Gå til innhold

Oppdaget at søster har ubetalte inkassokrav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært mye med lillesøster (22) i jula. Hun studerer, og har en deltidsjobb ved siden av.

Vi satt og så på bilder på hennes data da e-posten hennes av en anledning kom opp. I titlene så jeg «ubetalt inkassokrav», «varsel om inkasso» osv fra kredinor, klarna osv. Hun var veldig rask med å lukke sida, og jeg latet som at jeg ikke så noe.

Hva gjør jeg? Er enormt glad i henne, og vil hjelpe, spesielt siden mammaen vår døde mens vi var små. Jeg er 27 og har fulltidsjobb, men ikke mulighet å legge ut for mye. 

Anonymkode: 296a0...ecc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør du hjelpe henne å få betalingsavtaler med de hun har fått brev fra.

Anonymkode: 4f937...f71

• Liker 6
Skrevet

Hun klarer nok å ordne opp i det selv.

Om du absolutt vil og bekymrer deg veldig, så sett deg ned med henne, og ta en prat. Spør om hun har økonomiske problemer og om det er noe du kan gjøre for å hjelpe henne. Si at du gjerne kan hjelpe å betale ned, men at du ikke har mulighet til å legge ut for mye. 

Anonymkode: 90717...196

• Liker 1
Skrevet

Syns det er lurt å si det som det er, at du så det og vil hjelpe. Ring sammen til kreditorene, få oversikt og gjør avtaler. 

Anonymkode: 1dfac...550

• Liker 4
Skrevet

Om hun studerer venter hun nok bare på stor stipendet i januar så betaler hun ned. 

Anonymkode: 823b4...773

Skrevet

Jeg hadde ikke blandet meg. Hvor mange var det egentlig? Har fått selv varsel om krav om inkasso når to regninger var blitt borte og aldri nådd meg, ei heller purringen - det går egentlig ganske raskt dit. 

Anonymkode: 3f3c7...e45

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville prøvd å snakke med henne. Kanskje trenger og ønsker hun egentlig hjelp til å komme seg ut av det. Bedre nå enn om fem år, når gjelda kan ha økt så mye at den er helt uhåndterlig. 

Anonymkode: 38da0...4d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Normalt sett vil det å snakke med henne være en veldig god start.

Men jeg ville også vært veldig skeptisk. Du sier hun lukket ned vinduet raskt, likevell rakk du lese flere titler om inkassokrav. Får hun ikke andre eposter da? Eller rydder hun unna mange e-poster ellers?

Jeg kan fylle opp en hel side med mail i løpet av en dag, spesielt i jula når det er reklame-bonanza.

Anonymkode: c281d...eba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Normalt sett vil det å snakke med henne være en veldig god start.

Men jeg ville også vært veldig skeptisk. Du sier hun lukket ned vinduet raskt, likevell rakk du lese flere titler om inkassokrav. Får hun ikke andre eposter da? Eller rydder hun unna mange e-poster ellers?

Jeg kan fylle opp en hel side med mail i løpet av en dag, spesielt i jula når det er reklame-bonanza.

Jeg tipper det kom som push varsler på pcen, en sånn sidenotis som dukker opp liksom

Anonymkode: cbe0f...141

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tipper det kom som push varsler på pcen, en sånn sidenotis som dukker opp liksom

TS har klart å få med seg flere inkassovarsler, og avsendere, i løpet av den korte tiden søstra brukte til å lukke ned vinduet. Mulig TS er svært rask lese, men min erfaring er at folk flest trenger en del sekunder for å registrere flere e-post titler og avsendere, spesielt hvis ikke disse er listet opp under hverandre.

Normalt sett så får man mailer fra alle mulige avsendere om hverandre, og du skal ha en svært ryddig innboks hvis du har flere eposter om f.eks inkassovarsel på rad uten at det noe reklamemail eller annet imellom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS har klart å få med seg flere inkassovarsler, og avsendere, i løpet av den korte tiden søstra brukte til å lukke ned vinduet. Mulig TS er svært rask lese, men min erfaring er at folk flest trenger en del sekunder for å registrere flere e-post titler og avsendere, spesielt hvis ikke disse er listet opp under hverandre.

Normalt sett så får man mailer fra alle mulige avsendere om hverandre, og du skal ha en svært ryddig innboks hvis du har flere eposter om f.eks inkassovarsel på rad uten at det noe reklamemail eller annet imellom.

Ts kan jo ha sett mange reklamemailer også. På min PC er de pushvarlsene synlig overraskende lenge og knotete å stenge ned

AnonymBruker
Skrevet

Du vet ikke om dette er et tilfeldig øyeblikksbilde eller en alvorlig tendens. Så prat med henne!

Anonymkode: 164bd...95d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts kan jo ha sett mange reklamemailer også. På min PC er de pushvarlsene synlig overraskende lenge og knotete å stenge ned

Selvfølgelig, men nå står det at e-posten kom opp, og at søsteren stengte siden. Ikke lukket varsler. 
Men uansett om det er pushvarsler, hvor mange inkassovarsler og lignende kommer inn relativt samtidig når man sitter å ser på bilder da? Mest sannsynlig har de ikke sittet veldig mange timer, og man skal være veldig langt ute å kjøre om det renner inn pushvarsler om inkassovarsler i løpet av en times tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...