Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #1 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg lurer på å ta en del privatisteksamener i salg og service. Jeg har tatt allmennfagene da jeg var elev i allmennfag. Tror dere at jeg vil få godkjent disse slik at jeg slipper å ta det som privatist? Lurer også på om man får vitnemål når man har tatt grunnkurs og vk1 som privatist, eller om vitnemål er noe man først får etter å ha gått 2 år i lære og har fått fagbrev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2006 #2 Del Skrevet 29. januar 2006 Hvis du har alle allmennfagene gjelder disse også hvis du tar Salg og service Så da slipper du å tenke mer på de Vitnemål får du etter 3 år på videregående hvis du har bestått og fått generell studiekompetanse.. Etter 2 år på Salg og service (eller et annet yrkesfag) får du noe som heter kompetansebevis og etter 2 år som lærling i tillegg får du fagbrev, hvis du står fagprøven vel og merke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 29. januar 2006 #3 Del Skrevet 29. januar 2006 Hvis du har alle allmennfagene gjelder disse også hvis du tar Salg og service Så da slipper du å tenke mer på de Vitnemål får du etter 3 år på videregående hvis du har bestått og fått generell studiekompetanse.. Etter 2 år på Salg og service (eller et annet yrkesfag) får du noe som heter kompetansebevis og etter 2 år som lærling i tillegg får du fagbrev, hvis du står fagprøven vel og merke.. ← Men du må opp til en tverrfaglig eksamen. Det er en skriftlig prøve som tar for seg emner som ikke omfattes av almennfagene. Det måtte i allefall jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #4 Del Skrevet 29. januar 2006 Tusen takk for svar, dere! Er det slik at jeg må ta eksamen i alle studieretningsfag på grunnkurs og vk1, samt en tverrfaglig prøve for å få kompetansebevis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 29. januar 2006 #5 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg måtte kun ta en tverrfaglig eksamen før jeg fikk gå opp til fagbrev. Altså ingen eksamen i studieretningsfagene enkeltvis. Veit ikke hvordan det er når man "bare" skal ha kompetansebevis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #6 Del Skrevet 29. januar 2006 Takk for svar, Eliza. Tok du en tverrfaglig eksamen før du gikk ut i 2-årig lære? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 29. januar 2006 #7 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Jeg gikk almennfag videregående, før jeg bestemte meg for å begynne som lærling. Jeg har ikke gått yrkesfaglig skole i det hele tatt, kun lest på eget initiativ. Da er i utgangspunktet læretiden på 4 år, men du kan få fratrekk for relevant praksis og annen skolegang. Jeg gikk tre år i lære. Tverrfaglig eksamen tok jeg et halvt år før fagprøva. Endret 29. januar 2006 av Eliza Doalot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #8 Del Skrevet 29. januar 2006 Igjen, hjertelig takk for svar. Jeg ønsker i utgangspunktet å først ta noen privatisteksamener for å se om det er noe som passer til meg og vil gjerne ikke ha en læretid som er lenger enn 2 år. I så tilfelle må jeg vel bestå studieretningsfagene før jeg søker om lærekontrakt? Er litt uklart for meg dette, bør kanskje snakke med en rådgiver. Jeg maser fælt på deg nå, Eliza.. Men var det vanskelig å få læreplass uten å ha gått på skole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå