Gå til innhold

Ingen bryr seg at vi har korona.. Dra i familieselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg og samboer vært sammen med noen som fikk positiv test i går, vi ga klem til denne personen flere ganger begge to i går. Og samboer var på besøk der lille julaften og julaften. Vi er bedt i selskap i dag, men begge har litt rennende/tett neste og jeg kjenner det er ett eller annet i halsen. Har ikke tester her men vil tro vi har fått korona. Litt slapp men ikke veldig dårlig. Men når jeg spør de vi skal i selskap til (er barn på 2 år, er eldre over 80 med både kols og nylig opperert) Men ingen av de reagerer noe på at vi har vært i nærheten av en som har fått korona. De sier bare at det går bra, bare å komme. 

Men jeg synes det er nesten litt flaut (ikke alle i selskapet vet at vi mest sannsynlig er smittet), og jeg er litt slapp som sagt, så vært litt deilig å sluppet å dra også. Men er mest fordi jeg selv hadde blitt små irritert om vi satt rundt middagsbordet, og en hadde sagt at jeg har korona da mest sannsynlig. Det er jo nyttårsaften snart.. Kjedelig om alle skulle blitt syke til da tenker jeg..

Men siden "alle" tar dette med smitte så lett, utenom meg og samboer så får jeg på en måte dårlig samvitighet av å si at jeg synes ikke vi skal komme. Flere i selskapet skal reise hjem dagen etter i dag også, som vil si de kanskje tar med seg smitte hjem.

Er det jeg som er hysterisk? 

Anonymkode: 5a165...436

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt. Bare si dere er for sjuke til å dra. Hørt at den koronatypen som går nå ikke er så voldsom. Men jeg er sengeliggende og har aldri vært så sjuk. Testet positivt i går. 

Anonymkode: f7280...921

• Liker 9
Skrevet

Jeg har covid og har droppet alt av juleselskap, julaften inkludert. Både fordi allmenntilstanden har vært svekket, men også fordi jeg syns det er dumt å spre smitte når jeg VET at jeg er syk. 

Anonymkode: 0d90d...8bb

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Uansett om det er korona eller ikke så syns jeg ikke man skal dra i selskap om man begynner å bli/er syk, spesielt ikke når dere vet at dere har hatt nærkontakt med en med korona. Jeg hadde blitt skikkelig skuffet og irritert om jeg havnet i selskap med noen som vet at de er syke og smittsomme.

Anonymkode: 00c2b...ec6

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå har jeg og samboer vært sammen med noen som fikk positiv test i går, vi ga klem til denne personen flere ganger begge to i går. Og samboer var på besøk der lille julaften og julaften. Vi er bedt i selskap i dag, men begge har litt rennende/tett neste og jeg kjenner det er ett eller annet i halsen. Har ikke tester her men vil tro vi har fått korona. Litt slapp men ikke veldig dårlig. Men når jeg spør de vi skal i selskap til (er barn på 2 år, er eldre over 80 med både kols og nylig opperert) Men ingen av de reagerer noe på at vi har vært i nærheten av en som har fått korona. De sier bare at det går bra, bare å komme. 

Men jeg synes det er nesten litt flaut (ikke alle i selskapet vet at vi mest sannsynlig er smittet), og jeg er litt slapp som sagt, så vært litt deilig å sluppet å dra også. Men er mest fordi jeg selv hadde blitt små irritert om vi satt rundt middagsbordet, og en hadde sagt at jeg har korona da mest sannsynlig. Det er jo nyttårsaften snart.. Kjedelig om alle skulle blitt syke til da tenker jeg..

Men siden "alle" tar dette med smitte så lett, utenom meg og samboer så får jeg på en måte dårlig samvitighet av å si at jeg synes ikke vi skal komme. Flere i selskapet skal reise hjem dagen etter i dag også, som vil si de kanskje tar med seg smitte hjem.

Jeg synes ikke dere bør dra, særlig når det er folk der som kan bli alvorlig syke om de smittes! FHI anbefaler også å unngå folk i risikogruppene hvis en er smittet.

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere har dårlig allmenntilstand: ikke reis. Hensynet til den nyopererte 80-åringen med kols burde være grunn god nok. 

"Det er bare å komme" er jo slike ting folk sier, enten de mener det eller ikke. Det er mye større sannsynlighet for at folk sier akkurat det enn at de sier "Vi vil helst ikke at dere skal komme", selv om de egentlig mener det siste. 

Alternativt: reis til nærmeste apotek og kjøp noen tester, med mindre dere bor veldig langt unna. Butikkene er åpne i dag, og de fleste har vanlige åpningstider.  

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei du er ikke hysterisk. Jeg hadde holdt meg hjemme om jeg var deg. Evt kjøpt en test på en butikk eller apotek før du drar i selskap. 

Anonymkode: 5384b...0b6

• Liker 2
Skrevet

Det er alt for tidlig å bli syk, om dere ble utsatt for smitte i går. Mulig dere er i ferd med å få influensa. 

Hadde ikke reist i selskap. 

Anonymkode: d5013...667

Skrevet

Jeg hadde blitt sur om jeg visste noen i samme selskap hadde sykdomssymptomer og likevel dukket opp, samme om det var influensa eller covid. Vil ikke risikere vi blir syke til nyttårsaften og siste rest av ferien mtp. barna, i tillegg er jeg gravid og prøver å være ekstra forsiktig. 

Anonymkode: 29523...f77

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle reagerer vel forskjellige har også korona har hvert syk I hele uken med vondt hals og rennende nese. Feber i en dag. Mens min datter på 3 år har hatt feber i 3 dager og er veldig slapp forsatte. 

Jeg hadde ikke reist. Men Jaa veldig mange som tar korona veldig lett nå. Men hvem ønsker vel sine kjære, og barn syke ?

Anonymkode: 87d07...b02

• Liker 3
Skrevet

I fjord kom noen syke i selskap og hele gjengen ble syke av oss også. Skikkelig kjip jul at absolutt hver eneste sjel skal bli syk. Egentlig uansett tid på året, ikke gjør andre syke med vilje, sykdom er noe dritt. 

Anonymkode: c19c6...bff

• Liker 3
Skrevet

Takk for alle svar :) 

Det blir til at vi holder oss hjemme. Så noen skrev at det var for tidlig å bli smittet med korona fra i går, men samboer var der lille julaften og julaften (der den personen som testet positivt bor) Men samme hva vi har av sykdom, ikke gøy å smitte andre uansett hva det er.

God jul og godt nyttår til dere alle!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar :) 

Det blir til at vi holder oss hjemme. Så noen skrev at det var for tidlig å bli smittet med korona fra i går, men samboer var der lille julaften og julaften (der den personen som testet positivt bor) Men samme hva vi har av sykdom, ikke gøy å smitte andre uansett hva det er.

God jul og godt nyttår til dere alle!

Klokt valg 😊 Rart å si det med smitte, man har jo gjerne smitte i kroppen, og kan spre den videre før sykdommen bryter ut. 

Uansett, det anbefales jo å holde seg hjemme hvis man merker symptomer, så det er bra at dere praktiserer det. 

Gledelig jul og godt nytt år til deg TS!

Anonymkode: 0749f...e9d

• Liker 1
Skrevet

Bra dere blir hjemme, hadde vært idiotisk å dra!

Anonymkode: c4c25...05a

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Reagerer de på at dere sier dere er syke med rennende nese og sårhet i halsen? Eller har dere unnlatt å fortelle det? Mange prøver nok å være høflige i jula og godta mer, når de egentlig vil si nei. Jeg ville ikke dratt. Det er kjipt å være den som dreper bestemor på 80 år…. 

Anonymkode: 10184...763

• Liker 2
Skrevet

Jeg har korona på dag 5 nå. Er fremdeles veldig dårlig. Jeg er 37 år og helt frisk i utgangspunktet. Hadde aldri smittet noen med vilje...

Anonymkode: 4def0...5a8

• Liker 1
Skrevet

80-åringen med KOLS må jo absolutt unngå smitte hvis den kan.

Ser dere bestemte dere for å være hjemme, det tror jeg var veldig lurt. Man måtte i tilfelle fått et OK fra alle gjestene på forhånd. Jeg ville blitt drittsur dersom jeg hadde fått en slik overraskelse servert med middagen.

Anonymkode: 7b733...89b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde gått på jobb om jeg var i form til det men ikke i selskap der det er eldre. Tenker at går man ut i det offentlige så må man regne med å blir smittet men i juleselskap så tenker jeg man tar hensyn når man vet det er eldre mennesker der.

Anonymkode: b4c8c...558

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...