AnonymBruker Skrevet 29. april #21 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hiver meg også inn her. Hvis jeg leier ut min leilighet, verdt 4 mill, og har 1 mill i lån på den - hvilket tall må jeg betale formuesskatt av da? Anonymkode: 85694...4d4 Du betaler av verdien på boligen. Veldig dårlig butikk. Skal du selge så må du ha bodd i boligen de siste 12 av 24 månedene. Bor du der mindre enn 365 dager så betaler du skatt av gevinst, altså forskjellen mellom kjøpesum og salgssum. Lån eller ikke er uten betydning. Anonymkode: 68f30...f17
AnonymBruker Skrevet 29. april #22 Skrevet 29. april Ja, skattereglene og botid ved salg kjenner jeg til. Bare lurte på det med formuesverdi på sekundærbolig, for jeg går jo fint i formue-minus nå når jeg bor i kåken (tallene mine i forrige innlegg var eksempler). Da utgår min plan B om utleie hvis jeg flytter fra byen i framtida. Anonymkode: 85694...4d4
AnonymBruker Skrevet 29. april #23 Skrevet 29. april Slik jeg har forstått det så blir verdien av boligen lagt til hva du eier. Du ser på skattemeldinga hva den er beregnet til. Andre eiendeler kommer i samme liste, som bil, bankinskudd, fondsverdi ved nyttår, krypto, ... Lån går til fradrag på hva du eier. Så trekker de fra gjeld og "fribeløpet" som nå er 1 760 000. Du må betale formueskatt av overskytende, uavhengig hvor verdiene er plassert. https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/ Anonymkode: e1416...e66 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #24 Skrevet 29. april Du betaler formueskatt av netto formue - fratrukket standardfradrag. For 2024 er det 1,7 mill. Så med sekundærbolig med verdi 4 mill - lån 1 mill = skattepliktig formue 3 mill - standardfradrag 1,7 mill = grunnlag formueskatt 1,3 mill. Har du annen formue i tillegg - øker jo grunnlaget for formueskatt Anonymkode: 029bb...b68 2 1
newman01 Skrevet 29. april #25 Skrevet 29. april Jippi formuesskatten! Nå skal vi ta de rike! Og de som bor hos kjæresten og leier ut egen bolig. Og folk i femtiårene som har betalt ned huslånet sitt
Knirke Skrevet 30. april #26 Skrevet 30. april newman01 skrev (7 timer siden): Jippi formuesskatten! Nå skal vi ta de rike! Og de som bor hos kjæresten og leier ut egen bolig. Og folk i femtiårene som har betalt ned huslånet sitt Det er jo det folk ikke har fått med seg når de har stemt på Støre. Når han sier han skal «ta de rike», så er det nettopp sånne som TS han er ute etter. Dvs alle som har formue i pluss (over 1,7 mill), eller som har inntekt over snittet.
AnonymBruker Skrevet 30. april #27 Skrevet 30. april Det er viktig hvor man er folkeregistrert. Primærboligen min brandt og er ubeboelig. Jeg flyttet til sekundærboligen. Men jeg er fortsatt folkeregistrert i primærboligen fordi ruinene/tomta er mer verdt enn sekundærboligen. Anonymkode: 12047...e54
AnonymBruker Skrevet 30. april #28 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er viktig hvor man er folkeregistrert. Primærboligen min brandt og er ubeboelig. Jeg flyttet til sekundærboligen. Men jeg er fortsatt folkeregistrert i primærboligen fordi ruinene/tomta er mer verdt enn sekundærboligen. Anonymkode: 12047...e54 Dette er så sære forhold at det knapt finnes flere enn oss to, eller en liten håndfull til dette gjelder for. Anonymkode: 68f30...f17
AnonymBruker Skrevet 30. april #29 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er viktig hvor man er folkeregistrert. Primærboligen min brandt og er ubeboelig. Jeg flyttet til sekundærboligen. Men jeg er fortsatt folkeregistrert i primærboligen fordi ruinene/tomta er mer verdt enn sekundærboligen. Anonymkode: 12047...e54 Dette er ulovlig, for man skal være folkeregistrert der man faktisk bor. Anonymkode: 85f92...a18 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #30 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 17.37): Jeg hiver meg på denne tråden, håper det er greit 🙂 Jeg leide ut leiligheten min jan tom april, altså 4 mnd, vil jeg da måtte skatte av hele verdien av min leilighet som er 4mill ? Anonymkode: b8352...8e9 Ja, om boligen er definert som sekundærbolig. Anonymkode: 2b544...7f7
AnonymBruker Skrevet 30. april #31 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Slik jeg har forstått det så blir verdien av boligen lagt til hva du eier. Du ser på skattemeldinga hva den er beregnet til. Andre eiendeler kommer i samme liste, som bil, bankinskudd, fondsverdi ved nyttår, krypto, ... Lån går til fradrag på hva du eier. Så trekker de fra gjeld og "fribeløpet" som nå er 1 760 000. Du må betale formueskatt av overskytende, uavhengig hvor verdiene er plassert. https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/ Anonymkode: e1416...e66 Det er lavere skatt for arbeidende kapital som fondsverdi og aksjer. Da verdsettes f.eks 55 % av beløpet. Anonymkode: 2b544...7f7 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #32 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er lavere skatt for arbeidende kapital som fondsverdi og aksjer. Da verdsettes f.eks 55 % av beløpet. Anonymkode: 2b544...7f7 Det er vel strengt tatt 85% Anonymkode: 18058...124
AnonymBruker Skrevet 30. april #33 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 19.17): Hiver meg også inn her. Hvis jeg leier ut min leilighet, verdt 4 mill, og har 1 mill i lån på den - hvilket tall må jeg betale formuesskatt av da? Anonymkode: 85694...4d4 4 mill - 1 - mill - 1,75 mill = 1,25 mill 1 prosent av 1,25 mill = 12500 Formueskatten vil bli på 12500kr ish i året. Anonymkode: 12e38...f36
AnonymBruker Skrevet 30. april #34 Skrevet 30. april lofgren skrev (På 27.12.2023 den 19.26): Jeg har blitt flyttet inn til kjæresten og blitt samboer. Jeg har ikke kjøpt meg inn men er med og deler på alle faste utgifter (strøm, renovasjon, forsikring, vann kloakk o.s.v). Jeg betaler og ett par tusen til han i måneden siden det er han som eier leiligheten). Jeg eier en leilighet som jeg er gjeldfri på og har noen kroner i banken utenom. Når jeg fikk selvangivelsen så holdt jeg på å dette i bakken, da ligningsverdien på leiligheten var satt til 5mill (markedsverdi), tidligere når jeg bodde der så ble jeg lignet for cirka 700000. Dvs at jeg fikk en skikkelig baksmell på skatten, da leiligheten min er definert som sekundærbolig. Da må jeg skatte for over 4mill som jeg ikke gjorde tidligere. Jeg regnet røflig over hva jeg sitter igjen med av husleien jeg får, og det var ikke så lukrativt da jeg nå må betale MYE mer i formueskatt når jeg blir lignet for markedsverdi for leiligheten. Er dette riktig ? Min bolig blir definert som sekundærbolig, men når jeg bor sammen med kjæresten så eier jeg ikke noe av hans leilighet, dette er jo ikke primærboligen min, blir min leilighet sekundærbolig for det om ? Det er sekundærboligen siden npr du ikke bor der, uansett om det er din eneste bolig. Det er ikke lukrativt å leie ut bolig lenger. Anonymkode: 5ec8e...b45 2
Snok1 Skrevet 1. mai #35 Skrevet 1. mai lofgren skrev (På 27.12.2023 den 19.26): Er dette riktig ? Ja, dette er riktig, og allmen kunnskap. Boligen du bor i har redusert formuesskatt. En bolig som er et investeringsobjekt er beskattet som andre investerings- og/eller formuesobjekter slik som aksjer, kontanter, fond og så lignende .
AnonymBruker Skrevet 1. mai #36 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 17.37): Jeg hiver meg på denne tråden, håper det er greit 🙂 Jeg leide ut leiligheten min jan tom april, altså 4 mnd, vil jeg da måtte skatte av hele verdien av min leilighet som er 4mill ? Anonymkode: b8352...8e9 Nei, ikke hvis du flyttet inn igjen i april. Det er der du bor på slutten av året (desember) som teller for hele året. Jeg kjenner noen som har brent seg på dette ved å f.eks. flytte inn til kjæresten i desember, men hadde spart mange tusen - et helt skatteår på å vente noen dager til januar. Anonymkode: 7470c...6b2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #37 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette er ulovlig, for man skal være folkeregistrert der man faktisk bor. Anonymkode: 85f92...a18 Hva er straffen for å være folkereg på en annen adresse? Ikke ment useriøst Anonymkode: 6449a...215
AnonymBruker Skrevet 1. mai #38 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er straffen for å være folkereg på en annen adresse? Ikke ment useriøst Anonymkode: 6449a...215 I hverfall skattefordelen en har av å oppgi feil bostedsadresse + en bot (sikkert varierende i fohold til alvorlighet etc) Anonymkode: eb608...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå