Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før innebar beskjeder fra skole til hjem en barriere i form av at ark måtte kopieres, og det førte til at lærerne måtte tenke seg om en ekstra gang først. Er dette egentlig så veldig viktig? Nå er det så enkelt å sende en melding til foreldrene. Altfor enkelt. 

Anonymkode: 4a35e...c9a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fra mitt ståsted som forelder (inkludert  forelder til et barn med et ganske stort spespedvedtak), så opplever jeg lærerne som altfor tilgjengelige, og de sender altfor mange meldinger til foreldrene. Jeg kan sende melding om noe helt banalt, noe jeg absolutt ikke forventer å få svar på før i arbeidstiden neste dag, og så får jeg svar med en gang, enten det er søndag formiddag eller torsdag klokka 22:00. Jeg har mange ganger ønsket å be særlig enkelte lærere om å slutte med det, men jeg har ikke ønsket å blande meg i hvordan de jobber, selvsagt. Men å ikke ha jobbmail eller noen av appene på privattelefon tenker jeg ville hjelpe (jeg har ikke det selv, for å skjerme meg selv, og jeg er ikke lærer). Opplever også at lærerne sender altfor mange meldinger om småtteri. Med tre barn får jeg som regel opptil flere meldinger daglig. Jeg drukner i meldinger, og det fører til at de (få) viktige meldingene forsvinner blant meldinger om (andre barns) gymtøy, syltetøyglass og påminnelse om prøve. Jeg tror det er behov for å se på kommunikasjonen mellom hjem og skole, og at en oppstramming av denne hadde vært en fordel for alle parter. Hvis lærer stadig svarer på (ikke-hastende) meldinger til alle døgnets tider, vil foreldrene over tid begynne å forvente svar uansett, og respekterer i mindre grad lærernes arbeidstid.

Problemet med konstant innformasjon ligger ikke hos deg. Det ligger hos andre foreldre som skal vite alt og klager på alt. Et godt eksempel er da klassen hadde kunst og håndverk og en elev sølte maling på klærne sine. Foreldrene var da sure fordi vi ikke hadde informert om at klassen skulle male den dagen. Etter det må vi nå informere om sånt hver gang elevene skal male eller drive med annet som kan være sølete e.l. 

Et annet eksempel er da elevene drev med pokemonkort og det så klart  ble drama rundt det og foreldre som kontaktet skolen for at vi skulle ordne opp i at Per hadde gitt bort et pokemonkort til Jens og angra seg. Vi måtte derfor sende informasjon hjem til alle om at skolen ikke tar ansvar for sånt. Heller det enn at vi skal få flere meldinger per uke om sånt og bruke tid på  det. Mange foreldre forventer at skolen ordner opp i mye.

Ellers er jeg enig med deg i det å svare kl 22 og sånt. Jeg har selv kolleger som gjør dette, og jeg irriterer meg grønn! Det blir dessverre sånn at når alle andre  lærere svarer på kvelden, så blir man "den læreren som ikke gidder" når man er den som ikke svarer på meldinger døgnet rundt. Når det er sagt er det ikke så lett... jeg har blitt kontaktet av foreldre på kvelden, som har funnet mitt private nummer. 

Anonymkode: f6bac...83f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Sciurus, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Problemet med konstant innformasjon ligger ikke hos deg. Det ligger hos andre foreldre som skal vite alt og klager på alt. Et godt eksempel er da klassen hadde kunst og håndverk og en elev sølte maling på klærne sine. Foreldrene var da sure fordi vi ikke hadde informert om at klassen skulle male den dagen. Etter det må vi nå informere om sånt hver gang elevene skal male eller drive med annet som kan være sølete e.l. 

Et annet eksempel er da elevene drev med pokemonkort og det så klart  ble drama rundt det og foreldre som kontaktet skolen for at vi skulle ordne opp i at Per hadde gitt bort et pokemonkort til Jens og angra seg. Vi måtte derfor sende informasjon hjem til alle om at skolen ikke tar ansvar for sånt. Heller det enn at vi skal få flere meldinger per uke om sånt og bruke tid på  det. Mange foreldre forventer at skolen ordner opp i mye.

Ellers er jeg enig med deg i det å svare kl 22 og sånt. Jeg har selv kolleger som gjør dette, og jeg irriterer meg grønn! Det blir dessverre sånn at når alle andre  lærere svarer på kvelden, så blir man "den læreren som ikke gidder" når man er den som ikke svarer på meldinger døgnet rundt. Når det er sagt er det ikke så lett... jeg har blitt kontaktet av foreldre på kvelden, som har funnet mitt private nummer. 

Anonymkode: f6bac...83f

Mye kan løses gjennom å gi informasjon på ukeplanen. Med god planlegging kan de aller, aller fleste beskjeder gis der. Maling? Står på ukeplanen. Syltetøyglass? Står på ukeplanen. 

Jeg tenker også at lærerne, på første foreldremøte med ny klasse, bør gi noen retningslinjer rundt kontakt, og når man kan forvente svar. For eksempel «ring i arbeidstiden (fram til kl x). Svar på meldinger sendes i arbeidstiden. Kun ring etter klokka x hvis det er krise, for eksempel alvorlig sykdom/dødsfall etc». 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Føler forresten med dere mtp de hersens Pokémonkortene. Her ble de forbudt pga mye drama.

Skrevet

Jeg har jobbet som lærer i 15 år. Jeg skulle ønske lærerhverdagen var som da jeg startet. Utfordringene har eskalert i en rasende fart siste 10 årene. Jeg blir ikke i yrket livet ut. Ikke snakk om. 
Jeg elsker å undervise, men det er jo nesten det jeg gjør minst? All tid går til «alt annet». Og derfor må jeg også svare på meldinger til rare tider på døgnet. Har ikke tid i skoletiden. Så da svarer jeg i den tiden jeg arbeider hjemme. For ja. Vi arbeider hjemme. Hvertfall de lærerne jeg jobber med. Selvfølgelig er det noen unnasluntrere, men de finnes i alle yrker. 

Jeg har vurdert å gå tilbake til matvarebransjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hehe, ikke meningen å le - men skrev nettopp ut et lignende innlegg - og nå ønsker jeg å søke meg over i nytt arbeid. Nok er nok! 

All ære til de som orker å stå i dette arbeidet her, 12 år holdt lenge for meg. Nå er jeg sliten og lei - kommer til å savne relasjonen til de fantastiske elevene mine - men arbeidsmengden er for høy. 

Kanskje en dag, når nok resurser kommer inn i skolen - så kommer jeg tilbake!

Anonymkode: 9ebc9...6c6

Si meg, hvordan er arbeidsmengden for høy? Er så lei lærere som klager og syter. Dere har fine arbeidsdager og tjener veldig godt og mye ferie.

Kanskje det går opp for dere når dere får en jobb hvor dere må jobbe mye, tjene lite og lite fri. 

Anonymkode: d7331...88a

Skrevet

Hva med videreutdnaning og jobbe på universitet/høyskole/nettstudier. Der er det minimalt med oppdragelse og konflikter, da studentene har valgt å gå der selv. Som regel interesserer de seg for faget også. 

Anonymkode: e49e3...f72

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vil ut av læreryrket 

Det eneste som holder meg igjen er ferieturnusen. Har tre barn selv her hjemme. 

Men jeg er så sliten og lei.

Jobber så mye. Og det blir aldri bra nok uansett. Helt umulig å gjøre alle foreldre og elever fornøyd.

I tillegg vil jeg holde på med fag. Ikke alt det andre. Oppdragelse, konflikter, lage "kreativ undervisning sånn at det ikke blir kjedelig" osv

Anonymkode: 6426f...500

Kanskje du kan jobbe annerledes? Eller snu tankegangen din? 

Jeg jobber på en skole, men er ikke lærer. Det er enorm forskjell blant lærere, men mye mange har til felles er at de vil gjerne gjøre alt, dekke alt, ta vare på alle. Men det går ikke! Din jobb er å være lærer. Det betyr at verken elever eller foreldre kommer til å være konstant fornøyd med deg, men sånn er det. Sånn er det for øvrig i alle jobber, men man kjenner nok ekstra det når man har "sine elever". Man kan ikke gjøre alle til lags. 

Det høres ut som du kanskje gaper over for mye? Kan du snu tankegangen ditt? Du skal gjøre jobben din i tiden du skal være på jobb, men så skal du legge den fra deg. Jeg VET det er vanskelig! Men det handler om å sette grenser for seg selv og ikke la seg bli spist opp. For det gjør man fort i en sånn jobb... Hva er det som tipper lasset for deg? Hva gjør at det blir slitsomt? 

For øvrig kan det være enorm forskjell mellom skoler (organisering, arbeidsplan, kollegaer, kultur) og ikke minst hvilket trinn og type skole du jobber på. Har du først og fremst forsøkt å snakke med avdelingsleder eller rektor? Jeg vet at hvis lærere hos oss når dette punktet, så vil rektor gjerne snakke med dem og forsøke å komme frem til en løsning - noe som kan hjelpe på en periode. Ellers kan det faktisk være riktig å bytte skole. Kanskje en videregående skole hvor man er mer fokusert på fag? 

Anonymkode: d2aa6...540

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Si meg, hvordan er arbeidsmengden for høy? Er så lei lærere som klager og syter. Dere har fine arbeidsdager og tjener veldig godt og mye ferie.

Kanskje det går opp for dere når dere får en jobb hvor dere må jobbe mye, tjene lite og lite fri. 

Anonymkode: d7331...88a

Antar at du også er lærer - ettersom du påstår at dagene er så fine?

I min jobb har jeg blitt sparket, slått, spyttet på og dyttet på daglig basis. Dette medfører rapportering av avvik, økt kommunikasjon med hjemmet, samtaler med instanser rundt barna det gjelder osv. 

Jeg har elever med PU, ADHD, dysleksi, omsorgssvikt, skolevegring og diabetes. Jeg er psykolog, sykepleier, advokat, boksebag og så mye mye mer mellom klokken 08:30-14:00. Jeg måler blodsukker, gir ut adhd medisin, passer på at alle spiser lunsjen sin, trøster en som har blitt utestengt i friminuttet, avverger en slosskamp, også tørker jeg litt snørr, smører eksemen til en annen og hjelper en siste med lekser. Når elevene er sendt ut døren skal jeg rette lekser, svare på Mail fra foresatte, jeg skal delta i utviklingstiden, teamtid, ringe BUP/PPT. Så skal jeg gjerne snakke med en mor som en bekymret for sønnen som skal på besøk hos sin far i helgen, og vil at vi skal gi tilbakemelding om adferden forandrer seg. Deretter skal jeg lage lekser, ikke bare en lekse til alle - men gjerne tre ulike nivåinndelte lekser. Ukeplaner skal lages, disse er også differensiert. Så skal jeg gjerne skrive en pedagogisk rapport, skrive et notat fra en telefonsamtale eller fullføre en IOP. Så har jeg gjerne en 9A sak som ruller og går, da er det tiltaksplan, møte med foreldre og barnet. Garderobene skal ryddes (nei, det blir ikke alltid gjort selvom vi hjelper elevene til dette). Og ikke minst - prikken over i-en så må jeg kanskje stauke et toalett eller vaske badet fordi noen har tilgrist med urin eller avføring og vaskepersonalet har gått for dagen. Når alt dette er gjort kan jeg sette meg ned å lage et vidunderlig og engasjerende undervisningsopplegg for neste dag, som du kan banne på at noen av elevene kommer til å ødelegge. 

Har tidligere arbeidet i staten, gikk over til læreryrket igjen, nå skal jeg tilbake til kontorjobb. All den ferien (som er tvungen avspasering) kan de bare beholde. Nå tar jeg meg heller en friuke, med opptjent avspasering akkurat når det passer meg. 

Anonymkode: 9ebc9...6c6

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan sende melding om noe helt banalt, noe jeg absolutt ikke forventer å få svar på før i arbeidstiden neste dag, og så får jeg svar med en gang, enten det er søndag formiddag eller torsdag klokka 22:00.

Det er nok fordi de sitter og jobber uansett. Sjelden jeg sjekker mailen om jeg ikke er i jobbmodus 

Må si at jobben min de siste 4 årene har beveget seg i feil retning. Familien min mente jeg jobbet for mye også før den tid, og det gjorde jeg kanskje. Men nå er det faktisk umulig å klare alle oppgaver innenfor avsatt tid, om du er kontaktlærer.

Jeg får gode tilbakemeldinger og er veldig effektiv i alle oppgaver. Likevel går det ikke opp. Er bekymret for nye lærere, som holder på å jobbe seg i hjel.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med videreutdnaning og jobbe på universitet/høyskole/nettstudier. Der er det minimalt med oppdragelse og konflikter, da studentene har valgt å gå der selv. Som regel interesserer de seg for faget også. 

Anonymkode: e49e3...f72

«Videreutdanning»? Du mener PhD? Det er ikke bare akkurat enkelt eller fort gjort å gjennomføre PhD (eller å få en stipendiatstilling). Med bare vanlig lærerutdanning er det vanskelig å få jobb i høyere utdanning, selv om det ikke er umulig. Men du må regne med å gå ned ca 100k i lønn i forhold til i skolen, og det er fem ukers ferie. Forventning om mye ubetalt overtid er det ofte også. Notorisk vanskelig å få fast stilling. 

• Liker 1
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (35 minutter siden):

Det er nok fordi de sitter og jobber uansett. Sjelden jeg sjekker mailen om jeg ikke er i jobbmodus 

Må si at jobben min de siste 4 årene har beveget seg i feil retning. Familien min mente jeg jobbet for mye også før den tid, og det gjorde jeg kanskje. Men nå er det faktisk umulig å klare alle oppgaver innenfor avsatt tid, om du er kontaktlærer.

Jeg får gode tilbakemeldinger og er veldig effektiv i alle oppgaver. Likevel går det ikke opp. Er bekymret for nye lærere, som holder på å jobbe seg i hjel.

De kan umulig sitte og jobbe hele tiden, for det er virkelig uansett når jeg sender melding. Noe jobbing på kveld/helg er jo nødvendig mtp den arbeidstidsavtalen lærere har, men det er forskjell på det og «hele tiden». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

«Videreutdanning»? Du mener PhD? Det er ikke bare akkurat enkelt eller fort gjort å gjennomføre PhD (eller å få en stipendiatstilling). Med bare vanlig lærerutdanning er det vanskelig å få jobb i høyere utdanning, selv om det ikke er umulig. Men du må regne med å gå ned ca 100k i lønn i forhold til i skolen, og det er fem ukers ferie. Forventning om mye ubetalt overtid er det ofte også. Notorisk vanskelig å få fast stilling. 

I tillegg er det økende grad av oppdragelse på universitet og høgskole, til tross for at studentene har valgt det selv. Høyere krav til tettere oppfølging av studentene ser det og ut til at kommer fremover. Volden har og inntatt universitetene i utlandet, og vi har hatt en alvorlig episode i år her hjemme. Så ikke sikkert 3-4 år med PhD er så lønnsomt.

Anonymkode: 4d33b...8a5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man får vel betydelig lavere lønn?

En lektor med tillegg får jo ikke den samme lønnen som saksbehandler i Nav, som hun ville fått med en lærerjobb?

Eller er dette feil?

Anonymkode: 4e39c...7da

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til at så mange synes lærerne syter:

Det er lave krav for å komme inn på lærerstudiene og utdannelsen er ikke spesielt lang. Typisk utdannelse for folk som ikke helt vet hva de skal bli. Samfunnet koster på disse menneskene er rådyr utdannelse, men de slutter etter kort tid fordi det er så slitsomt med krevde foreldre osv. 

Anonymkode: 92fcf...ec9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er lave krav for å komme inn på lærerstudiene og utdannelsen er ikke spesielt lang. Typisk utdannelse for folk som ikke helt vet hva de skal bli. Samfunnet koster på disse menneskene er rådyr utdannelse, men de slutter etter kort tid fordi det er så slitsomt med krevde foreldre osv. 

Utdannelsen er ikke lang? Femårig lektorutdanning, eller masterstudie +PPU som tilsvarer 6 år? 

Anonymkode: a341b...373

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle i denne tråden er vel enige om at det er svært uheldig å gi vekk dyr utdanning for så å slutte i jobben. Men husk at lærerne har lang utdanning (5-6 år) og selv har brukt mye penger på den med tapt inntekt og studielån. Og LIKEVEL er ikke jobben til å holde ut?

Hvorfor tror dere egentlig folk slutter? Er ikke bare-bare å omskolere seg. Det er dritdyrt og et nederlag. Ikke en ønskesituasjon for noen, men det forundrer meg at du ikke forstår at det kan ha å gjøre med en ekstremt krevende hverdag. 

Anonymkode: daecf...896

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

De fleste lærere har 4 årig utdannelse, det er bare noen få kull som har 5 åring ped master, så ikke si noe annet, en slags lang bachelor uten noe spesialisering.

2017 til 2022 var vel første kull.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

De fleste lærere har 4 årig utdannelse, det er bare noen få kull som har 5 åring ped master, så ikke si noe annet, en slags lang bachelor uten noe spesialisering.

2017 til 2022 var vel første kull.

Alle lærere på VGS har master, det har de alltid hatt (eller hovedfag). Og mange på barneskole og ungdomsskole før 2017 også. For ikke å snakke om alle adjunkter med opprykk som også har 5-årig utdanning.

Anonymkode: daecf...896

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...