Gå til innhold

Henger angst og narsissisme sammen? Hva kommer angst av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har angst blir man veldig bekymret for hva andre tenker om deg, hvordan du blir oppfattet, at man overtenker at man ikke sa "ha en fin dag" tilbake til kassadamen og blir redd for at man har ødelagt dagen hennes og går med dårlig samvittighet lenge for det, at det er viktig å bli likt og hvor hverdagen føles ut som at alle legger merke til deg og ser på deg rart. 

En jeg kjenner kom med en kommentar til en med angst og sa "Nei SÅ viktig skal du ikke tro at du er for andre!" 

Dette fikk meg til å tenke.. Blir de med angst oppfattet som selvopptatte? Er det noen grunn for å tro at angst og narsissisme (det å tro at man er viktigere enn man er og har større innflytelse på andre enn man har) henger sammen? Hva tenker dere om mennesker med angst og hva som kan være grunnen til angst? 

Anonymkode: 647ed...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men folk med narsissistisk pf. kan ha angst. Personlighetsforstyrrelser er oppsatt av flere symptomer, som f.eks angst. Det er mange andre pf. som også inkluderer angst som et symptom. 

Anonymkode: 3ede7...024

Skrevet

Angst stammer gjerne fra taumatiske opplevelser, og får personen til å tenke mindre om seg selv. Narsissister har gjerne et i overkant godt selvbilde. Selvopptattheten deres stammer fra det at de ikke kan føle empati. Folk med angst er vel litt for empatiske. Jeg ville nesten sagt at disse tingene er motsatte.

Anonymkode: 5b308...b0c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du projiserer litt mye..jeg har selv alvorlig angst og kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Jeg har i liten grad kapasitet til å bekymre meg for hva andre tenker om meg og når jeg gjør det er det i alle fall ikke i forhold til tilfeldige mennesker som kassadamer eller kassamenn. Syns og det er helt innafor med korreksjonen på de tankene fordi de er litt over the top. Ellers tror jeg det er sant at vi som har angst kan bli oppfattet som selvopptatt og at det i stor grad er riktig. Jeg har i alle fall lite rom for andres problemer og utfordringer på dårlige dager, og kan i verste fall bli agressiv om noen blackmailer meg for omsorg når jeg har nok med meg selv. På gode dager kan jeg gi mye til andre. Men sånn tror jeg faktisk de fleste har det. Man har gjerne bare litt mindre gode dager når man har sykdommer uansett om det er angst eller helt andre ting man sliter med. Som en annen skriver: personlighetsforrstyrrelser leder gjerne til mye angst, men aldri hørt om angst leder til personlighetsforstyrrelser som narsissistisk pf. 

Anonymkode: d81d1...39c

Skrevet

Nei det har ingen sammenheng. Like mye sammenheng som at folk som har personlighetsforstyrrelse er mer utsatt for menssmerter 

Anonymkode: fa6a0...0f3

• Liker 1
Skrevet

Syke folk kan være selvopptatte. Hvis man har fokus på seg og sitt tar jo det mye energi og fokus som man egentlig  kunne brukt på noe annet.

Anonymkode: e3591...1c2

Skrevet

Det kan være mange grunner til at folk har angst. Er også viktig å være klar over (som andre her også har vært inne på) at mennesker kan bli "selvopptatte" når de har det vanskelig og får mye med sine egne ting, uten at dette nødvendigvis er "narsissisme" i en diagnostisk betydning.

I et tilfelle som det du (TS) nevner - at noen får angst over ikke å ha sagt hei tilbake til personen på butikken e.l. - så vet nok personen med angst ofte i bunn og grunn at h*n "ikke er SÅ viktig" for andre, men det kan være underliggende grunner til angsten (traumer e.l.) som gjør at man overdimensjonerer ting i hodet, spesielt hvis man har mange bekymringer fra før av.

Anonymkode: cade8...e18

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Syke folk kan være selvopptatte. Hvis man har fokus på seg og sitt tar jo det mye energi og fokus som man egentlig  kunne brukt på noe annet.

Har man skikkelig tannverk klarer man ikke fokusere på så mye annet enn tanna. Slik er det med all slags smerte 

Anonymkode: fa6a0...0f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja men mener ikke på den måten. Mener mere en som har sosial angst og som tror at alle i rommet ser på en og bedømmer en, kan føle i flere dager og måneder at kassadamen misliker en fordi man ikke sa hadet tilbake en gang og begynner å handle i annen butikk kun pga ubehaget med å se samme person igjen, overanalyserer alt en har sagt til en kollega gjennom dagen og tar med kake dagen etter bare for å bli likt fordi en føler at ingen liker en etter en ikke pratet i lunsjen en dag osv. 

Når jeg tenker over det på den måten vennen til den med angst fremstilte det så er det et godt poeng at den med angst føler at den har en mye større rolle i andres liv enn hva den har, når den er redd for å bli dømt for helt ubetydelige ting andre kanskje ikke legger merke til engang. En som føler at alle på festen stirrer på en og snakker om en, men hvor ingen på festen egentlig legger merke til personen engang. En som føler at kassadamen ble lei seg fordi akuratt du ikke sa hadet tilbake og husker deg i månedsvis som en slem person som ikke sa hadet, mens kassadamen ikke bryr seg og opplever dette hele tiden og har glemt hvem du er ti minutter senere.  

Er det narsissistisk eller hva er drivkraften/årsaken til sånn type angst?

Anonymkode: 647ed...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...