Snublefot62 Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Da var vi klar for uvær nr 2 på kort tid. Det er meldt kraftige vindkast, nedbør i form av regn og frost på natta. Yay. Hvilke tiltak gjør dere før uvær, om noe? Ute så fjerner vi løse gjenstander og sikrer større ting som takboks og kayakk, samt søppeldunkene. Jeg har lite lyst til å oppleve at takboksen vår skader biler i nabolaget. Eller søppelet spredt over hele nabolaget fordi en eller flere søppeldunker velter og innholdet tømmes ut over alt. Inne sørger vi for å ha klart regntøy og støvler lett tilgjengelig, minst et par hodelykter/lommelykter som virker, telefoner på lading samt et par større batteribanker. I tillegg lukker vi vinduer eller setter de i låst posisjon. Sjekker og at DAB-radioen virker og et par radioer (walkie talkies) på lading. Andre ting? Andre tips? 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 Nok ved inne til et par dagers fyring hvis dere har vedovn. Å bevege seg ute når trær og takplater fyker rundt ørene er en risiko. Anonymkode: cb5f5...e12 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Før uvær ala storm så rydder jeg hagen ,veranda og trappa ute. Inne gjør jeg ingenting. Vedfyring er ikke mulig her dessverre. Sist det var uvær her kom det om natten heldigvis. Ellers er det å følge med på værmeldingen og sørge for å ha nok mat i hus, og ikke gå ut når det verste været holder på. Hvis stormen kommer når folk har trampoline i hagen,ønsker jeg at de fester den skikkelig. Det samme med andre ting de har i hagen. Her er regntøyet alltid tilgjengelig,det samme med støvler. Heldigvis så blir uvær ala storm og orkan meldt så folk bør ha tid til å gjøre noen forberedelser. Anonymkode: 85604...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Tar inn ved nok til 2-3 døgn, sjekker vinduene (har hatt overnattingsbesøk i jula, vanligvis vet jeg om de er skikkelig lukket eller ikke). Sjekker fortøyningene på båtene. Lader alt som må lades, sjekker at batterier, lightere og stearinlys er der det skal være, vasker en ekstra maskin med klær før strømmen forsvinner. Fyller den største gryta vi har med vann, slik at den kan settes oppå vedovnen hvis strømmen går (så har vi varmt vann til oppvask og annen vask). Under stormen prøver jeg å følge daglige rutiner så langt det går. Sjekker med naboene at de har det greit (et eldre par uten barn i nærheten). Følger med på lokale nyheter. Anonymkode: f4fa0...d34 1
Daisy-love Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Rydder om noe trengs å ryddes ute. Altså ting som kan fly fjernes. Sørger for mat i hus, og ellers beredskapen i orden av det jeg har tilgang til. Jeg har dessverre ikke vedfyring. Jeg har vann lagret, men tapper gjerne ekstra vann om jeg føler det er nødvendig. Jeg tar meg også en god dusj og får vasket klær, sånn om både vann og strøm forsvinner en periode.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Nå treffer ikke været meg denne gangen, men bor såpass værutsatt til at jeg sørger alltid for at det ikke er ting i gårdsplassen som kan fly rundt, og har alltid sikret søppelkassene. Har hodelykt med batteri liggende, dab-radio som kan gå på batteri, og ved. Vann og tørrmat har jeg også tilgjengelig. Når det er meldt vær sørger jeg for å ha lys strategisk plassert rundt i huset. Lettere å orientere seg om strømmen går. Jeg har også lagt klar ved i det ene ildstedet mitt som ligger klar. Anonymkode: 2cd68...a0b 1
Amossa Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Vi er godt vant med uvær her jeg bor, og vet at vinterstormene kommer. Hver høst rydder vi alt som er løst ute, trampoline, hagemøbler og blomsterkasser. Vi etterser og rengjør alle utelys, og sørger for at vi har ekstra lyspærer liggende. Har båt i småbåthavn, og sjekker fortøyning spesielt før meldt uvær. Inne har vi varmepumper, men vedfyring i bakhånd hvis strømmen går eller at de blir ekstremt kaldt. Har noe ved liggende klar inne, men det meste ute ved inngangsdøra. Fyrstikk, tørr opptenningsved, stearinlys, hodelykter og batterier i alle størrelser er alltid i hus. Uvær varer sjelden lenge, og at strømmen blir borte lenge, er enda sjeldnere. Jeg synes uansett at det er viktig å tenke over hvordan man er forberedt dersom noe skulle skje. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 Det er også viktig å sjekke kumlokkene ute,at de er åpne så nedbør kan renne unna . Det er nok lettere om høsten før snøen kommer. Men er noe jeg gjerne gjør før det kommer uvær om høsten og vinter før snøen kommer. Anonymkode: 85604...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 Bor på vestlandet, og gjør hytte og hus klare for vinteren i september en gang. Da renser vi takrenner, tjorer fast møbler (det som ikke lagres inne) og sørger for at ingen gjenstander er løse og kan blåse avgårde. Etter dette er det bare å ha nok ved og stearinlys i hus- og kose oss inne når det blir uvær. Anonymkode: 3ee27...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 Hvor er dette uværet? Anonymkode: 2bf42...176 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #12 Skrevet 29. desember 2023 Fulladet(e) powerbank(er) er også greit å huske på 😊 Anonymkode: cb5f5...e12 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #13 Skrevet 29. desember 2023 Her jeg bor er det ofte uvær høst/vinter. Derfor sikres alt løst ute når man rydder opp etter sommeren. Trampolina er bindt fast. Søppeldunker står i ett eget skur, sykler, ski etc står i en bod. Derfor er det ikke så mye som må gjøres. Bærer inn ved da. Sørger for at det alltid er bensin på kanna til snøfreser. Inne settes frem stearinlys, men har en del elektriske lys som kommer på, på kvelden uansett. Har alltid en lommelylt/hodelykt i en skuff i gangen som lett kan finnes. Alltid mat i boden. Anonymkode: d981f...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå