Gå til innhold

Hjelp, norovirus: dine beste råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vridd meg i diffuse magesmerter fra inatt til nå, og så plutselig kom det en runde oppkast. Jeg er en enslig voksen men har vært mye selskaper siste dagene selvfølgelig.

Hva er beste maten å hamstre inn og overleve dette på? Jeg har ikke mulighet til Foodoraleveranse etc så må ut på butikken, må sprite hender og bruke munnbind. 

Hjelp, hilsen uerfaren noro-menneske 😂

Anonymkode: 70c18...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste med omgangssyke har ikke norovirus bare sånn at det er sagt. Du bør uavhengig av det ikke gå på butikken, pga høy risiko for å smitte mange selv om du spriter fingrene. Viruset er i klærne og håret ditt etc. Har du ingen familiemedlemmer som kan handle for deg?

Det viktigste er å ikke bli dehydrert hvis man har mange runder oppkast, og erstatte tap av elektrolytter. Apoteket har noe som heter Resorb som man blander i vann og drikker. Det er noe en uansett bør ha liggende hjemme til slike situasjoner. 

Anonymkode: 4d99e...f4d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du absolutt ingen som kan handle for deg og sette varene utenfor døra? Nabo, kollega e.l? Hvis du absolutt må handle selv, håper jeg at du ikke handler i samme butikk som meg.

Av mat anbefaler jeg Ritz-kjeks eller andre salte kjeks, ristet loff uten pålegg, nudler med kyllingsmak når du begynner å føle deg bedre. Drikke: blåbærsaft eller blanding av Farris (Bris) og eplejuice.

Og vask badet/toalettet med klor. Det er omtrent det eneste som tar knekken på slike virus (fikk jeg vite av en sykepleier).

Anonymkode: e4a11...280

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste med omgangssyke har ikke norovirus bare sånn at det er sagt. Du bør uavhengig av det ikke gå på butikken, pga høy risiko for å smitte mange selv om du spriter fingrene. Viruset er i klærne og håret ditt etc. Har du ingen familiemedlemmer som kan handle for deg?

Det viktigste er å ikke bli dehydrert hvis man har mange runder oppkast, og erstatte tap av elektrolytter. Apoteket har noe som heter Resorb som man blander i vann og drikker. Det er noe en uansett bør ha liggende hjemme til slike situasjoner. 

Hva har de hvis de ikke har Norovirus?

Anonymkode: 4e59d...994

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Norovirus er vanligste årsak til omgangssyke, så stor sjanse for at det er det.

Skrevet

Vask hender med såpe og vann ikke håndsprit. Håndsprit hjelper ikke om det er norovirus. Kjøp inn blå Farris og eplejuice, drikk en minislurk av gangen og vente kanskje 15-60 min mellom hver slurk. Loff eller kokt pasta. Lettfordøyelig mat, men drikke er viktigst. 

Jeg ville ikke dratt på butikken. Så lenge du klarer å drikke noe trenger du ikke mat på noen dager.

Anonymkode: 2295e...5cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Loff, bananer, cola med sukker, salte kjeks.

Anonymkode: ada9f...4ef

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som noro.

Anonymkode: 12184...f57

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har vridd meg i diffuse magesmerter fra inatt til nå, og så plutselig kom det en runde oppkast. Jeg er en enslig voksen men har vært mye selskaper siste dagene selvfølgelig.

Hva er beste maten å hamstre inn og overleve dette på? Jeg har ikke mulighet til Foodoraleveranse etc så må ut på butikken, må sprite hender og bruke munnbind. 

Heihei TS ❤️ 

Som flere nevner bør du kanskje unngå butikken dersom du har norovirus pga smittefaren, men også fordi du selv ikke er i form. Jeg har jobbet i butikk i en del år, og det er dessverre alt for mange som kaster opp inni butikken så må vi vaske det opp 😕

Jeg er sikker på at dersom du snakker med butikkpersonalet vil de kunne være behjelpelig med å finne varer samt pakke de og evt levere de ute til bilen din mot feks Vipps om det er en mulighet - kan være greit å sjekke ut. Jeg har iallefall gjort dette for flere kunder opp i gjennom. 

Anbefaler forøvrig noen salte kjeks og noe med kullsyre, det er det eneste jeg får i meg når jeg har omgangssyken. Så liker jeg å ha litt druer samt annen lettfordøyelig mat til når jeg blir litt bedre i slaget.

Masse god bedring til deg Ts, norovirus er noe forbanna dritt ❤️ 

Anonymkode: 9f7fa...2ba

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du noro er mat noe av det siste du trenger å tenke på de nærmeste dagene….

Du trenger kun vann å drikke, og å få i deg litt salt.

Om så kan du røre ut litt salt i et glass vann.

Ellers har du vel noe i huset? Salte kjeks, fryste rundstykker, knekkebrød?

Drikk vann både for å ikke bli dehydrert, men også for å ha noe i magen å kaste opp. Å kaste opp på tom mage er jævlig ondt.

Matlyst kommer du ikke til å ha de nærmeste dagene.

Hold deg hjemme nært bøtte og toalett.

Og lykke til!

Anonymkode: 12882...cf5

• Liker 2
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Bare fokuser på å drikke og hold deg hjemme. Ingen grunn til å gå ut og hente mat. Den holder du ikke på uansett mest sannsynlig, og kanskje du bare får mer avsmak for mat for du må kaste det opp igjen kort tid etter inntak. 

Anonymkode: d377f...4da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal ikke ut på butikken med magevirus og oppkast, da kan du smitte andre. Du kan risikere å spy eller bæsje på deg i butikken. Flaut for deg, men sykt dårlig gjort mot de som evt. må vaske etter deg. Du behøver ikke handle mat før du føler deg bedre igjen, du har uansett ikke vært syk et halvt døgn engang og det er svært små mengder man greier å spise med omgangssyke. Hvis det er noe du føler at du må nødt til å ha (det er det tydeligvis ikke siden du ber om tips her til hva du trenger) så spør du noen om å hjelpe deg. Hvis du virkelig ikke kjenner noen der du bor kan du lage et innlegg i en hjelpegruppe for ditt nærområde på Facebook.

Anonymkode: 9150a...a84

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke gå i butikken! Håndsprit er IKKE tilstrekkelig mot for eksempel noro-virus, da er det kun skikkelig god håndvask som gjelder. Er det ingen Facebook-gruppe eller lignende i nærområdet ditt du kan be om hjelp til handling? 
Angående mat så må du få i deg salt/elektrolytter for å unngå å bli for dehydrert.  Loff er lett for magen og smaker ikke like grusomt å kaste opp, sakte kjeks er også lurt (Ritz som anbefalt tidligere). Farris kan være bra, men vent til du er litt bedre, kullsyren kan nok være tøft for kroppen når du har omgangssyke. Og så er det mange som føler at  vanlig coca cola kan hjelpe mot kvalme og for en litt bedre smak i munnen. Du må da riste den godt så du får ut kullsyren.

God bedring!

Anonymkode: 1d5e7...e3b

• Liker 4
Skrevet

Folk må lære seg at sprit ikke hjelper mot Norovirus! 

Anonymkode: 20c6a...fce

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva har de hvis de ikke har Norovirus?

Anonymkode: 4e59d...994

Man kan få omgangssyke av mat og drikke som inneholder toksiner (f.eks ecoli). Det kalles gjerne matforgiftning. 

Vanlige virus som gir omgangssyke i Norge er rotavirus og adenovirus. Noen kan også faktisk få oppkast av influensa, spesielt barn. 

Hvis man har norovirus er det vanlig at man spyr opp igjen alt man inntar, slik at hvis man bare har en eller to runder med oppkast er vel noro lite sannsynlig.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...