Gå til innhold

Nyttårsaften hos venner. Kom som du er. Hva menes med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er invitert over til noen venner. På Smsen sto det bare Kom som du er. Betyr det at jeg bare kan bruke en noenlunde pen genser og dongeribukse?

Eller bør jeg bruke skjorte?

Anonymkode: 0dc4f...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr som regel at du kan komme i hva du vil når det gjelder klær ☺️

Anonymkode: 231f9...78b

• Liker 1
Skrevet

Ja da kan du komme i jeans og pen genser om du vil, det betyr vel at man skal møte opp som man er komfortabel og trenger ikke å pynte seg. Mer uformelt. Jeg ville likevel ikke dukket opp i joggebukse. 

Anonymkode: 1c3ae...b51

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, man pynter seg alltid.

Anonymkode: 9a4cf...609

• Nyttig 4
Skrevet

Det betyr at du kan komme kledd i hva du ønsker, uten krav om vert/vertinnegave. Men vanlig høflighet (liten gave/vin) og pen bekledning kan jo være greit. 

Anonymkode: 831ca...90f

• Nyttig 1
Skrevet

Da kommer du som du vil, uten å ta med deg noe.

Personlig ville jeg pyntet meg litt, og tatt med en ting til de som står for alt likevel, det er jo tross alt noen som styrer mye for å lage til

Anonymkode: 3bc72...533

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Betyr at du ikke trenger å gjøre masse ut av det om du syns det er pes. Men det er alltid hyggelig at gjester pynter seg litt :)

Anonymkode: f19ab...5f7

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde kommet i turtøy. Mine venner vet at det er sånn jeg er. Det hadde vært en befriende nyttårsaften å slippe pynten. 

Anonymkode: 61557...cd2

Skrevet

Du kan komme naken.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Rundt midten av 1900-tallet var en "kom som du er"-fest en fest hvor man skulle komme i nøyaktig de klærene man hadde på deg da man mottok invitasjonen. Så da var det flere som dukket opp i pysjamas, eller med morgenkåpe, eller noe annet rart.

Konseptet ble kjent i Norge gjennom f.eks. Donald Duck-blader:  

https://adventurelandia.tumblr.com/post/186246475382/come-as-you-are-1955-by-carl-barks

Jeg ville spurt vertskapet om nøyaktig hva de mener, i tilfelle dette er en gammel Donald-henvisning :)

Endret av Jacuzzi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt på meg en kjole fordi jeg liker å pynte meg på nyttårsaften. 

Anonymkode: b0b9b...905

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Svært hyggelig invitasjon tenker jeg:) ha en fin fest!

Skrevet

"Kom som du er". Ville aldri gått på en fest med en slik harry invitasjon. 

Anonymkode: d1802...6cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er invitert over til noen venner. På Smsen sto det bare Kom som du er. Betyr det at jeg bare kan bruke en noenlunde pen genser og dongeribukse?

Eller bør jeg bruke skjorte?

Anonymkode: 0dc4f...998

Det betyr at du dukker opp «som du vil». Om det betyr at de fleste vil ha en pen bukse og skjorte eller at det er mer normalt å dukke opp i onesie? Det vet kun du.

I enkelte sosiale lag betyr «kom som du vil» at alle likevel stiller i dress. I andre at noen dukker opp i nattøy. Ingen av dem er mindre hyggelige lag enn andre - de lite hyggelige sosiale lagene er de som velger å dømme andre på grunn av klesvalg. ;)  Men de antar jeg normalt ok folk verken inviterer eller omtaler som «venner». 

Anonymkode: 0084b...973

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det betyr helt og rent casual antrekk, fortrinns dusjet i løpet av de siste 48 timer. 

Anonymkode: 72e36...d94

• Liker 1
Skrevet

Det betyr dress/ kjole. Duh.

Anonymkode: 9a4cf...609

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

"Kom som du er". Ville aldri gått på en fest med en slik harry invitasjon. 

Anonymkode: d1802...6cc

Så bra, da ender vi aldri på samme fester :) 

• Liker 2
Skrevet

Kom som du er betyr iallfall ikke stivpyntet. Men i min vennekrets ville det heller ikke betydd pyjamas eller onesie, men heller jeans/genser/skjorte/bluse/skjørt/hverdagskjole. 

Det hadde heller ikke betydd uten «vertinnegave» som noen skriver her. I vår gjeng tar vi alltid med vin og blomster/konfekt/annen liten oppmerksomhet når vi er gjester. 

Men dette er jo ikke nødvendigvis overførbart til andre vennekonstellasjoner i Norge.

Anonymkode: f8756...42e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...