AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Hvor viktig er karakterene man tar i løpet av en Bachelor-grad? Anonymkode: 9ed84...a7e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 Spørt jo veldig type grad og om du skal ta master seinere. Anonymkode: 6fbde...854 6 1
Påfugl Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 Spørs hva man går og hva man vil videre. Vil man ta master er det jo viktig. Innen noen fagområder er karakterer viktig for jobbmuligheter videre, mens på andre områder er graden nok. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Det bestemmer om du kommer inn på master eller ikke. masterkarakteren bestemmer om du har sjans til phd. I noen yrker etterspørres også karakter. Anonymkode: d798b...7f8 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #5 Skrevet 27. desember 2023 Jeg vil si ja, hvis du har planer om å gå videre med master/videreutdanning. Eller i det minste har mulighet for det hvis du en dag bestemmer deg for at du vil det. Spørs også hva du studerer. Noen jobber krever at du har ganske greie karakterer etter bachelor for å få jobb, f.eks. innen økonomi Anonymkode: 3de58...edb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #6 Skrevet 27. desember 2023 De er jo viktige sann generelt, men enda mer viktige når du ønsker videre utdanning (master, phd). Anonymkode: 016a5...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #7 Skrevet 27. desember 2023 Påfugl skrev (27 minutter siden): Spørs hva man går og hva man vil videre. Vil man ta master er det jo viktig. Innen noen fagområder er karakterer viktig for jobbmuligheter videre, mens på andre områder er graden nok. Hvilke områder er det mindre viktig? Anonymkode: 9ed84...a7e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #8 Skrevet 27. desember 2023 Hvis du skal ta master, så bør du få minimum C i snitt. Hvis det er mange søkere pr. masterplass, så bør du sikte mot høyere karaktersnitt. Anonymkode: 5bc5c...16a
solsolsol Skrevet 27. desember 2023 #9 Skrevet 27. desember 2023 Det er mye mindre viktig enn på vgs i alle fall. Men jeg ville blitt flau over å vise frem et vitnemål med c eller mindre i snitt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Skrevet 27. desember 2023 Jeg ansetter ikke personer som har dårlig C eller lavere i snitt. Dårlige karakterer viser kombinasjon av manglende interesse, manglende evner og latskap. Disse har jeg ikke bruk for. Anonymkode: 28d5a...06d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #11 Skrevet 27. desember 2023 I din første jobb er det svært viktig. I din andre jobb fortsatt viktig. Fra din tredje jobb er ikke karakterene noe særlig viktige lenger. Anonymkode: e9640...770
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #12 Skrevet 27. desember 2023 Det kommer an på om du skal søke deg videre til master. Anonymkode: edd3b...6e8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #13 Skrevet 27. desember 2023 Hvis man skal ta en populær master er det jo viktig. Jeg hadde B i snitt fra bacheloren og kom likevel bare inn på den masteren jeg ville med et nødskrik. Anonymkode: f0063...6b5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #14 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man skal ta en populær master er det jo viktig. Jeg hadde B i snitt fra bacheloren og kom likevel bare inn på den masteren jeg ville med et nødskrik. Anonymkode: f0063...6b5 Ja, på UiO er det f.eks en del mastere hvor man må ha sterkt B-snitt for å komme inn. Anonymkode: edd3b...6e8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #15 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 22.53): Det kommer an på om du skal søke deg videre til master. Anonymkode: edd3b...6e8 Hadde ikke tenkt å ta master, men ting kan selvsagt endre seg i fremtiden Anonymkode: 9ed84...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #16 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde ikke tenkt å ta master, men ting kan selvsagt endre seg i fremtiden Anonymkode: 9ed84...a7e Bør ha C i snitt for å kunne ha noen muligheter i fremtiden, just in case. Lavere enn C er jo bestått, så du har ikke strøket med en D eller E, men det skriker ikke akkurat kunnskap innenfor det du studerte. Bachelor med D i snitt, må man stort sett anse som verdiløs, med mindre du skal ta en slags erfaringsbasert mastergrad etter noen år der hovedvekten er bare bestått bachelor og nok arbeidserfaring. Litt vanskelig å kommentere siden du ikke sier hva du studerer, men C i snitt gir deg i det minste noen muligheter, utenfor Oslo, men skal du ha en del muligheter, så er det best med å ha B i snitt. Nå er det også viktig å understreke at siden C strekker seg fra 2,50 - 3,49 mens B strekker seg fra 3,50 - 4,49, så er det betydelige variasjoner også her. Hvis en mastergrad krever 4,00 i snitt som er "B på alt" og du har svak B i snitt på 3,60, så kommer du fortsatt ikke inn. Her har du en oversikt fra i år (2023) når det gjelder NTNU sine 2-årige mastergrader, og hva poenggrensene var der. https://www.ntnu.no/studier/opptak/statistikk Trykk på poenggrenser 2023 for 2-årige masterprogram (norske & nordiske søkere) Spørsmålet er: hva studerer du? Så ser du f eks hva NTNU krever innenfor ditt fagområde. Anonymkode: 4a101...b38 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #17 Skrevet 29. desember 2023 Jeg har dårlige karakterer, snitt på litt under C. Har aldri opplevd at noen har brydd seg om karakterer i mitt tilfelle. Har alltid fått jobbene jeg har vært på intervju til. Har hatt flere rådgiverstillinger i ulike humanitære organisasjoner. Nå har jeg en bachelor i sosiologi, mulig det er annerledes om det er teknologifag eller helsefag. Anonymkode: fc480...5e2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #18 Skrevet 29. desember 2023 Tenker generelt at man kan være en dyktig ansatt, selv om man ikke har B i snitt. Teori og praksis er jo ikke alltid likt. F eks i sykepleien kan man være en veldig god sykepleier selv om man ikke har fått det helt til teoretisk og med dårlig snitt. Jeg fikk 4 i snitt på videregående og har valgt ikke å studere videre, er ikke skoleflink, men tok et fagbrev jeg fikk meget godt bestått Anonymkode: bbfd4...d62 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #19 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har dårlige karakterer, snitt på litt under C. Har aldri opplevd at noen har brydd seg om karakterer i mitt tilfelle. Har alltid fått jobbene jeg har vært på intervju til. Har hatt flere rådgiverstillinger i ulike humanitære organisasjoner. Nå har jeg en bachelor i sosiologi, mulig det er annerledes om det er teknologifag eller helsefag. Anonymkode: fc480...5e2 At du prøver å fremstille dette som "normalt" er overhodet ikke normalt. Bachelor i sosiologi med litt under C i snitt anser de fleste som verdiløst og skal man jobbe i humanitære organisasjoner, så er det velkjent for oss som følger med at bransjen er oversvømt med flinke piker som har mastergrad, B i snitt og diverse aktiviteter, og likevel sliter de med å få jobb i disse organisasjonene. Svært heldig du hvis det du sier stemmer, men man bør ikke fremstille det som normalt - heller ekstremt unormalt, når det gjelder humanitære organisasjoner. Anonymkode: 4a101...b38 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 Har master i rettsvitenskap. Veldig viktig om man ønsker seg rett inni advokatselskap. Ikke for andre jobber, har aldri opplevd at de bryr seg i det offentlige der er det erfaring som teller. Viktigste er å få seg en jobb og ikke være så kresen i starten:) Anonymkode: d51fa...a68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå