Gå til innhold

Rekruttering i offentlig sektor og interne kandidater

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en jobb jeg har veldig lyst på. Har hørt at slike prosesser ofte er pro forma i tilfeller der de allerede har en intern kandidat i kikkerten.

Hvordan foregår egentlig slike prosesser der arbeidsplassen først har hatt en intern prosess før stillingen lyses ut? Hender det at jobbtilbud blir gitt internt før de går i gang med ekstern utlysning? Eller må de interne kandidatene vente på avklaring til den eksterne prosessen er over?

Det jeg egentlig lurer på er vel om jeg kan ha en sjanse selv om de har en intern i kikkerten. Har skikkelig lyst på denne jobben 😊

Anonymkode: 94ea1...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk jobben i en offentlig etat. Til tross for at det var minst 5 andre interne søkere som hadde jobbet innen fagfeltet og som sjefen kjente til.  Men, jeg var svært godt kvalifisert. Utdanning og tidligere erfaring var helt riktig for jobben, i tillegg hadde jeg gode referanser og en del relevante kurs. De må jo følge kvalifikasjonsprinsippet. 

Anonymkode: 4fae9...39f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interne kandidater må søke og få jobben tildelt på samme måte som alle andre. 

Det går an å spørre på første intervju/før du søker om de har sterke interne kandidater til stillingen. 

Anonymkode: 51997...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan foregår egentlig slike prosesser der arbeidsplassen først har hatt en intern prosess før stillingen lyses ut? Hender det at jobbtilbud blir gitt internt før de går i gang med ekstern utlysning?

I staten og kommunen kan de ikke bare tilby en fast stilling til en intern kandidat uten utlysning. Den må lyses ut offentlig og kandidaten må søke. Det er alltid håp om at en ekstern får jobben, og det skjer jo ofte at en ekstern er best kvalifisert. 

Anonymkode: 32c6c...152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Interne kandidater må søke og få jobben tildelt på samme måte som alle andre. 

Det går an å spørre på første intervju/før du søker om de har sterke interne kandidater til stillingen. 

Anonymkode: 51997...f5f

Eventuelt kan du be om offentlig søkerliste og vurdere hvor godt kvalifisert du er opp mot de andre. Da vet du hvor mye energi du bør legge i prosessen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oss er sOm regel stillingen "allerede besatt"av en intern...  En intern får jobben altså. Søknadsbunken kan brukes til å dekke stillingen til den interne kandidaten som rykker opp. 

Anonymkode: 1a0d8...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det en reell søknadsprosess, hvor eksterne søkere flere ganger har fått jobben fremfor interne. 

Anonymkode: a96ad...2b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Eventuelt kan du be om offentlig søkerliste og vurdere hvor godt kvalifisert du er opp mot de andre. Da vet du hvor mye energi du bør legge i prosessen

Som søker kan man be om utvidet søkerliste. Den er mye mer omfattende enn den offentlige lista.

Hvis man føler seg forbigått kan man i prinsippet klage på tilsettingen. Jeg vet ikke helt hvordan det foregår i praksis..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk min første jobb i staten var jeg først innstilt som nummer to og en intern søker som nummer to. Dette ble omgjort av tilsettingsrådet fordi jeg var best kvalifisert. Så jeg fikk jobben.

Anonymkode: fd180...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere for kommunale stillinger å ansette interne kandidater enn statlige stillinger. Tilsettinger til statlige stillinger må innom et ansettelsesråd, det trenger ikke kommunale stillinger. I kommunale stillinger kan man også søke om å få lov til å få tak i interne i kommunen. Men de fleste skal lyses ut og det kan absolutt være at noen utenfor arbeidsplassen er mer attraktive enn interne.

Anonymkode: c25f9...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som offentlig ansatt i over 20 år vil jeg anslå at ca 2/3 av utlysninger i offentlig sektor er pro-forma. Dessverre gjør avtaleverket med fagforeningene at stillinger som «egentlig» er besatt må lyses ut. Veldig lett å føle seg lurt, med rette, i slike prosesser.  

Anonymkode: 3c208...b54

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som offentlig ansatt i over 20 år vil jeg anslå at ca 2/3 av utlysninger i offentlig sektor er pro-forma. Dessverre gjør avtaleverket med fagforeningene at stillinger som «egentlig» er besatt må lyses ut. Veldig lett å føle seg lurt, med rette, i slike prosesser.  

Anonymkode: 3c208...b54

Som offentlig ansatt omtrent like lenge vil jeg si at det anslaget er det reneste sprøyt. Joda, intern rekruttering skjer, men ikke i 2/3 av tilfellene. 

Anonymkode: 380d5...442

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/27/2023 at 8:33 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk jobben i en offentlig etat. Til tross for at det var minst 5 andre interne søkere som hadde jobbet innen fagfeltet og som sjefen kjente til.  Men, jeg var svært godt kvalifisert. Utdanning og tidligere erfaring var helt riktig for jobben, i tillegg hadde jeg gode referanser og en del relevante kurs. De må jo følge kvalifikasjonsprinsippet. 

Anonymkode: 4fae9...39f

Hvos ett av kriteriene « personlig egnethet» er listet kan du banne på at de ikke legger det faglige kvalifisekngsprinsippet til grunn. Jeg ble forbigått i en slik prosess, av dattra til en av de som jobba der. 

Anonymkode: 96564...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som offentlig ansatt omtrent like lenge vil jeg si at det anslaget er det reneste sprøyt. Joda, intern rekruttering skjer, men ikke i 2/3 av tilfellene. 

I min bransje i 99% av tilfellene. Statens virksomhet driftes som den reneste familiebedrift 

Anonymkode: 96564...4bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det vært mer regelen enn unntaket at arbeidsgiver har valgt eksterne kandidater foran interne - gjerne med høyere lønn også. Så ingen grunn til å la seg avskrekke som søker.

Anonymkode: f4f0a...e72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (9 timer siden):

Som søker kan man be om utvidet søkerliste. Den er mye mer omfattende enn den offentlige lista.

Hvis man føler seg forbigått kan man i prinsippet klage på tilsettingen. Jeg vet ikke helt hvordan det foregår i praksis..

Ikke gjør dette. Du blir svartelistetet.

Anonymkode: 124fc...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke gjør dette. Du blir svartelistetet.

Anonymkode: 124fc...05d

Herregud, så mye tøys som skrives i denne tråden. 

Mistenker at det er bitre jobbsøkere som ikke har blitt ansatt som skriver dette tullet. Nei, det finnes ingen svarteliste over folk som ber om utvidet søkerliste. Det vi derimot husker, er ukvalifiserte søkere som søker igjen og igjen. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har vært i denne situasjonen to ganger. Altså den ansatte internt som fikk stillingen.

Første gang var i privat sektor. Da var det han de ville ha. Dem spurte han først før dem la ut stillingen (ba ham søke når stillingen kom til å bli lagt ut). Han søkte ikke, for han følte seg ikke kvalifisert til jobben.

Dem var bestemte på at det var han de skulle ha, så selv om dem fikk mange søkere, og også søkere som var kvalifisert, valgte dem å droppe intervjuer. Noen uker senere la dem ut stillingen på ny, møtte opp hos mannen min og sa at det er han dem vil ha. Denne gangen søkte han. Han ble kalt inn til intervju samme dag som han leverte søknaden, selv om søknadsfristen ikke var nådd. Og fikk jobben på intervjuet. Andre søkere hadde altså egentlig ingen sjanse.

Andre gang var i offentlig sektor. Her er regelverket litt strengere. Her fikk han ingen løfter/direkte tilsnakk ang stillingen. Måtte følge med på utlysninger selv og søkte på lik linje med alle andre. Her ble andre kandidater også vurdert, også kandidater «utenfra». Men det vites jo ikke om dem ble seriøst vurdert eller om det egentlig var bestemt i kulissene at mannen min skulle få jobben hele tiden, og resten var «skuespill» for at alle skulle fremstå som likestilt. Det lå i korta at han skulle få den (han var allerede vikar i stillingen det gjaldt). Og det var han som fikk den.

Jeg tror man har dårlig sjanse til å gå forran noen som allerede er «forhåndsvalgt» til jobben.

Anonymkode: a527c...29d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvordan de har gjort prosessen. Hvis det allerede har vært en intern utlysning og nå utlyser eksternt er det ikke gitt at den interne får jobben. 

Vi har hatt ulike prosesser i kommunen hos oss. I nedbemanningsprosess så har først alle stillingene vært innom en internvurdering og om andre i kommunen kan passe i den stillingen som de ønsker. Dette for at de ikke ønsker at noen mister jobben. 

For ekstern utlysning så er det kotyme hos oss at den interne blir alltid kalt inn til intervju uansett. Men at det er en reell prosess. 

Problemet hos oss for øyeblikket er at alle interne får jobbene som er utlyst eksternt som gjør at vi konstant er i manko på folk. 

Det er en veldig fin tanke at det er interne som kan rykke opp hvis de har de ambisjonene, men problemet blir at det blir veldig "innavl" og man får ikke noe nytt blod inn som ser ting på en annen måte. 

Det som er fint med det kommunale/statlige er at du kan få utvidet søkerliste, samt be om innsyn i prosessen og begrunnelse for hvorfor noen får jobben. Det er som regel også alltid med en tillitsvalgt som skal sørge for at alle blir behandlet likt. 

Anonymkode: 7cdfe...f0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...