AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Jeg vil ut av læreryrket Det eneste som holder meg igjen er ferieturnusen. Har tre barn selv her hjemme. Men jeg er så sliten og lei. Jobber så mye. Og det blir aldri bra nok uansett. Helt umulig å gjøre alle foreldre og elever fornøyd. I tillegg vil jeg holde på med fag. Ikke alt det andre. Oppdragelse, konflikter, lage "kreativ undervisning sånn at det ikke blir kjedelig" osv Anonymkode: 6426f...500
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 Hehe, ikke meningen å le - men skrev nettopp ut et lignende innlegg - og nå ønsker jeg å søke meg over i nytt arbeid. Nok er nok! All ære til de som orker å stå i dette arbeidet her, 12 år holdt lenge for meg. Nå er jeg sliten og lei - kommer til å savne relasjonen til de fantastiske elevene mine - men arbeidsmengden er for høy. Kanskje en dag, når nok resurser kommer inn i skolen - så kommer jeg tilbake! Anonymkode: 9ebc9...6c6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 Skjønner godt at du vil ut av yrket, men er det et spørsmål her? Eller er innlegget bare for å informere all på KG om at du ikke gidder mer? Anonymkode: c7f6e...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Privatskole? Anonymkode: 10f12...b69 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #5 Skrevet 27. desember 2023 Vet ikke hva spørsmålet ditt er, men om du behøver tips for yrker kan jeg bidra Redaktør for fagfeltet du er utdannet i i forlag som jobber med skole. Cappelen Damm, Aschehoug, Gyldendal etc. Det går også an å jobbe innen HR f.eks, men da får du jo ikke jobbet med fag. Samme med arbeid i organisasjon. Røde Kors, Redd Barna etc. Du kan ha koordinatorrolle eller ansvar for ungdom og barneaktiviteter. Anonymkode: d116d...431 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #6 Skrevet 27. desember 2023 Ja, jeg vil ut. Vet forsåvidt også hvilke jobber jeg kan søke på. Bare praktisk med den lange sommerferien mens barna er små. Men før noen kommer med den "dere har så mye ferie". -- jeg er oppriktig bekymret for yrket, norsk skole sin fremtid, oss lærerne og elevene. Håper mine barn kommer seg gjennom skoleløpet før alle de gode har sluttet. Anonymkode: 6426f...500 2 3
NakenPanda Skrevet 27. desember 2023 #7 Skrevet 27. desember 2023 (endret) Lærere som jobber mye, seriøst? Ja skaff deg en annen jobb det blir akkurat samme tiden til slutt antagelig mer, og gjett hva ingen ekstra ferie hele året heller Endret 27. desember 2023 av NakenPanda 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #8 Skrevet 27. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vet ikke hva spørsmålet ditt er, men om du behøver tips for yrker kan jeg bidra Redaktør for fagfeltet du er utdannet i i forlag som jobber med skole. Cappelen Damm, Aschehoug, Gyldendal etc. Det går også an å jobbe innen HR f.eks, men da får du jo ikke jobbet med fag. Samme med arbeid i organisasjon. Røde Kors, Redd Barna etc. Du kan ha koordinatorrolle eller ansvar for ungdom og barneaktiviteter. Anonymkode: d116d...431 Haha, lykke til. Cappelen damm har nettopp sagt opp 40 årsverk i undervisnings-/skolebokredaksjonen. Aschehoug og Gyldendal hadde store kutt i fjor. Det trengtes mange folk i arbeidet med læreverk i forbindelse med fagfornyelsen, men nå som læreverkene er oppdaterte, mister redaktørene jobbene. Så dette er ikke tiden for en lærer å søke jobb i forlag, iallfall. Mitt råd er å søke jobb på en annen skole eller på et annet klassetrinn. Å være lærer kan være så mangt. Om du har tre barn hjemme og er sliten, er det også en ide å droppe å være kontaktlærer. Anonymkode: 3d198...ac7 4 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #9 Skrevet 27. desember 2023 Skjønner deg godt. Lang utdannelse, og bare mas og kav. Jobber i barnehage, og kjenner selv at jeg er sliten og lei. Krevende barn, mye ekstra med mange, for lite personale og krevende foreldre. Anonymkode: 89dd2...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Skrevet 27. desember 2023 NakenPanda skrev (19 minutter siden): Lærere som jobber mye, seriøst? Ja skaff deg en annen jobb det blir akkurat samme tiden til slutt antagelig mer, og gjett hva ingen ekstra ferie hele året heller Har det noen gang slått deg at uinnvidd synsing som dette kan ha bidratt til å sende dyktige lærere ut av skolen? Jobber som rådgiver i statlig sektor. Har langt mer fri, mye større fleksibilitet og bestandig tid til lunsj. Ferdig med å jobbe syttitimersuker som lærer, ser meg aldri tilbake. Hilsen rømmelærer Anonymkode: 986c2...7c0 12 1 2
NakenPanda Skrevet 27. desember 2023 #11 Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har det noen gang slått deg at uinnvidd synsing som dette kan ha bidratt til å sende dyktige lærere ut av skolen? Jobber som rådgiver i statlig sektor. Har langt mer fri, mye større fleksibilitet og bestandig tid til lunsj. Ferdig med å jobbe syttitimersuker som lærer, ser meg aldri tilbake. Hilsen rømmelærer Anonymkode: 986c2...7c0 Slekta er full av lærere du syter opp merarbeid for sympati hvor "forferdelig" det er å være lærer. Det er vel heller at du jobber mindre i staten betalt lunch og alt det der. Dere jobber inn ufattelig mange feriedager i løpet av året du må innrømme det. Endret 27. desember 2023 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #12 Skrevet 27. desember 2023 Hehe, jeg har venner som sluttet i læreryrket, det var så grusomt må vite, og mye verre enn alt alle andre stod i. Jaggu ble de lang i maska når de skjønte at de fleste ikke syns de strekker til, ikke klarer alle krav, ikke får de ressursene de trenger og ikke får gjøre ting slik de selv syns er best. I tillegg fikk de plutselig jobber som krevde tilstedeværelse i helger og ferier, og det ble trøbbel med å ha nok fridager, barnepass i ferier, å rekke bhg/sfo i åpningstiden ect. Gresset var ikke så mye grønnere andre steder likevel Anonymkode: 7d0f3...b5a 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #13 Skrevet 27. desember 2023 NakenPanda skrev (13 minutter siden): Slekta er full av lærere du syter opp merarbeid for sympati hvor "forferdelig" det er å være lærer. Det er vel heller at du jobber mindre i staten betalt lunch og alt det der. Dere jobber inn ufattelig mange feriedager i løpet av året du må innrømme det. Du er velkommen til å ta femårig lærerutdanning og begynne selv, om du synes det høres så forlokkende ut. Ellers er den uinnvidde sytingen din helt uinteressant. Dette kan du ingenting om. Anonymkode: 986c2...7c0 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #14 Skrevet 27. desember 2023 Kan ikke dere som mener og syter så masse om at folk slutter som lærere legge frem tall som viser at mange rømmelærere vender tilbake til klasserommet etter å jobbet i andre sektorer? De tallene finnes ikke. Hva kan det komme av, tror dere? Anonymkode: 986c2...7c0 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #15 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke dere som mener og syter så masse om at folk slutter som lærere legge frem tall som viser at mange rømmelærere vender tilbake til klasserommet etter å jobbet i andre sektorer? De tallene finnes ikke. Hva kan det komme av, tror dere? Anonymkode: 986c2...7c0 Tallene finnes ikke fordi ingen har lagd statistikk på det, ikke fordi ingen lærere går tilbake til skolen etter å ha forsøkt seg andre steder. Anonymkode: 7d0f3...b5a 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #16 Skrevet 27. desember 2023 Jeg sa opp lærerjobben etter 15 år, og har de to siste årene jobbet på bibliotek. Jeg føler at jeg har fått (familie)livet tilbake, og stortrives! Jeg følger med på alle lærertråder her inne, og har lagt merke til noe som går igjen. Det er behovet for å trykke fortvilte lærere enda lenger ned. Mange fryder seg over at man slutter, håper man får det verre i ny jobb og synes lærere er utakknemlige sytepaver som ikke "skjønner hvor godt de har det". Vel.... det er vel ikke de samme som er fortvilte over mobbing, skolevegring, uutholdelige klassesituasjoner i barnas klasser, ufaglærte vikarer og manglende tilpassing/oppfølging av egne barn? Er det så nøye, da? Tydeligvis ikke likevel? Eller burde man støtte, og jobbe sammen med lærerne som sier fra, om å endre situasjon? Når arbeidsforholdene er som de er, OG man møter så mye hån og mistro i tillegg, så er det fint lite som gjør det fristende å stå i jobben. Dagens studenter med master gidder hvertfall ikke! Det må et realt foreldreopprør til tror jeg, og da må man stå sammen. For ja, lærere og foreldre er faktisk på samme side! Anonymkode: abe14...392 6 1 16
LilleMy Skrevet 27. desember 2023 #17 Skrevet 27. desember 2023 Jeg vet hva du står i. Been there. 7 uker sommerferie må deles, kids hos besteforeldre, på camp e.l. Det klarer du! Till gjengjeld får du mye mer fri etter klokken 16 og i helgene - og ingen foreldre som krever det ene og det andre… 3 2
NakenPanda Skrevet 27. desember 2023 #18 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du er velkommen til å ta femårig lærerutdanning og begynne selv, om du synes det høres så forlokkende ut. Ellers er den uinnvidde sytingen din helt uinteressant. Dette kan du ingenting om. Anonymkode: 986c2...7c0 I motsetning til deg visste jeg akkurat hva lærer yrket var før jeg valgte studieretning så du virker litt naiv når du ville bli lærer. Jeg tror ikke akkurat at en statlig adminjobb er noe du skal fremheve som noen som jobbet spesielt mye eller hardt. Masse folk som jobber i krevende stillinger og syter og klager betydelig mindre en det den generelle lærer gjør. Sånn går det når kvinner dominerer et yrke, det blir så hardt plutselig.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #19 Skrevet 27. desember 2023 Tar av meg hatten for alle lærere! Selv er jeg vpl, min største drøm under studiene var å jobbe i skolen. «Heldigvis» hadde jeg praksis i skolen og etter det har jeg aldri ønsket det igjen. Alt det krevende dere står i (både elever, foreldre og andre arbeidsoppgaver), all ære til dere som holder ut. Håper på drastiske endringer i skolevesenet, men frykter at endringene først kommer når de fleste lærerne har rømt. synes du er tøff jeg, TS. Det er krevende å komme til den avgjørelsen om at fu ikke orker mer. Husk at din helse og trivsel er det viktigste, selv om vi ikke har råd til å miste flere lærere. Anonymkode: 363a1...67c 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #20 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tallene finnes ikke fordi ingen har lagd statistikk på det, ikke fordi ingen lærere går tilbake til skolen etter å ha forsøkt seg andre steder. Anonymkode: 7d0f3...b5a Hvem sa noe om at "ingen" kommer tilbake? Slike undersøkelser gjennomføres jevnlig, og viser at svært få gjør det. Du kan sikkert tenke deg til svarer selv. Anonymkode: 986c2...7c0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå