Gå til innhold

Hvor mye fikk du i startlån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig, ung ufør og har ingen gjeld fra før av. Har 200 000kr spart opp. Hvor mye kan jeg forvente å få i min situasjon? Bor på Østlandet. 

Anonymkode: 2a742...9a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er veldig individuelt. 

Venninne som er alene med to gutter, uten egenkapital fikk 2,5 mill, pga det var hus der de burde bo kostet. 

Jeg er samboer, men lånet er kun på meg. Jeg fikk 2,1 mill. Har to barn, som nå er tenåringer. 

Venninna mi har 50 års nedbetalingstid, jeg har 30 år nedbetalingstid. 

Jeg er ung ufør, med betalings-anmerkninger og litt gjeld fra før. 

Anonymkode: 9f800...8d4

• Hjerte 1
Skrevet

Tror ikke du kan forvente å få startlån nå pga rentene. Vi fikk sammen 1,9 mill når renta var på 1,4% med en ung ufør og en minsteufør. 

Anonymkode: 3f566...a83

Skrevet

Jeg fikk startlån senest i november, med ung ufør. Rente på 4,4 eller rundt om der et sted. 
Lånet står kun på meg. (Men har samboer) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk startlån senest i november, med ung ufør. Rente på 4,4 eller rundt om der et sted. 
Lånet står kun på meg. (Men har samboer) 

De gjør selvfølgelig forskjell på enslig og samboer selv om lånet kun står på deg. 

Skrevet

Fikk 1,9. Inntekt på ca 550.000. Har en del gjeld fra før + annmerkninger. 

Anonymkode: 5c54d...e25

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke du kan forvente å få startlån nå pga rentene. Vi fikk sammen 1,9 mill når renta var på 1,4% med en ung ufør og en minsteufør. 

Så hvem skal få startlån da? 

• Liker 4
Skrevet

2,850 mill. Det fikk jeg i fjor. Har ikke funnet bolig enda

Anonymkode: b7e37...588

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

2,850 mill. Det fikk jeg i fjor. Har ikke funnet bolig enda

Anonymkode: b7e37...588

Shit, det var bra. Har du barn?

Skrevet

3350000. Fikk det nå i desember. Enslig ufør. Med to barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så hvem skal få startlån da? 

Barnefamilier bl.a. og andre vanskeligstilte, evt uføre med barn. Mange kommuner utelukker uføre (spesielt barnløse enslige på minstesatsene) nå pga betjeningsevne mtp rentene. Noe jeg forstår. 

Skrevet

Jeg fikk en million. Eneste jeg kunne kjøpt for det beløpet er en litt usentral parkeringsplass, så måtte gi det opp. 

Anonymkode: 37db4...4f2

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnefamilier bl.a. og andre vanskeligstilte, evt uføre med barn. Mange kommuner utelukker uføre (spesielt barnløse enslige på minstesatsene) nå pga betjeningsevne mtp rentene. Noe jeg forstår. 

Er rentene så høye... folk fikk da startlån tidligere også da rentene var som nå. 

Anonymkode: d98b8...a1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

3,5mill. Kone da på aap, meg fast jobb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er rentene så høye... folk fikk da startlån tidligere også da rentene var som nå. 

Anonymkode: d98b8...a1c

Sammen med prisveksten, svak krone og flere kriger så er økonomien ustabil. Det gjør at bankene tar større forbehold. SIFO-budsjettet har også økt markant pga dette, og også startlån bruker dette som utgangspunkt selv om de kan justere det litt i din favør. 

• Nyttig 1
Skrevet

1,6 mill + noe egenkapital. var på aap med uføresøknad inne. Fikk 30-års nedbetaling i våres. Har 1 barn. 

Anonymkode: 573d6...728

Skrevet
Lykkedykker skrev (4 timer siden):

3,5mill. Kone da på aap, meg fast jobb

Rart.

Anonymkode: ca22b...943

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rart.

Anonymkode: ca22b...943

Hva da

Skrevet

Du får 0. Du kommer til å få avslag fordi du har for høy egenkapital til å regnes som vanskeligstilt. 

Et av kravene er at man ikke har egenkapital. Jeg hadde 40.000 og det var et stort problem for husbanken så måtte bruke de opp og søke på nytt året etter 

Anonymkode: c6975...4c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får 0. Du kommer til å få avslag fordi du har for høy egenkapital til å regnes som vanskeligstilt. 

Et av kravene er at man ikke har egenkapital. Jeg hadde 40.000 og det var et stort problem for husbanken så måtte bruke de opp og søke på nytt året etter 

Anonymkode: c6975...4c8

Dette stemmer ikke...

Jeg hadde 200k i egenkapital og fikk 1.8 i lån. Det at jeg hadde så mye egenkapital selv om jeg var på minstesats var nok grunnen til at jeg fikk lån i det hele tatt, siden det viste at jeg bruker omtrent ingen penger. De kunne skru ned SIFO-budsjett som de ellers bruker med mange tusen. Om de hadde regnet "vanlig" ville jeg maks fått 1.2.

Anonymkode: 99923...57e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...