Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem sa noe om at "ingen" kommer tilbake? Slike undersøkelser gjennomføres jevnlig, og viser at svært få gjør det.

Du kan sikkert tenke deg til svarer selv.

Anonymkode: 986c2...7c0

Lol det var vell gjerne du selv som antydet det? 😂

Jeg håper vi får en skole med engasjerte lærere som brenner for alt det innebærer å være lærer. Om det betyr at noen slutter fordi de åpenbart hadde rosenmalt yrket i sitt hode, well so be it. Kvalitetsfolk er det yrke trenger og ikke veike folk som snur i stormen. 

Anonymkode: 6b6c1...c37

• Liker 1
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Lærere som jobber mye, seriøst?

Ja skaff deg en annen jobb det blir akkurat samme tiden til slutt antagelig mer, og gjett hva ingen ekstra ferie hele året heller

På ingen måte, mye mindre jobb totalt, får betalt for alle timer jeg jobber og masse fri via avspasering, når det passer bedre for meg. Jobber nå i privat sektor, tidligere lærer. 

Anonymkode: 5f2b4...d07

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tallene finnes ikke fordi ingen har lagd statistikk på det, ikke fordi ingen lærere går tilbake til skolen etter å ha forsøkt seg andre steder. 

Anonymkode: 7d0f3...b5a

Her er ett eksempel på undersøkelsen "ingen" gjør. Første treff i Google.

SSB:

Vanligere å forsvinne fra læreryrket enn å komme tilbake ditD

Overskriften henger jo ikke på greip, om dere synsere har rett i at det er så fabelaktig å jobbe i skolen? Tallene er garantert ikke bedre i dag, snarere tvert imot.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lærer!? Må være Norges mest avslappende yrke. Ingen turnus jobbing, helger, nattevakter, fri hele sommeren. Ingen "performance monitorering". Så lenge du dukker opp på jobb, så har du levert det du skal. Ta og bytt jobb med en sykepleier, apoteker, politibetjent eller sykehuslege. Så kommer du ikke til å orke å skrive inn her igjen. 

Anonymkode: 15daa...0bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kvalitetsfolk er det yrke trenger og ikke veike folk som snur i stormen. 

Det er nettopp "kvalitetsfolkene" som forsvinner til yrker der vi blir verdsatt.

Hvem tror du forblir i systemet vi har nå?

• Nyttig 2
Skrevet

Lærer!? Må være Norges mest avslappende yrke. Ingen turnus jobbing, helger, nattevakter, fri hele sommeren. Ingen "performance monitorering". Så lenge du dukker opp på jobb, så har du levert det du skal. Ta og bytt jobb med en sykepleier, apoteker, politibetjent eller sykehuslege. Så kommer du ikke til å orke å skrive inn her igjen. 

Ja, det er sikkert derfor så mange slutter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er ett eksempel på undersøkelsen "ingen" gjør. Første treff i Google.

SSB:

Vanligere å forsvinne fra læreryrket enn å komme tilbake ditD

Overskriften henger jo ikke på greip, om dere synsere har rett i at det er så fabelaktig å jobbe i skolen? Tallene er garantert ikke bedre i dag, snarere tvert imot.

Altså… 🤣

Jeg håper virkelig ikke du er mattelærer. For å tenke at det kommer flere lærere tilbake til læreryrket enn de som slutter (over tid) er jo faktisk ikke mulig…

Anonymkode: 5c251...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nettopp "kvalitetsfolkene" som forsvinner til yrker der vi blir verdsatt.

Hvem tror du forblir i systemet vi har nå?

Linken du selv postet her nettopp viste jo noe annet da men okey, linken du postet svaret også på det du spør om. 

Si meg leser du ikke engang det du poster?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Linken du selv postet her nettopp viste jo noe annet da men okey, linken du postet svaret også på det du spør om. 

Si meg leser du ikke engang det du poster?

Nei, det gjør den ikke. Les (den gamle) undersøkelsen igjen.

Andelen er altfor lav, og har garantert ikke blitt høyere de siste 4-5 årene som har gått siden den tid. At mange går fra annet undervisningsarbeid tilbake til skolen, er ikke så veldig interessant i denne sammenheng. Les før du kritiserer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør den ikke. Les (den gamle) undersøkelsen igjen.

Andelen er altfor lav, og har garantert ikke blitt høyere de siste 4-5 årene som har gått siden den tid. At mange går fra annet undervisningsarbeid tilbake til skolen, er ikke så veldig interessant i denne sammenheng. Les før du kritiserer.

Jeg har lest men du ser ut til å måtte pusse glassene. 

Uansett bryr jeg meg fint lite om hva du måtte mene, synes bare du oppførte deg sykt i denne tråden. Lykke til!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er sikkert derfor så mange slutter. 

De slutter fordi de hadde andre forventninger. De er folk som ikke tåler press og takler stress i arbeidslivet. Folk som hopper over der gjerdet er lavest. Mennesker i andre yrker som er langt mye tøffere, holder på jobbene sine i større grad. Det er fordi de tok jobben med take på å levere, ikke fordi de har to måneders sommerferie - som i hovedsak er læreres motivasjon for deres karriere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest men du ser ut til å måtte pusse glassene. 

Uansett bryr jeg meg fint lite om hva du måtte mene, synes bare du oppførte deg sykt i denne tråden. Lykke til!

Takk, det samme. Uinnvidd synsing er helt uinteressant. God jul, ikke si at ingen advarte om få år!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sa opp lærerjobben etter 15 år, og har de to siste årene jobbet på bibliotek. Jeg føler at jeg har fått (familie)livet tilbake, og stortrives! Jeg følger med på alle lærertråder her inne, og har lagt merke til noe som går igjen. Det er behovet for å trykke fortvilte lærere enda lenger ned. Mange fryder seg over at man slutter, håper man får det verre i ny jobb og synes lærere er utakknemlige sytepaver som ikke "skjønner hvor godt de har det". Vel.... det er vel ikke de samme som er fortvilte over mobbing, skolevegring, uutholdelige klassesituasjoner i barnas klasser, ufaglærte vikarer og manglende tilpassing/oppfølging av egne barn? Er det så nøye, da? Tydeligvis ikke likevel? Eller burde man støtte, og jobbe sammen med lærerne som sier fra, om å endre situasjon? Når arbeidsforholdene er som de er, OG man møter så mye hån og mistro i tillegg, så er det fint lite som gjør det fristende å stå i jobben. Dagens studenter med master gidder hvertfall ikke! Det må et realt foreldreopprør til tror jeg, og da må man stå sammen. For ja, lærere og foreldre er faktisk på samme side! 

Anonymkode: abe14...392

Noe av det mest fornuftige jeg har lest!!

Anonymkode: 25800...6f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, det samme. Uinnvidd synsing er helt uinteressant. God jul, ikke si at ingen advarte om få år!

Unnskyld meg, kjære menneske. Du må lese før du antyder å kommer med beskyldninger uten grunn. Jeg har ikke synset om en dritt. 

Advarte om hva? Jeg gir blanke i både lærere og skolen. Enste jeg kommenterte for var fordi du oppførte deg utidig på nett, noe man i 2023 bør holde seg for god til. 

Jeg feirer ikke jul og det er i hvertfall totalt irrelevant for oppførselen din på nett. 

Skrevet

Jeg takket endelig farvel med læreryrket i høst. For en glede! For en lykke! Endelig føler jeg at jeg har fritid. Det høres ironisk ut. "jammen lærere har fri hele tiden. Lange ferier i hytt og vær." Høstferien savnet jeg ikke i høst. Jeg hadde ikke behov for den. Juleferien ordnet jeg med å jobbe inn noen dager avspasering. 

Feriene er gode, men det er hverdager det er flest av, og hverdagen før og etter jeg byttet jobb kan ikke sammenlignes. Nå har jeg overskudd, står opp om morgenen for å trene, bidrar i frivillig arbeid. Alt dette er kjekke ting jeg ikke orket å gjøre før. Lærerjobben ble altoppslukende. Uten å ville skryte for mye tror jeg at jeg er en rasende dyktig faglærer. Resultatene elevene mine har oppnådd på eksamen og tilbakemeldinger fra elever og foreldre tyder på det. Jeg var nok en ganske god kontaktlærer også.læ Likevel rev alt rundt meg i filler til slutt. Det å nå ha en 8-timers arbeidsdag der jeg skriver timer, er en befrielse uten like!

Jeg elsker å undervise men som sagt så ble jeg spist opp av alt rundt. 

Anonymkode: 4671b...ad6

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har vært lærer selv og forlot yrket for noen år tilbake. Det er jaggu mye dritt med yrket, ingen tvil om det.

Likevel kan jeg ikke la være å fascineres av at "alle" lærere tilsynelatende tror alle andre har det så mye bedre. Alle har bedre betalt, alle kan ta fri når det passer dem, alle kan ha hjemmekontor, alle kan logge av kl 16 og ikke tenke på jobb resten av dagen osv. Sånn har de færreste det! Klart det finnes avslappende jobber med god lønn,men de aller fleste jobber er det ulemper med. Ressursmangel, stress osv tilhører ikke kun læreryrket. 

Anonymkode: 3ca37...f5f

• Liker 5
Skrevet

Jeg er barne og ungdomsarbeider i skolen, og vil også ut av yrket.

Jeg må jobbe i alle ferier, i motsetning til lærerne, og i tillegg ha hovedansvar for elever med adferdsproblemer. I tillegg er lønna 200.000 mindre enn lærerne sin.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De slutter fordi de hadde andre forventninger. De er folk som ikke tåler press og takler stress i arbeidslivet. Folk som hopper over der gjerdet er lavest. Mennesker i andre yrker som er langt mye tøffere, holder på jobbene sine i større grad. Det er fordi de tok jobben med take på å levere, ikke fordi de har to måneders sommerferie - som i hovedsak er læreres motivasjon for deres karriere 

Synes ikke det er så rart om de har andre forventninger. Læreryrket utvides jo daglig med alt mulig som IKKE har med fag og det grunnleggende for en lærer, nemlig å lære bort. Jeg er ikke lærer selv, men aldri i verden om jeg hadde orket å måtte håndtere en haug med bortskjemte unger og berettigede foreldre med alle sine krav. Respekten for lærere er ikke hva den engang var og derfor må de tåle å stå i så mye dritt som ikke har med læreryrket å gjøre i det hele tatt.

Ganske utrolig at ikke folk klarer å se dette, men kun feriedagene. Jeg ville aldri i verden ha byttet bort min fleksibilitet i privat bedrift med det regime lærere må forholde seg til. 

Ikke nok med det, men man er faktisk en risiko å være lærer i dag. Med så mange utagerende barn med diagnoser som trenger tilrettelegging og krevende foreldre som ikke har gjort jobben som oppdragere heller. Det skal ikke mye til før man har "krenket" et barn fordi man må gå fysisk til verks for å hindre én elev fra å skade en annen. Man kan jo prøve seg som kvinnelig lærer på en skole med 80 prosent innvandrere der ungdommer har null respekt for kvinner, f.eks.

Anonymkode: 86db3...135

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
12 hours ago, NakenPanda said:

I motsetning til deg visste jeg akkurat hva lærer yrket var før jeg valgte studieretning så du virker litt naiv når du ville bli lærer.

Jeg tror ikke akkurat at en statlig adminjobb er noe du skal fremheve som noen som jobbet spesielt mye eller hardt.

Masse folk som jobber i krevende stillinger og syter og klager betydelig mindre en det den generelle lærer gjør. 

Sånn går det når kvinner dominerer et yrke, det blir så hardt plutselig.

Tja, vi som tok utdannelse for mange år siden ble jo ikke forberedt på alt det som foregår i skolen nå. Jeg lærte hvertfall aldri om 9a, iop-er og all rapporteringen rundt dette, og hvordan håndtere forskjellige typer utagerende elever. Lærte ingenting om foreldresamarbeid. Vi hadde pedagogikk og måtte ha didaktiske refleksjoner rundt fag. Det var stort sett det. I praksis møtte jeg én elev med ADHD, men som stort sett var i godt humør, og et par elever som prøvde seg en gang eller to med noe småtteri, men det var det. De første årene jeg jobbet var det kanskje 1-2 utagerende elever per trinn, men de var godt dekt opp. Da var det heller ikke noe som het 9a, og jeg var en MYE strengere og mer konsekvent lærer da. Og jeg opplevde generelt fin arbeidsro og godt læringsmiljø der jeg jobbet. I dag er det helt annerledes. Det er flere utagerende elever i en klasse, mye jobb rundt 9a og andre rettigheter, større kontakt med foreldre. Og ikke minst større tilgjengelighet. Før var det ukeplan, foreldremøte og utviklingssamtaler.  Det var den kontakten man hhadde med skolen. Nå er det meldiger på alt av platformer, og læreren skal være tilgjengelig for foreldre til enhver tid. Så nei, ikke alle visste hva de gikk til.  Selv gikk jeg i relativt rolige og greie klasser. Vi hadde en gutt med ADHD i klassen,men han ble ofte tatt med ut av klasserommet.

Anonymkode: f6bac...83f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tja, vi som tok utdannelse for mange år siden ble jo ikke forberedt på alt det som foregår i skolen nå. Jeg lærte hvertfall aldri om 9a, iop-er og all rapporteringen rundt dette, og hvordan håndtere forskjellige typer utagerende elever. Lærte ingenting om foreldresamarbeid. Vi hadde pedagogikk og måtte ha didaktiske refleksjoner rundt fag. Det var stort sett det. I praksis møtte jeg én elev med ADHD, men som stort sett var i godt humør, og et par elever som prøvde seg en gang eller to med noe småtteri, men det var det. De første årene jeg jobbet var det kanskje 1-2 utagerende elever per trinn, men de var godt dekt opp. Da var det heller ikke noe som het 9a, og jeg var en MYE strengere og mer konsekvent lærer da. Og jeg opplevde generelt fin arbeidsro og godt læringsmiljø der jeg jobbet. I dag er det helt annerledes. Det er flere utagerende elever i en klasse, mye jobb rundt 9a og andre rettigheter, større kontakt med foreldre. Og ikke minst større tilgjengelighet. Før var det ukeplan, foreldremøte og utviklingssamtaler.  Det var den kontakten man hhadde med skolen. Nå er det meldiger på alt av platformer, og læreren skal være tilgjengelig for foreldre til enhver tid. Så nei, ikke alle visste hva de gikk til.  Selv gikk jeg i relativt rolige og greie klasser. Vi hadde en gutt med ADHD i klassen,men han ble ofte tatt med ut av klasserommet.

Anonymkode: f6bac...83f

Fra mitt ståsted som forelder (inkludert  forelder til et barn med et ganske stort spespedvedtak), så opplever jeg lærerne som altfor tilgjengelige, og de sender altfor mange meldinger til foreldrene. Jeg kan sende melding om noe helt banalt, noe jeg absolutt ikke forventer å få svar på før i arbeidstiden neste dag, og så får jeg svar med en gang, enten det er søndag formiddag eller torsdag klokka 22:00. Jeg har mange ganger ønsket å be særlig enkelte lærere om å slutte med det, men jeg har ikke ønsket å blande meg i hvordan de jobber, selvsagt. Men å ikke ha jobbmail eller noen av appene på privattelefon tenker jeg ville hjelpe (jeg har ikke det selv, for å skjerme meg selv, og jeg er ikke lærer). Opplever også at lærerne sender altfor mange meldinger om småtteri. Med tre barn får jeg som regel opptil flere meldinger daglig. Jeg drukner i meldinger, og det fører til at de (få) viktige meldingene forsvinner blant meldinger om (andre barns) gymtøy, syltetøyglass og påminnelse om prøve. Jeg tror det er behov for å se på kommunikasjonen mellom hjem og skole, og at en oppstramming av denne hadde vært en fordel for alle parter. Hvis lærer stadig svarer på (ikke-hastende) meldinger til alle døgnets tider, vil foreldrene over tid begynne å forvente svar uansett, og respekterer i mindre grad lærernes arbeidstid.

Anonymkode: 4a35e...c9a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...