Gå til innhold

Får du hjelp av Mental Helse sin tlf?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 22.57):

Skremmende at norske helsemyndigheter og andre anbefaler å kontakte Mental Helse. Dette er ikke mennesker med fagutdanning og er gjerne mennesker med egne problemer. Ser stadig reklame for Mental Helse, spesielt etter alvorlige hendelser. Det skulle ikke vært lov. 

Anonymkode: 46468...017

I mange tilfeller kan det være godt å prate med likepersoner, men akkurat når det kommer til dette så bør det være fagpersoner. Det er folk i dyp krise som ringer til slike steder.

Anonymkode: f196d...f09

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I mange tilfeller kan det være godt å prate med likepersoner, men akkurat når det kommer til dette så bør det være fagpersoner. Det er folk i dyp krise som ringer til slike steder.

Anonymkode: f196d...f09

Absolutt enig med deg. I mange tilfeller er erfaringskonsulenter til hjelp, men jeg mener ikke at psykisk helse er en arena der man skal ta slike sjanser. Enda verre når så mange har negative erfaringer med nettopp det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 22.57):

Skremmende at norske helsemyndigheter og andre anbefaler å kontakte Mental Helse. Dette er ikke mennesker med fagutdanning og er gjerne mennesker med egne problemer. Ser stadig reklame for Mental Helse, spesielt etter alvorlige hendelser. Det skulle ikke vært lov. 

Helt enig med deg. De kan ikke be susidale  mennesker kontakte hjelpetelefonen hvis de som sitter der har null motivasjon, kompetanse eller klarer å holde seg våken. 
Jeg ringte en gang, og det eneste de sa var at jeg burde ta kontakt med den og den. Men når du ringer utenom kontortid og trenger å snakke så er det ikke det du trenger å høre. De er helt uinteressert. De setter av x antall min pr innringer og lar folk tømme seg og så er det kø på linja- hade bra. Men samtidig kan det være vanskelig å sette seg inn i et menneske sin situasjon på få min. Gi de riktige rådene osv. ofte er jobben å validere og lytte folk ut. 

Anonymkode: e5d40...42b

AnonymBruker
Skrevet

Det som er litt skummelt, er at mange med svært alvorlige diagnoser ringer inn til slike "Lavterskel" telefoner som baserer seg mest på frivillige.

De som sitter på telefonen der blir kurset i lavterskel kontakt, ikke å løse depresjon eller samlivsbrudd... Dessverre må man gå til profesjonelle med slikt, sånn er det bare. Sorry mac. 

Jeg er selv diagnosert med alvorlig depresjon, og jeg ville aldri tenke meg at de som sitter på en slik hjelpelinje skal kunne redde meg ut av mine akutte selvmordstanker. 

Anonymkode: 5987f...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...