Gå til innhold

Hvordan feirer dere jul og med hvem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem feirer dere jul med?

Og hva gjør dere i hele den mellomjula?

Dagene her blir lange altså.

Vi bor så langt unna storfamilien vår, spesielt nå på mørkeste vinter. Innebærer både fly og/eller tog/bil nordover.

Blir så langt nå denne tida. Så da blir dagene lange mens det virker som alle er opptatt med sine storfamilier.

Anonymkode: 97e4f...3ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg feirer med mann og mor. I romjula går jeg på ski og leser.

Hvis du synes det blir langtekkelig, kan du ikke jobbe i romjula? I år er det hverdag 3. 4. og 5. juledag.

Anonymkode: 77033...018

Skrevet

Vi fem, Mamma, en venn av familien og mannens tante + søskenbarn feirer alltid med oss. Annethvert år er det i tillegg broren min og kona hans. I romjulen spiller vi veldig mye brettspill, flere timer om dagen, fordi vi elsker det. Og innimellom ser vi julefilmer, går tur, drar i svømmehallen, aker eller noe annet. Elsker romjulen med late rolige dager og god mat. :) 

Skrevet

Bror, kone, barn, og våre foreldre :) Ofte er vi sammen noen dager og andre dager er det bare oss tre; ut på tur, finner på ting i skogen eller bare slapper av inne med litt lek og film. 

Anonymkode: 5b378...594

Skrevet

Vi feirer bare oss 3. Mamma og to tenåringer. Det er hyggelig med storfamiliejul, men min autistiske sønn fikk så mye negative reaksjoner etter hvert som han vokste til. Derfor tok jeg et valg for noen år siden at vi skulle feire hjemme, legge bort alle krav og forventninger (penklær, sitte ved bordet, tidspunkt og tradisjoner). Nå feirer vi i pysj, spiser tradisjonell julemat (pinnekjøtt) når den er ferdig og ser på film eller episoder av en julekalender mens vi spiser.

I romjula er det også stort sett bare oss. Vi er mest hjemme, men barna er også på middag hos faren, vi går på kino og drar på skøytebanen eller drar og aker (det er fortsatt gøy for tenåringer). Hjemme ser vi film sammen eller spiller spill, men mest av alt gamer de med hverandre eller vennene sine.

Skrevet

Feirer med mamma , min søster og hennes to barn og min familie på 4.

vi har feirer bursdag, hatt gjester, vært på aketur osv de andre dagene

Anonymkode: 76442...30d

Skrevet

Vi tar det litt som det kommer. Noen ganger bare kjernefamilien, noen ganger med våre foreldre, en gang inviterte broren min og vi var der, vi har feiret i utlandet en gang og vi har jobbet hver vår jul etc. 

Tar også romjulen som den kommer hvert år, har ingen faste dager men har noen tradisjoner som vi utfører når det passer.

Prøver å ikke være så rigide, da vi opplever at fleksibilitet gir mindre stress og irritasjon, samt at vi takler endringer mye bedre. Feks i år skulle vi feire med storfamilien, men da yngste spydde natt til julaften ble det litt hummer og kanari til middag på julaften, men vi koste oss skikkelig likevel (ble ikke mer spy).

Pleier å se på hva som skjer her vi bor i romjula så planlegger vi litt sånn som vi føler for. Blir vi invitert et sted takker vi ja om vi ikke har satte planer.

Anonymkode: 91ae7...e72

Skrevet

Kun vår kjernefamilie på 3 stk :) Ellers har vi invitert en annen barnefamilie på middag nyttårsaften. I romjula er vi bare hjemme og ser litt barnetv, leser bøker med ungen, leker, er ute en tur og leker. Får besøk av feks barnets onkel, møter andre med barn, eller tar en tur og leker ute i barnehagen. Kan også ta med barnet på en liten butikkhandel :) 

Det er litt kjedelig, men samtidig litt godt. Noe vi merker ekstremt godt er at ungen er mye mindre sliten enn i barnehagen. Det har ikke vært et eneste raserianfall og generelt mye mindre «trass». Så barn har nok godt av litt lite stimuli i ferier som oss voksne.

Anonymkode: 0e774...c88

Skrevet

Feirer med mannen og litt med storfamilien. Livet er så hektisk til vanlig at det er godt med late dager ved peisen med en bok eller et brettspill. Eller bare sitte å se ut i lufta og bare være tilstede i nuet. Kjede meg gjør jeg aldri. 

Anonymkode: 99f21...f8f

• Liker 1
Skrevet

Vi pleier å være hjemme, bare kjernefamilien med ett barn, men vi har familieselskap (minst ett) med diverse slektninger i romjula. Ellers gjør vi ikke så mye spesielt, spiser julekaker og ser på juleprgrammer på TV. Noen år har vi hatt famileprosjekter,som et stort puslespill eller et avansert legosett, å holde på med hjemme og det er veldig koselig. 

Anonymkode: 7d499...fcc

Skrevet

I år er vi i hovedsak bare kjernefamilien og det er veldig deilig. Høsten har vært hektisk, det er godt med noen dager uten forventninger og mas. Vi er bedt på en julelunsj og nyttårsfeiring. Annet har vi takket nei til. Jeg har fått flere bøker til jul og gleder meg til å lese og fyre i peisen. ungene driver med sitt. 

Anonymkode: 5807b...37f

Skrevet

Har alltid vært litt ensom i juleferiene.

Anonymkode: 97e4f...3ea

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg feirer med mannen.

1. og 2. er det selskaper (middag og lønsj) på mannen side men for meg begynner julen i dag (3 dag).

Endelig...

Fri, ingen selskaper, bare god tid til det meg og mannen vil. Synes dagene går alt for fort. Bare lange slumre formiddager, kaffe på sengen. Tur på noen timer gjerne med bål og stormkjøkken med oss hvor vi lager litt lett mat ute i måneskinnet. Julefilmer, snop, julepysj... Bare velstand og ro og mak. Ingen bråkete unger, ingen hastverk, litt gaming, litt boklesing, vin i sofakroken, fargelegging. 

Jeg er veldig glad i romjulen, de aller beste dagene med julen ❤️

Skrevet

I år var sammen med mannens bror og hans familie på julaften, overnattet og dro hjem på 1. juledag. MIn manns foreldre lever ikke mer og mine foreldre og søsken bor på en annen kant av landet. 

Til nå har vi ikke gjort så veldig mye i romjula. Det har vært litt deilig, men nå kjenner jeg at dagene blir for lange og mørke om vi skal fortsette med det helt til over nyttår. Vi har barn på 4 og 5 år, og har vært ute å lekt i snøen med dem, spilt spill og lest bøker. I morgen skal vi på skitur, og vi prøver å få med oss noen med barn på samme alder. Vi har også invitert et par med barn på samme alder på middag på fredag, og naboen på besøk på lørdag. Og jeg har tenkt å spørre om vi kan få komme på besøk til noen slektninger av meg som bor en time unna, eller om de vil komme hit, men har ikke kommet så langt enda, og jeg vet ikke om de er hjemme. 

Vi har altså i liten grad vært sammen med storfamilien. Men her vi bor er det ganske mange tilflyttere, og andre som heller ikke er sammen med storfamilien eller i faste juleselskaper. Så jeg forsøker å finne på noe med dem :) 

Anonymkode: 22f36...8e7

Skrevet

Med mann, barn og bestemor.

Ungene spiller, tegner og snakker med venner online. Er tilgjengelig om de vil spille brettspill eller finne på andre ting, men det har de ikke lyst til.

En aketur innimellom. 

Anonymkode: 537d1...27a

Skrevet

Feirer annenhvert år med min og mannens familie.

Mitt år: meg, mannen, datteren vår og mine foreldre.

Hans år: meg, mannen, datte, hans foreldre, hans søster og hennes kjæreste.

Anonymkode: d64d0...ae0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...