Gå til innhold

Ny jobb, betydelig økning i lønn - hva er det viktig å huske på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilbud om ny jobb med en lønn som ligger 160k over det jeg har i dag. Oppstart i den nye jobben er 1. mai. Hva må jeg huske på. Justering av skattekort ja, men bør jeg vente til jeg begynner i den nye jobben før jeg endrer? Hvis ikke vil jeg jo ha mindre utbetalt frem til jeg begynner i ny jobb. 

Anonymkode: 8bb40...ac2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gratulerer så mye med ny jobb og grei lønnsøkning. Lønner seg nok å vente til du tiltrer jobben før du justerer skattekortet ja. 

Ellers får du jo igjen skatten du betaler for mye. Men det er ikke helt det beste å gjøre økonomisk. Gå i null eller med en ørliten restskatt er det beste. 

Også viktig å sjekke hva du får i pensjon fra bedriften. 

Endret av endo
Skrevet

Hvis du vil ha mest utbytte av lønnsøkningen fra mai-des bør du justere skattekortet allerede nå så du har lengre tid å trekke skatten på… da får du utbetalt mer fra mai. Men altså - nettoen er den samme. Du TJENER ikke mer på det, du bare trekker mer nå, for å trekke mindre senere. 

Anonymkode: 7b356...2a3

Skrevet

Du bør justere skattekortet når du begynner i nye jobben, da tilpasses skatten den lønna du har/får. Alternativt øker du inntekten med ca 110000 nå og så betaler du samme prosent hele året. Ulempe: da vil du ha mindre å rutte med enn vanlig frem til mai. Husk å justere igjen på slutten av neste år om det inne skjer automatisk.

Anonymkode: 1ffde...c06

Skrevet

Gratulerer med ny jobb :D Godt nyttår! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...