Gå til innhold

7 åring som har endret oppførsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

7 åringen har plutselig begynt å si ting som sårer. Hun kan si at jeg har rare klær, er tjukk, osv. Går etter meg for å kommentere. 

Vi har forklart at dette er ord som er sårende å høre, men hun blir verre og verre for hver dag. Det får konsekvenser (som ingen ipad, ikke se film, gå på rommet etc) men hun bryr seg ikke. Sier unnskyld uten å mene det, så er det på'n igjen med stygge kommentarer. Har ikke opplevd dette fra henne før, så jeg forstår ikke hvor denne oppførselen kommer fra...

Hva skal vi gjøre?

Anonymkode: 6625c...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro hun selv får høre dette på skolen eller blant "venner", og tester det videre. Snakk ordentlig med jenta. Ikke bare kjeft og gi straff, men kom nær henne og hennes følelser.

Anonymkode: 68ebc...788

• Liker 1
Skrevet

Du har rare klær. «Javel? Det synes ikke jeg.»

Du er tjukk. «Tja, kanskje det/nope, det er jeg ikke. Hvorfor kommenterer du?

har noen stilt henne selv disse spørsmålene? Hender mine kommenterer slike ting de ser, men da snakker vi om det og jeg får justert dem om de er uhøflige. Å ta meg nær av at syvåringen synes jeg har rare klær? Det skjer ikke. Syvåringer vet veldig lite om verden 😅

Anonymkode: 4fef6...d68

• Liker 3
Skrevet

Disse ordene kommer her også. De tester ut språket. Tipper det kommer fra skole/sfo. Jeg pleier si at det er ord som kan gjøre andre lei seg.

Anonymkode: 2d809...b78

Skrevet

Hva har iPad og film med sårende kommentarer å gjøre? Dette er jo straff som ikke gir noen mening for barn. Du må nesten bruke tid på å snakke med barnet i stedet. Hør hvor hun hører disse uttalelsene? Hva tenker hun når hun hører noen si det til andre? Hva tror hun noen som hører det føler? Prat sammen!

Anonymkode: 9d866...974

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

7 åringen har plutselig begynt å si ting som sårer. Hun kan si at jeg har rare klær, er tjukk, osv. Går etter meg for å kommentere. 

Vi har forklart at dette er ord som er sårende å høre, men hun blir verre og verre for hver dag. Det får konsekvenser (som ingen ipad, ikke se film, gå på rommet etc) men hun bryr seg ikke. Sier unnskyld uten å mene det, så er det på'n igjen med stygge kommentarer. Har ikke opplevd dette fra henne før, så jeg forstår ikke hvor denne oppførselen kommer fra...

Hva skal vi gjøre?

Hvor mye kontroll har dere på hva hun driver med på ipaden? Hva slags apper har dere tillatt og ikke? Om det er en sjargong elevene har seg imellom bør det taes opp med lærer og andre foreldre.

Endret av Kaisada
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det er en del av utviklingen deres. Det å prøve ut nye grenser, rett og galt. Kanskje hun har plukket opp ordene på skolen, og tester de ut? 

Jeg har en 7åring her i hus, som alltid har vært "enkel" og medgjørlig ved feks leggetid og påkledning. Nå er det protester og han prøver seg. Tenker at det er hans måte å kreve litt plass på, og prøve ut grenser. (Han har mange eldre søsken, men det er få som utfordrer han pga aldersforskjell.) 

Anonymkode: eb2dc...816

• Liker 1
Skrevet

Ts her, takk for svar.

Hvordan beholder dere roen i kroppen når grenser testes på denne måten? Jeg prøver å ikke være sint, men når det skjer noe hvert 5 minutt så vet jeg nesten ikke om jeg tåler mer. 

Bør det ikke bli konsekvenser som jeg nevnte, kun samtale om rett og galt?

• Hjerte 2
Skrevet

Du må forholde deg rolig. Hun er 7 år.

Jeg tipper hun egentlig ikke forstår hva hun sier, på et vis. Straff vil bare føre til eskalering av problemet. Du må sette deg ned med henne når det ikke er konflikt, og snakke med henne - uten å være påvirket av dine egne følelser. 

Hun er 7 år - en plutselig endring i oppførsel kan tyde på at noe har skjedd som hun selv ikke klarer å prosessere eller forstå, og som hun tar ut på dere.

Å gi negativt oppmerksomhet vil bare forsterke adferd. Avled, ignorer og få fokus over på noe annet. Snakk med henne etterpå, med normal stemme, når ting har roet seg.

Anonymkode: afda7...4a8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en på snart 7 som i det siste også har begynt å kommentere slikt. 

Blandt annet at jeg er tjukk, at jeg maser, at jeg er dum osv. Ganske rart siden han alltid har vært snill, omsorgsfull og kommet med gode ord. 

Jeg bare svarer at "ja, jeg er tjukk, men slikt sier man ikke. Jeg blir trist". "Ja, jeg maser, men du gjør jo ikke som jeg ber deg om?" "Nei jeg er ikke dum, hva hadde du følt om noen sa det til deg?" 

Har også snakket mye med han om at andre blir triste av å bli kalt ting, og spør hva han føler om å bli snakket slikt til. 
Hjelper null og nix å bli sint. 

Jeg vil tro at noe av dette er slikt han hører på skolen, særlig dette med å være tjukk. For det snakker han om, at han er redd for å bli tjukk. Tydeligvis det værste som kan skje🙄 

Anonymkode: e72ab...bee

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

I dag kom det frem at hun føler hun må si stygge ting, særlig til meg.

Og at hun har slemme tanker i hodet som hun kjenner vil/må ut (tvangstanker?).

Hun har i dag gått etter meg får å si hvor rar jeg ser ut, at jeg er tjukk, sier hun håper bestemor dør og at hun hater noen fra klassen. Både hun og vi blir utslitt av situasjonen. 

Bør vi ta kontakt med lege eller helsesykepleier?

Skrevet

Min 6 åring sa til meg at hun gledet seg til jeg døde

Anonymkode: 28804...a92

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her.

I dag kom det frem at hun føler hun må si stygge ting, særlig til meg.

Og at hun har slemme tanker i hodet som hun kjenner vil/må ut (tvangstanker?).

Hun har i dag gått etter meg får å si hvor rar jeg ser ut, at jeg er tjukk, sier hun håper bestemor dør og at hun hater noen fra klassen. Både hun og vi blir utslitt av situasjonen. 

Bør vi ta kontakt med lege eller helsesykepleier?

Dette høres ut som tvangstanker, som er relativt vanlig i den alderen. Mitt barn hadde masse av dette, bare med et annet «tema». 
Vi fikk god hjelp av en flink fastlege, og hvis ikke det hadde hjulpet ville vi blitt henvist til OCD-team på DPS/BUP. 

Vi brukte mye tid på å «lære» om tanker - kort fortalt, at tanker stort sett er søppel fra hjernen som ikke betyr det helt store, og at man kan tenke hva som helst uten at det har noen betydning. Vi øvde på å la ekle tanker fare forbi, uten å «gå inn i» tanken, gruble eller forsøke å få bort tankene. For vårt barns vedkommende var det mye tvangstanker om forferdelige ting som ville skje hvis han ikke gjorde sånn-eller-sånn, kan det være noe slikt hos jenta di? At «jeg MÅ si dette høyt, ellers dør mamma/katten/huset begynner å brenne»?

Anonymkode: 06a61...2a8

• Liker 2
Skrevet

Du kan f eks si at alle har ulike kropper, noen er større og noen mindre. 
Rare klær? Du liker de klærne og synes de er behagelig å bruke. Og slik fortsetter du når hun sier slike ting. 
Å straffe me iPad er helt feil, da nører du oppunder en dårlig stemning. 
straff må du kutte ut. 
Snakk heller om hvordan man snakker sammen uten å komplisere det så veldig. Spør henne om hennes venner på skolen kan si ting som sårer, og om noen har sagt ting til henne så hun har blitt lei seg. 
hun er 7 år

Anonymkode: c7de8...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...