Gå til innhold

Hvor viktig er karakterer på universitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer an på hva du studerer og hva som er planen videre. 
Karaktersetting oppleves tidvis som tilfeldig. 
Jeg har fått E på en eksamen jeg forberedte meg mye til og forventet A\B, og fått A på en eksamen jeg ikke leste til i det hele tatt. 
Det som trekker ned for mange (spesielt oss godt voksne som ikke lærte akademisk skriving på vgs) er nettopp mangelen på struktur, feil eller manglende referering, og sammensausing av redegjørelse, drøft og refleksjon. 
Kunnskapen er der, men skriver man ikke korrekt viser karakterene deretter.

Lær derfor å skrive og referere korrekt, og finn en studieteknikk som passer deg. Les emnebeskrivelsen for emnene du tar, og legg merke til hva foreleser fokuserer på. 

Anonymkode: 1650b...029

Skrevet
On 12/27/2023 at 10:43 PM, AnonymBruker said:

Jeg ansetter ikke personer som har dårlig C eller lavere i snitt. Dårlige karakterer viser kombinasjon av manglende interesse, manglende evner og latskap. Disse har jeg ikke bruk for.

Anonymkode: 28d5a...06d

Hvilket felt ansetter du? Hva med A vs B i snitt? 
Jeg studerer nå og har en visjon om A i alle emner jeg tar. Det har ofte gått men ikke alltid så jeg har endt opp med noen B også. Om jeg står med flest A eller B, altså A eller B i snitt, når jeg er ferdig gjenstår jo å se. Men hvilke utslag vil dette gi for evt jobber man er aktuell for?

Anonymkode: d8ba5...392

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det kommer an på hva du studerer og hva som er planen videre. 
Karaktersetting oppleves tidvis som tilfeldig. 
Jeg har fått E på en eksamen jeg forberedte meg mye til og forventet A\B, og fått A på en eksamen jeg ikke leste til i det hele tatt. 
Det som trekker ned for mange (spesielt oss godt voksne som ikke lærte akademisk skriving på vgs) er nettopp mangelen på struktur, feil eller manglende referering, og sammensausing av redegjørelse, drøft og refleksjon. 
Kunnskapen er der, men skriver man ikke korrekt viser karakterene deretter.

Lær derfor å skrive og referere korrekt, og finn en studieteknikk som passer deg. Les emnebeskrivelsen for emnene du tar, og legg merke til hva foreleser fokuserer på. 

Anonymkode: 1650b...029

Ja, er litt enig i denne

Anonymkode: 9ed84...a7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

At du prøver å fremstille dette som "normalt" er overhodet ikke normalt. Bachelor i sosiologi med litt under C i snitt anser de fleste som verdiløst og skal man jobbe i humanitære organisasjoner, så er det velkjent for oss som følger med at bransjen er oversvømt med flinke piker som har mastergrad, B i snitt og diverse aktiviteter, og likevel sliter de med å få jobb i disse organisasjonene. 

Svært heldig du hvis det du sier stemmer, men man bør ikke fremstille det som normalt - heller ekstremt unormalt, når det gjelder humanitære organisasjoner. 

Anonymkode: 4a101...b38

Jeg forteller bare om min erfaring og situasjon. Har ikke framstilt noe som normalt eller unormalt, men i min krets er det mange med ok karakterer som jobber i flotte jobber i organisasjoner i dag. Felles for oss alle er en studenttid preget av flere deltidsjobber, frivillige verv og politisk arbeid. 

Karakterer har aldri vært et tema i mine intervjuer. Min erfaring tilsier at hva du har gjort i studenttiden, hvor gode referanser du har, og hvor relevante deltidsjobber du har trumfer karakterer. Så er det sikkert mange med andre erfaringer. 

Jeg tenker det må være lov å dele en erfaring uten at det skal tolkes som det gjør seg gjeldende for absolutt alle. Det må gå an å svare med egenerfaring på TS sitt spørsmål. 

Anonymkode: fc480...5e2

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2023 den 16.26):

Bør ha C i snitt for å kunne ha noen muligheter i fremtiden, just in case. Lavere enn C er jo bestått, så du har ikke strøket med en D eller E, men det skriker ikke akkurat kunnskap innenfor det du studerte. Bachelor med D i snitt, må man stort sett anse som verdiløs, med mindre du skal ta en slags erfaringsbasert mastergrad etter noen år der hovedvekten er bare bestått bachelor og nok arbeidserfaring. 

Litt  vanskelig å kommentere siden du ikke sier hva du studerer, men C i snitt gir deg i det minste noen muligheter, utenfor Oslo, men skal du ha en del muligheter, så er det best med å ha B i snitt. Nå er det også viktig å understreke at siden C strekker seg fra 2,50 - 3,49 mens B strekker seg fra 3,50 - 4,49, så er det betydelige variasjoner også her. 

Hvis en mastergrad krever 4,00 i snitt som er "B på alt" og du har svak B i snitt på 3,60, så kommer du fortsatt ikke inn. 

Her har du en oversikt fra i år (2023) når det gjelder NTNU sine 2-årige mastergrader, og hva poenggrensene var der.

https://www.ntnu.no/studier/opptak/statistikk

Trykk på poenggrenser 2023 for 2-årige masterprogram (norske & nordiske søkere)

Spørsmålet er: hva studerer du? Så ser du f eks hva NTNU krever innenfor ditt fagområde.

Anonymkode: 4a101...b38

Utrolig dårlige karaktersnitt! Datateknologi, fransk og helsesykepleie var de eneste jeg kan se med over B i snitt i fjor. Hva skjer med alle flinkisene fra vgs?

Skrevet

Det er viktig den dagen du skal ta en master iallfall. Jeg kan si rett ut at jeg hørte på mine lærere som var opptatt av at folk ikke skulle droppe ut pga dårlige karakterer. Det viktigste var å bestå, og arbeidsgiver ville ikke se på karakterene dine uansett. 

De gjorde ikke det, men jeg var opptatt med å jobbe 150% på sida og fikk derfor helt helt middelmådige karakterer. C fører ikke langt nå når alle i min gren skal ta en master pga nye krav. Før fikk man ikke uttelling for master en gang. 

Anonymkode: 7aa68...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...