Gå til innhold

Bedt inn til middag uten kaker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Middagsselskap! Vi skal servere middag og har en dessert. Men må vi ha kaker osv. etterpå? Eller er det innafor med kun dessert? Er familie med små barn, så ikke noe formelt. 

Anonymkode: d48ea...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint, bare dessert er supert. Hvis du tenker småbarna blir skuffet tror jeg helt sikkert matbutikkene har pepperkaker på tilbud.

Anonymkode: 5b610...54a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter middag vil jeg helst ikke ha verken dessert eller kaker, så for min del hadde det vært innertier uten 🤣

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessert er helt supert. Middag i seg selv bør jo egentlig være nok, dessert er bare bonus :) Kos dere!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke kaker noe gamle folk bruker etter maten? Altså eldre enn meg på 60... Min mor insisterte på kaffe og kaker etter vi hadde feiret bursdagen hennes med en femretters middag på restaurant.🤢

Anonymkode: 2d165...095

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert bra. Du kan selvfølgelig ringe og høre om gjestene kan ta med noen småkaker til kaffen.

Anonymkode: 8f62a...512

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag er hos oss alltid hovedrett og dessert, årer rundt. Det kan i tillegg være forrett, og i ekstreme tilfeller flere retter. 

Alltid ettermiddagskaffe med noe å bite i, sjokolade, kjeks, kaffe.

Reagerer ikke på at det ikke er dessert hos andre, men vil ha kaffe etter maten. Og gjerne noe til.

Hvis det er en dessert som passer til kaffe kan det slås sammen. Men for meg er nok noe til kaffen viktigere enn desserten.

Anonymkode: b3ea2...83e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sjokoladeplate og del opp i biter hvis du er usikker. Men såklart må man ikke ha det.

Anonymkode: 1dc37...470

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Middagsselskap! Vi skal servere middag og har en dessert. Men må vi ha kaker osv. etterpå? Eller er det innafor med kun dessert? Er familie med små barn, så ikke noe formelt. 

Anonymkode: d48ea...63e

Det må vel være bra. De kan spise av sine 7 slag når de kommer hjem, dersom de ikke er blitt lei!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaker hører ikke til et middagsmåltid. Da har man i såfall dessert.

Kaker har vi kun på bursdager, dåp, konfirmasjoner, brylluper, begravelser og 17. mai. Og julekaker har vi tilgjengelig i julen.

Anonymkode: 918e1...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaker som bløtkake el.l er unødvendig.

Men skal gjestene bli ei stund etter middag og prate, er det nå normal høflighet at det kommer kaffekanne og noe å bite i på bordet.

I jula er det selvfølgelige valget småkaker av noe slag. Med frukt som mandariner og druer, litt twist eller liknende.

Har dere null småkaker, ville jeg kjøpt en pakke gode kjeks :)

Anonymkode: f1b41...71d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kaker hører ikke til et middagsmåltid. Da har man i såfall dessert.

Kaker har vi kun på bursdager, dåp, konfirmasjoner, brylluper, begravelser og 17. mai. Og julekaker har vi tilgjengelig i julen.

Anonymkode: 918e1...e7f

Det er jo « i julen» nå. Er vel kanskje derfor ts spør, i romjulen er det jo vanlig og ha litt kaker . 

Anonymkode: ee394...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo « i julen» nå. Er vel kanskje derfor ts spør, i romjulen er det jo vanlig og ha litt kaker . 

Anonymkode: ee394...ba3

Ja?

Er jo nettopp derfor jeg stilte et oppklaringsspørsmål. Fordi det var uklart hva TS mener med kaker, og en hel del av svarene her ser ut til å tenke på kaker som sjokoladekake, bløtkake osv - ikke småkaker, frukt og julegodt.

Anonymkode: f1b41...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg er fra er det vanlig med kaffe en stund etter desserten. Til kaffen kan det være is, sjokolade i biter, Twist, Bamsemums, kjeks, eller småkaker som i julen. Hva som helst som ikke er for mettende.

Store kaker kan bli servert som dessert, da har man kaffe til kaken, og ikke etterpå.

Anonymkode: 8928e...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke kaker noe gamle folk bruker etter maten? Altså eldre enn meg på 60... Min mor insisterte på kaffe og kaker etter vi hadde feiret bursdagen hennes med en femretters middag på restaurant.🤢

Anonymkode: 2d165...095

Sånn er det i min familie også. Mine besteforeldre og foreldre (mormor og mamma da, det er de som styrer med dette). Alltid skal vi spise oss overmette på middag, og de nekter på at vi er forsynte når vi er det. Så kommer dessert. Etter dessert stresser de på kjøkkenet for da kommer ikke bare en kake, men gjerne 2-3, samt en skål med sjokolade, en skål med frukt og en skål med chips. Og de maser om at vi må trykke dette i oss. Nå tar vi jo dette veldig humoristisk hos oss da, og min mor har begynt å forstå at dette ikke er så greit, så hun prøver å roe seg ned, men min mormor har så store forventninger. Det er nedtur hvis det ikke flommer over av ting, og hvis ingen spiser, blir hun så lei seg.. 😂

Anonymkode: 0a3f6...57a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...