Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mandag opplevde jeg noe jeg reagerte litt på, men lurer på om det er jeg som er sær i dette tilfellet. 

Min samboer har en tidligere kollega som han av og til snakker med hvis de tilfeldigvis møtes. Denne eks-kollegaen har etter mange år som single fått seg en samboer som jeg har snakket med to eller tre ganger. Jeg kjenner eks-kollegaen bedre. Jeg er ikke venn med denne dama på Facebook - men altså 1. juledag får jeg en venneforespørsel fra denne damen, og umiddelbart dukker det opp en melding i messenger som bare viser bildet av at de sitter i bilen sin utenfor vårt hus (de bor ca. 1 times kjøring unna oss). 

Jeg klarer ikke helt å summe meg - 1. juledag er hellig i vår familie, bare oss kjernefamilien i pysjamas til langt på dag, lang brunsj og kos og tv, spill ol. resten av dagen - jeg ønsker ikke besøk, og i hvert fall ikke uannonsert besøk av noen jeg knapt kjenner. Jeg fikk meg bare til å si at "det passer dessverre ikke med besøk i dag" og fikk svaret "ok".

Jeg vet at jeg var uhøflig, sånn egentlig - men er det ikke også litt korttenkt å reise på overraskelsesbesøk på bekjente på 1. juledag?

Anonymkode: aaf37...da6

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo

Anonymkode: 46cd6...5f3

• Liker 17
Skrevet

Men hvorfor lage en så stor sak ut av dette? Vi alle bruker 1. juledag på vår forskjellige måter. Om de kjedet seg, og sendte et bilde at de var i nærheten? Hva så? 
Du sa nei, og da er vel det greit? 

Anonymkode: a4669...4eb

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor lage en så stor sak ut av dette? Vi alle bruker 1. juledag på vår forskjellige måter. Om de kjedet seg, og sendte et bilde at de var i nærheten? Hva så? 

Når man ser alt man lager en sak om her inne, så er vel ikke dette noe verre? Jeg spør jo bare her hva andre tenker - jeg gikk jo ikke ut å skjelte på dem - det hadde vært å lage en stor sak ut av det.

• Liker 11
Skrevet

Kommer man uanmeldt, så skjønner oppegående mennesker at det er en sjans at det ikke passer, og de drar da på besøk til noen andre, eller hjem, uten at det er noe problem.

Anonymkode: 504aa...d8f

• Liker 17
Skrevet

Var det sånn at de tilfeldigvis var i nabolaget og ville si hei, eller hadde de kjørt ens æren én time for å besøke dere??

Skrevet

1 og 2 juledag er dager der mange har middagsbesøk av inviterte venner/ familie. Jeg synes det er veldig spesielt å dra på uanmeldt besøk disse to dagene. 

Anonymkode: 425c5...d9e

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun skrev ok. Er ikke ok en grei respons? Tror du det betyr at hun er sur/snurt,?

Anonymkode: 4a459...721

• Liker 3
Skrevet

Når du leser mellom linjene, så blir det påvirket av humøret ditt. Et "ok" blir til et surt ok hvis du er i dårlig humør eller er redd for at de blir sur

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns hele greia var sært og på grensen til påtrengende fra dem dere knapt kjenner. Din respons var helt ok. Ikke tenk mer på det. 

• Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet

Fullstendig tonedøvt av dem!

Anonymkode: db949...f58

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun skrev ok. Er ikke ok en grei respons? Tror du det betyr at hun er sur/snurt,?

Anonymkode: 4a459...721

Ja, egentlig så tror jeg det, kjente at jeg fikk litt dårlig samvittighet.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når du leser mellom linjene, så blir det påvirket av humøret ditt. Et "ok" blir til et surt ok hvis du er i dårlig humør eller er redd for at de blir sur

Det var godt ressonert, det skal jeg ta med meg videre.

Alice123 skrev (37 minutter siden):

Var det sånn at de tilfeldigvis var i nabolaget og ville si hei, eller hadde de kjørt ens æren én time for å besøke dere??

Det vet jeg ikke... Jeg tror ikke de kjenner noen andre her.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du reagerte! Den dagen er pysjamasdag og avslapping for oss. Skal vi ha besøk, så er det de nærmeste i familien som kan komme og sløve sammen med oss. Men helst ikke, for å være ærlig ;) 

Anonymkode: a311f...a39

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De var utenfor huset..

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

De var sikkert bare på en kjøretur og ville se hvor dere bodde. Jeg er sikker på at de taklet avvisningen helt uten "hard feelings". 

• Liker 1
Skrevet

Selv om mange har det som en "pysj og familiedag" så er det mange som også kjeder seg, og ønsker besøk.

Jeg håper ingen av mine bekjente blir så fornærmet over ett spørsmål om besøk. Jeg kan sende melding uten å ha sjekket deres tradisjoner på forhånd, og er selv oppvokst med at det kom kjentfolk innom på 1. juledag. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre en stor greie ut av det når de aksepterte ett nei? Må man bli fornærmet eller furten over ta bekjente ikke kjenner ens tradisjoner?

Anonymkode: 0f04d...397

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor lage en så stor sak ut av dette? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper ingen av mine bekjente blir så fornærmet over ett spørsmål om besøk. Jeg kan sende melding uten å ha sjekket deres tradisjoner på forhånd, og er selv oppvokst med at det kom kjentfolk innom på 1. juledag. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre en stor greie ut av det når de aksepterte ett nei? 

Anonymkode: 0f04d...397

Hva er det med dere som ikke klarer å tolke et innlegg for hva det er? TS spør simpelthen om hva andre tenker om saken? Hvor har hun "gjort et stort nummer ut av det"?

Det er faktisk helt innafor å diskutere hva som oppfattes som gjengs kutyme blant folk flest uten at man anser det som "en stor sak".

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Var det kollegaen som orkestrerte dette? Han ville besøke kompisen og så fikk han dama si til å sende deg forespørselen? 

Jeg tror ikke jeg hadde svart en gang.. 🤣

Anonymkode: 59ffb...2bd

• Liker 2
Skrevet

Veldig spesielt,ja..

Kjenner at jeg får angst,bare av tanken.

Syns det er tøft at du klarte å si nei,der hadde jeg hatt problemer.

• Liker 11
Skrevet

For oss er ikke første juledag hellig eller særlig tradisjonsbunden, så jeg hadde nok blitt glad for besøk. Likevel, det er jo sånn det er greit å sjekke opp før man drar. Jeg er ikke veldig glad i overraskelsesbesøk uansett dag, foretrekker å vite om det. 

Imponert over at du takket nei da, mange ville nok følt seg presset til å be dem inn. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...