AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #21 Skrevet 27. desember 2023 Man skal spise en del laks/ørret med listeria i for at det skal være skadelig… Tror de få skivene der går helt fint! 1,5 skive er ikke mye 😅 Anonymkode: 72cb6...395
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #22 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mattilsynet gikk nylig ut med en artikkel. Der skrev de ingenting om at gravide ikke skal spise det. Men de informerte om at det bør være ferskt og nyåpnet for det er mye buffet i jula. Man kan godt holde seg unna, hvis det er en preferanse man har, men man er ikke over helse- og matmyndigheter i Norge. Anonymkode: 0f017...b6b Man tar den risikoen man velger selv, men man bør vite hva risikoen er. Det har vært påvist listeria og flere tilbakekallelser i år. Man kan være heldig å spise røkelaks hele svangerskapet uten å få listeriose, eller man kan være uheldig og få listeriose etter én bit. Listeria handler ikke om mengde, men om tilfeldighet og da er vel spørsmålet om risikoen veier opp for evt konsekvensen for deg. Jeg vil si at 9 måneder av ditt liv ikke er et stort offer. For ts så synes jeg ikke hun skal bekymre seg noe mer. Spist er spist og det er ikke å gjøre noe med. Sjansen er stor for at det har gått helt fint, men det blir litt for dumt å garantere ts at det er bare å fortsette å spise. Ts bør gjøre et eget valg basert på informativ risiko. Anonymkode: bba0d...488 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #23 Skrevet 27. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man tar den risikoen man velger selv, men man bør vite hva risikoen er. Det har vært påvist listeria og flere tilbakekallelser i år. Man kan være heldig å spise røkelaks hele svangerskapet uten å få listeriose, eller man kan være uheldig og få listeriose etter én bit. Listeria handler ikke om mengde, men om tilfeldighet og da er vel spørsmålet om risikoen veier opp for evt konsekvensen for deg. Jeg vil si at 9 måneder av ditt liv ikke er et stort offer. For ts så synes jeg ikke hun skal bekymre seg noe mer. Spist er spist og det er ikke å gjøre noe med. Sjansen er stor for at det har gått helt fint, men det blir litt for dumt å garantere ts at det er bare å fortsette å spise. Ts bør gjøre et eget valg basert på informativ risiko. Anonymkode: bba0d...488 De fleste gravide finner ut hva de kan leve med. Noen spiser litt spekemat. Noen spiser litt brie. Det er eget valg. Likevel blir det for tullete når noen sier man er ikke anbefalt å spise det ene eller det andre -også stemmer det ikke. Man kan være uheldig og få listeria av kokt pålegg som er helt innafor å spise. Alt handler om en risiko. Anonymkode: 0f017...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #24 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste gravide finner ut hva de kan leve med. Noen spiser litt spekemat. Noen spiser litt brie. Det er eget valg. Likevel blir det for tullete når noen sier man er ikke anbefalt å spise det ene eller det andre -også stemmer det ikke. Man kan være uheldig og få listeria av kokt pålegg som er helt innafor å spise. Alt handler om en risiko. Anonymkode: 0f017...b6b Jeg sier akkurat det samme ang at vi bestemmer hvilke risikoer vi tar, bare at jeg oppgir relevant informasjon slik at ts og andre kan gjøre informerte valg. NHI anbefaler også å avstå helt, Helse-Norge baserer seg på akkurat den samme informasjonen. Tolkningen er ulik. Med årets historikk av listeria er tolkningen til NHI tryggere. Anonymkode: bba0d...488 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #25 Skrevet 27. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sier akkurat det samme ang at vi bestemmer hvilke risikoer vi tar, bare at jeg oppgir relevant informasjon slik at ts og andre kan gjøre informerte valg. NHI anbefaler også å avstå helt, Helse-Norge baserer seg på akkurat den samme informasjonen. Tolkningen er ulik. Med årets historikk av listeria er tolkningen til NHI tryggere. Anonymkode: bba0d...488 Hvor har du lest av NHI fraråder det? Anonymkode: 0f017...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #26 Skrevet 27. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Man skal spise en del laks/ørret med listeria i for at det skal være skadelig… Tror de få skivene der går helt fint! 1,5 skive er ikke mye 😅 Anonymkode: 72cb6...395 Det er ikke sånn matforgiftning fungerer altså. En bit av noe som har bakterie i seg kan gjøre deg syk. 5 kg uten og du er like frisk. Anonymkode: 2629e...b31 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #27 Skrevet 27. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: De fleste gravide finner ut hva de kan leve med. Noen spiser litt spekemat. Noen spiser litt brie. Det er eget valg. Likevel blir det for tullete når noen sier man er ikke anbefalt å spise det ene eller det andre -også stemmer det ikke. Man kan være uheldig og få listeria av kokt pålegg som er helt innafor å spise. Alt handler om en risiko. Anonymkode: 0f017...b6b Jeg er forsåvidt enig i at det handler om risiko, at det kan være listeria i andre matvarer også, og at det er eget valg. Men noe av poenget med offentlige råd er at eksperter har tatt seg tiden til å gå gjennom og vurdere risiko basert på både hvor sannsynlig det er at en viss matvare er farlig i Norge, og hvor skadelig smitte eventuelt er. Jeg stoler mer på deres risikovurdering, enn min egen, de har garantert lest flere forskningsrapporter enn det jeg gidder. Samtidig så syns jeg det kan være greit å forstå litt av bakgrunnen til en del råd. F.eks. så vokser listeria sakte i kjøleskapstemperatur, men raskere i romtemperatur. Så selv om en bit ørret skulle være smittet med listeria, så er den sannsynligvis trygg å spise så lenge den er nyåpnet, har blitt oppbevart korrekt, og er godt innenfor utløpsdato. Jo lengre den har vært åpnet og utenfor kjøleskap, og jo eldre den er, jo større sjanse for at eventuell listeria kan vokse. I prosessen der man lager myke oster som brie, har listeria også gode vilkår til å vokse til farlige mengder. Så selv om osten er pasteurisert og i utgangspunktet trygg, så anbefales det ikke å spise brie og andre mugg- eller kittoster. Mens i harde oster som parmesan, vil den ikke utvikle seg og disse ostene kan man fint spise selv om de er upasteuriserte. Anonymkode: 3d679...1aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #28 Skrevet 27. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er forsåvidt enig i at det handler om risiko, at det kan være listeria i andre matvarer også, og at det er eget valg. Men noe av poenget med offentlige råd er at eksperter har tatt seg tiden til å gå gjennom og vurdere risiko basert på både hvor sannsynlig det er at en viss matvare er farlig i Norge, og hvor skadelig smitte eventuelt er. Jeg stoler mer på deres risikovurdering, enn min egen, de har garantert lest flere forskningsrapporter enn det jeg gidder. Samtidig så syns jeg det kan være greit å forstå litt av bakgrunnen til en del råd. F.eks. så vokser listeria sakte i kjøleskapstemperatur, men raskere i romtemperatur. Så selv om en bit ørret skulle være smittet med listeria, så er den sannsynligvis trygg å spise så lenge den er nyåpnet, har blitt oppbevart korrekt, og er godt innenfor utløpsdato. Jo lengre den har vært åpnet og utenfor kjøleskap, og jo eldre den er, jo større sjanse for at eventuell listeria kan vokse. I prosessen der man lager myke oster som brie, har listeria også gode vilkår til å vokse til farlige mengder. Så selv om osten er pasteurisert og i utgangspunktet trygg, så anbefales det ikke å spise brie og andre mugg- eller kittoster. Mens i harde oster som parmesan, vil den ikke utvikle seg og disse ostene kan man fint spise selv om de er upasteuriserte. Anonymkode: 3d679...1aa Jeg er enig. Men jeg er ikke enig i at det er farlig å spise røkt fisk, som ligger under anbefalinger til gravide hvis man spiser det riktig. Uansett om det har vært flere tilfeller i år. Anonymkode: 0f017...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #29 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 19.44): Det er ikke sånn matforgiftning fungerer altså. En bit av noe som har bakterie i seg kan gjøre deg syk. 5 kg uten og du er like frisk. Anonymkode: 2629e...b31 Regelverket set ei grense på max 100 listeriabakterier per gram i mat som skal etast utan varmebehandling. Denne grensa gjeld for alle land i Europa, og grensa gjeld gjennom heile lagringstida Det går på mengde… Du har mest sannsynlig fått i deg listeria flere ganger før, uten å bli syk. Gravide (foster), eldre mennesker og alvorlige syke tåler mindre mengder enn det vi friske gjør. Men det er altså godkjent (ansett som trygt) med inntil 100 listeriabakterier pr gram mat. Den saken det har stått opp i media nå den siste tiden er det snakk om større mengder… Men sånn er det med det meste. En frisk person i 30 årene vil mest sannsynlig ikke dø av en lungebetennelse, en mann i 90 årene derimot har stor sannsynlighet for å ikke overleve en lungebetennelse. Et spedbarn på 2 uker kan fort bli alvorlig syk av RS virus, mens vi friske, voksne får stort sett en vanlig forkjølelse.. Anonymkode: 72cb6...395 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå