Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, jeg ble bare så paranoid nå!

Jeg har tenkt at røkt laks og ørret var trygt sålenge produktet ikke har gått ut på dato og forholdt meg til de generelle rådene. Har derfor spist litt røkt ørret første juledag, i går og i dag. Kanskje 1,5 skiver totalt.

MEN nå leser jeg at det har vært utbrudd med listeria i år pga røkelaks og ble plutselig veldig bekymret ☹️ Hvor vanlig er det å bli syk av det? Hvor mye skal spises før man har inntatt for stor mengde? Er i tredje trimester om det har noe å si…

Pakken går ut på dato om en uke, vi åpnet den i går. 

Hva tror dere? 

Anonymkode: 24e2e...ab4

Skrevet

Når du er gravid, er det anbefalt å unngå helt røkelaks, gravlaks, sushi. Mht listeria er det ikke holdbarhetsdatoen det kommer an på. 

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Når du er gravid, er det anbefalt å unngå helt røkelaks, gravlaks, sushi. Mht listeria er det ikke holdbarhetsdatoen det kommer an på. 

Nei.

Anonymkode: b036f...10b

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Grüner said:

Det er ikke det som står på helsenorge 🤔 Jaja,

men hvor stor er sannsynligheten for å bli syk av det da? Jeg har jo allerede spist det 😬

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har tenkt at røkt laks og ørret var trygt sålenge produktet ikke har gått ut på dato og forholdt meg til de generelle rådene. Har derfor spist litt røkt ørret første juledag, i går og i dag. Kanskje 1,5 skiver totalt.

MEN nå leser jeg at det har vært utbrudd med listeria i år pga røkelaks og ble plutselig veldig bekymret ☹️ Hvor vanlig er det å bli syk av det? Hvor mye skal spises før man har inntatt for stor mengde? Er i tredje trimester om det har noe å si…

Hva tror dere? 

Det er helt tilfeldig om man får det eller ikke og oftest er det asymptomatisk. Sannsynligheten for listeriose er lav så du må bare legge det bak deg og holde deg unna fra nå av. 

Anonymkode: bba0d...488

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det som står på helsenorge 🤔 Jaja,

men hvor stor er sannsynligheten for å bli syk av det da? Jeg har jo allerede spist det 😬

Stort sett går det jo bra, og har du ingen symptomer, er det ikke noe å bekymre seg for, men rå fisk og rått kjøtt er mer usikkert enn varmebehandlet kjøtt/fisk, derfor anbefaler en at gravide unngår det for sikkerhets skyld.

• Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Stort sett går det jo bra, og har du ingen symptomer, er det ikke noe å bekymre seg for, men rå fisk og rått kjøtt er mer usikkert enn varmebehandlet kjøtt/fisk, derfor anbefaler en at gravide unngår det for sikkerhets skyld.

Akkurat dette stemmer ikke, men spist er spist og det hjelper ikke å bekymre seg nå. 

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (18 minutter siden):

Sjekk kilder før du skriver så bastant :)

Anonymkode: 502b0...3f5

• Liker 3
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Helsenorge er mer pålitelig enn en nettside med en ansvarsfraskrivelse: 

"Ansvarsfraskrivelse
Her hos Du er mamma, ønsker vi å gi deg pedagogisk og informativ informasjon relatert til graviditet, oppdragelse og andre emner relatert til morskap. Det er imidlertid viktig å merke seg at innholdet vårt ikke skal erstatte profesjonell diagnostisering, råd eller behandling.

Hver person og situasjon er unik, og det som fungerer for en person, er kanskje ikke riktig for en annen. Derfor, hvis du har spørsmål eller bekymringer om din eller ditt barns helse, anbefaler vi at du konsulterer en pålitelig spesialist før du tar noen beslutninger.

Husk at informasjonen på nettstedet vårt kun er en generell veiledning, og kan ikke erstatte meningen til en fagperson – vi er her for å gi deg informasjon og støtte, men du bør alltid konsultere en spesialist for å få de beste rådene for deg og din familie!"

Anonymkode: 50036...4de

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stoler du mer på en utenlandsk nettside enn på våre egne helsemyndigheter som gir råd tilpasset norske forhold? 

Anonymkode: 48f84...913

Helse-Norge sier jo også at man kan siste det! 

IMG_6209.png

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

IMG_6209.png

Ja, nettopp. 

Skrevet
32 minutter siden, Grüner said:

Det stemmer ikke. Les HelseNorges anbefalinger. 

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tror dere? 

Det går nok helt fint. Å ha spist det, betyr ikke du har fått listeria eller kommer til å få det. 

Anonymkode: 0f017...b6b

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Stoler du mer på en utenlandsk nettside enn på våre egne helsemyndigheter som gir råd tilpasset norske forhold? 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

IMG_6209.png

Helse-Norge oppdaterer seg ikke hver gang matindustrien bryter norsk lovverk. Vi har hatt veldig mye tilbakekalling av røkelaks grunnet listeria i år og det har vært flere artikler hvor de har funnet ut at slakteriene ikke varsler om funn av listeria. 

Helsenorge er supert, men man må følge litt med på nyhetene også. Råd tar år å oppdatere, det tok mange år før lakris ble funnet ugunstig også. 

• Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Dette er feil. Sushi vet jeg ihvertfall man kan spise helt trygt i norge.

Anonymkode: 9eac2...d4a

Skrevet
Grüner skrev (2 timer siden):

Slutt å spre sånne usannheter 

Anonymkode: 49296...a32

Skrevet

I den NRK-artikkelen sto det at det var oppdaget listeria i 5% av tilfeldige prøver. Altså 1 av 20. De skrev ikke hvor stor sannsynlighet det var for å få listeriose.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Helse-Norge oppdaterer seg ikke hver gang matindustrien bryter norsk lovverk. Vi har hatt veldig mye tilbakekalling av røkelaks grunnet listeria i år og det har vært flere artikler hvor de har funnet ut at slakteriene ikke varsler om funn av listeria. 

Helsenorge er supert, men man må følge litt med på nyhetene også. Råd tar år å oppdatere, det tok mange år før lakris ble funnet ugunstig også. 

Mattilsynet gikk nylig ut med en artikkel. Der skrev de ingenting om at gravide ikke skal spise det. Men de informerte om at det bør være ferskt og nyåpnet for det er mye buffet i jula. Man kan godt holde seg unna, hvis det er en preferanse man har, men man er ikke over helse- og matmyndigheter i Norge. 

Anonymkode: 0f017...b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...