trening) bare fordi DE ønsker å gå en tur, men synes det blir alt for kjedelig å gå en tur helt alene. Eller de ønsker å gå innom en bestemt butikk, som jeg overhodet ikke er interessert i. Så forsøker de å gi inntrykk av at man liksom er "slem" hvis man sier nei. De forventer hele tiden at man skal gjøre nøyaktig som de ønsker hver gang DE har lyst til å finne på noe. Men de har jo selvfølgelig nesten aldri lyst til å være med på ting som jeg foreslår.   

Men hver gang de ønsker å finne på noe, så maser de hele tiden, og forsøker å få det til å virke som man liksom skal synes veldig synd på "stakkarslige" lille dem, og endelig gå med på hva de ønsker å gjøre. Men da overser de glatt det faktum at de måtte mase flere dager eller uker (noen ganger måneder ogsså) for å få folk til å endelig gå med på forslaget deres. Så kan de selvfølgelig påstå at "men du godtok jo å være med, ergo ønsker du sikkert å være" og så forsøker de å gi inntrykk av at det liksom var 100 "% frivillig å være sammen med  - for man kunne jo bare si NEI hvis man virkelig ikke hadde ønsket å være med. 

Problemet er jo selvfølgelig at de overhodet ikke respekterer at man faktisk sier nei, uansett hvor mange ganger man har forsøkt å være klar og tydelig. Selv om man nekter, og ALDRI blir med så ender de bare opp med å bli fornærmet og furten. Så det blir jo fullstendig umulig å egentlig "vinne" en sånn situasjon, uansett om man står på sitt og sier nei uansett hvor mange ganger de spør. Eller så maser de så mye, over lang nok tid, sånn at de kan slite ut folk til å endelig gå med på tingene de ønsker å gjøre. 

Anonymkode: f8c13...6fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å ikke dra og slutte å svare. Så får de bli furt. 

Anonymkode: 3a2b1...307

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har ei venninne som er akkurat slik, det er ekstremt slitsomt. Har blitt flinkere til å sette ned foten, men hun ender jo med å få vilja si til slutt da hun spiller SÅ på samvittigheten min. Setter jeg ned foten for lenge så truer hun med å skade seg og kan finne på å gjennomføre det også. Kjempegøy relasjon…

Anonymkode: a1497...0ea

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har ei venninne som er akkurat slik, det er ekstremt slitsomt. Har blitt flinkere til å sette ned foten, men hun ender jo med å få vilja si til slutt da hun spiller SÅ på samvittigheten min. Setter jeg ned foten for lenge så truer hun med å skade seg og kan finne på å gjennomføre det også. Kjempegøy relasjon…

Om hun begynner å true med å skade seg, ringer du 113. Hver eneste gang. Enten redder du livet hennes ved å la profesjonelle ta over, eller så får hun et forklaringsproblem ovenfor ambulansen som rykker ut....

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vokst opp med en venninne som er slik. Hun har alltid hatt styringa i relasjonen vår, blitt sur og furt om jeg vil noe annet eller sier nei til noe. Idag bor vi ikke i samme del av landet, så vi har ikke så mye kontakt lenger. Noe som er en lettelse, da hun fortsatt er slik de få gangene vi møtes. 

Helt ærlig, sånne folk er bare slitsomme. Jeg har virkelig skjønt i ettertid hvor tungt det er å være nær venn med en sånn person. Jeg har dessverre ikke noe fasit på hva som er riktig å gjøre, annet enn å begrense tiden man bruker på dem.

Det er ikke ditt ansvar at de blir sur og furt, du står ikke ansvarlig for følelsene til andre. La dem bli så sur de bare vil. Det er ikke ditt problem. 

Anonymkode: 26953...375

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er bare fordi du godtar det.

Anonymkode: 899fa...071

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare fordi du godtar det.

Anonymkode: 899fa...071

Hvis de spør om noen andre har lyst til å være med på ett eller annet, så trenger noen andre bare å svare "nei, det har jeg ikke tid til" eller "nei, dette gidder jeg ikke" og da lar de faktisk være å mase flere ganger. Hvis de hadde fortsatt å mase mot disse personene også, så kanskje flere ville ha gitt seg etter nok masing. 

Så mot noen personer respekterer de faktisk at man sier nei, og så lar dde være å mase flere ganger. Men tydeligvis ikke mot andre. Selv om jeg har sagt klart og tydelig NEI sikkert "hundre og ørten" ganger, og ALDRI sagt ja til noe som helst, så fortsetter de likevel å mase i situasjon etter situasjon.        

Anonymkode: f8c13...6fc

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Den relasjonen må du avslutte med en gang. Det er ikke noe du skal ha ansvar for eller på din samvittighet. 

Anonymkode: 3a2b1...307

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Bli sint.

Anonymkode: 0cdc1...cc1

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...