AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Vi har et barn på 1,5 år. Vi føler en lengsel etter nr 2 i tide og utide, spesielt jeg ser andre babyer. Hadde vi vært typen til å kjøre med to tette så hadde vi gjort det allerede, men jeg har sett hvordan det kan slite ut folk og jeg vil ikke meg selv så vondt, så derfor blir det ikke to tette. Men vi har tanker om 3 år mellom første og andre. Ser for oss at det er litt lettere og mer overkommelig enn for eksempel med 2 år imellom. Akkurat nå har vi det veldig fint. Nr 1 har vært en rolig og snill baby fra start til nå. Vi har gode muligheter for avlastning og kan avlaste hverandre. Vi har med andre ord mer frihet enn de fleste andre med barn, tror vi. Men vil lasset velte med barn nr 2 ? I hvor stor grad har man fremdeles frihet, eller forsvinner friheten da 100%? Hvordan gikk det for dere å få barn nr 2? Tilpasser man seg den nye tilværelsen, bare? Ville dere gjort det igjen? Anonymkode: 9a1cc...3fb
miamiamia Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 Kjør på, jeg har 2,5 år mellom mine og det var slitsomt så klart men når de blir litt større er det perfekt. Anbefaler å ikke vente for lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 miamiamia skrev (7 minutter siden): Kjør på, jeg har 2,5 år mellom mine og det var slitsomt så klart men når de blir litt større er det perfekt. Anbefaler å ikke vente for lenge. Hvor slitsomt vil du si at det var fra 1-6? Og kan du fortelle om overgangen til to? Var det ekstremt overveldende? Hva er for lenge, og hvorfor vil du ikke anbefale det? Hvor gamle ble de før du følte at det ble perfekt? Takk for ditt bidrag Anonymkode: 9a1cc...3fb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Det finnes ikke en fasit på å få barn. Hvor sliten du blir, hvor slitsomt det er, handler om deg, din partner og barna dine. Noen syns ett barn er mer enn nok, noen angrer på to, mens noen får tre og fire. Noen syns det er perfekt med 5 års forskjell, noen syns det er for mye, og noen vil anbefale to og tre tette. Hvis du leter etter et svar om dere burde ha to, finner du det nok ikke i andres erfaringer eller andre mennesker. Hvordan syns du det har vært å ha et barn? Føler du dere har kapasitet til ett til barn? Hva er fordelene du ser for deg? Hva er ulempene? Hvor godt takler dere mindre frihet og egentid? Anonymkode: 90380...16a 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #5 Skrevet 27. desember 2023 Vi hadde 2 år og 10 dager mellom våre to, var utrolig praktisk og kjekt å få dem så tett 😊 Har flere venner som har 3-4 år imellom barna og både 2 og 3 unger, flere av dem har dermed hatt småbarnstid med bleier og dagdupping, nattevåk og barnehageunger i 10-12 år 😅 Anonymkode: 7df6f...13f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #6 Skrevet 27. desember 2023 Har 15 måneder mellom 1 og 2. Nr 1 var og er et rolig og enkelt barn, nr 2 er faktisk enda mer enklere enn nr 1. Har sovet hele natta fra hun var 1 måned. Nå er de 2 år og 9 mnd. Har ikke vært vanskelig en eneste dag hittil. Men, det kommer veldig an på hva slags barn man får. Her har løsningen vært gode rutiner fra dag 1, og at vi foreldre er flinke til å avlaste hverandre. Vi har aldri barnevakt, og ingen familie i nærheten. Det som er deilig med tette barn er at vi får de barna vi ønsker og er uansett i baby/bleiefase og når vi er ferdig så vet vi at vi er helt ferdig. Slipper å starte opp med bleier og ny babytid om noen år. Anonymkode: fa196...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #7 Skrevet 27. desember 2023 Har 2 år og 9 mnd mellom barna, for oss var det helt perfekt. Eldste var ferdig med bleier, dagsoving etc, han var stor nok til å skjønne at jeg gjerne var opptatt med amming etc samtidig som de er tette nok til å ha glede av hverandre ☺️ Anonymkode: 8c4ad...2be
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #8 Skrevet 27. desember 2023 5 år. Anbefaler ikke å vente så lenge Anonymkode: 6e1dd...a42
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #9 Skrevet 27. desember 2023 Er i samme båt. Har et barn og vurderer et til, men er så usikker. Mange anbefaler to tette, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skal ha kapasitet til det😂 Skal sies at ungen er litt krevende og notorisk dårlig å sove. Nå er ungen snart 2 år og å gå gravid og gå gjennom barseltiden på nytt er sånn ca. det siste jeg ønsker. Tenker at aldersforskjell på opptil 5 år gjør ingenting. Så her blir det litt større aldersforskjell eller så blir det ikke fler unger, rett og slett! Gjør det dere føler er riktig, ts. Anonymkode: 9c4e7...78e 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er i samme båt. Har et barn og vurderer et til, men er så usikker. Mange anbefaler to tette, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skal ha kapasitet til det😂 Skal sies at ungen er litt krevende og notorisk dårlig å sove. Nå er ungen snart 2 år og å gå gravid og gå gjennom barseltiden på nytt er sånn ca. det siste jeg ønsker. Tenker at aldersforskjell på opptil 5 år gjør ingenting. Så her blir det litt større aldersforskjell eller så blir det ikke fler unger, rett og slett! Gjør det dere føler er riktig, ts. Anonymkode: 9c4e7...78e Føler litt det samme. Har ei venninne som fikk to tette, og hun fikk fødselsdepresjon og hele pakka.. Så selv om flere påstår at to tette er best så er tanken skremmende. Derfor landet jeg på 3 år imellom, men selv om tanken er god så betyr det at jeg må gå gravid og føde mens eldste er i trassalderen. Huff av meg. Kan jeg spørre hvor gammel du er, siden du ikke stresser over å ha 5 år imellom? Selv er jeg 29. TS Anonymkode: 9a1cc...3fb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #11 Skrevet 27. desember 2023 Jeg har 6 år mellom mine 2, og synes det var perfekt. Eldste var jo da ganske selvstendig, hadde med venner hjem, eller ble med venner hjem, var ute og lekte med nabobarn. Så jeg hadde da god tid til å nyte permisjonen med nummer 2. Og de har hele veien hatt et veldig godt forhold. Aldri noe krangling. Nå er ene voksen, og andre tenåring, og de tilbringer mye tid sammen, og er veldig glad i hverandre. Anonymkode: d16db...646 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #12 Skrevet 27. desember 2023 Jeg hadde 5 år mellom nummer 1 og nummer 2, og det var ALTFOR mye. Joda, eldste var selvstendig og alt det der, men de har aldri lekt sammen i barndommen. Eldste holder seg stort sett på rommet sitt for å slippe "de slitsomme småsøsknene". Så har jeg rett over året mellom nummer 2 og 3, de har hengt sammen som erteris i alle år, og helt fra de kunne å gå var det MYE mindre jobb med to små barn enn det var med ett, siden de leker SAMMEN istedenfor å måtte ha mamma/pappa som lekekamerat. Så jeg ville fått barna så tett som mulig. (Nå prøvde jeg også å få mine barn så tett som mulig, men det ble mange spontanaborter mellom de to første.) Anonymkode: 36bb2...5ac 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #13 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har 6 år mellom mine 2, og synes det var perfekt. Eldste var jo da ganske selvstendig, hadde med venner hjem, eller ble med venner hjem, var ute og lekte med nabobarn. Så jeg hadde da god tid til å nyte permisjonen med nummer 2. Og de har hele veien hatt et veldig godt forhold. Aldri noe krangling. Nå er ene voksen, og andre tenåring, og de tilbringer mye tid sammen, og er veldig glad i hverandre. Anonymkode: d16db...646 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde 5 år mellom nummer 1 og nummer 2, og det var ALTFOR mye. Joda, eldste var selvstendig og alt det der, men de har aldri lekt sammen i barndommen. Eldste holder seg stort sett på rommet sitt for å slippe "de slitsomme småsøsknene". Så har jeg rett over året mellom nummer 2 og 3, de har hengt sammen som erteris i alle år, og helt fra de kunne å gå var det MYE mindre jobb med to små barn enn det var med ett, siden de leker SAMMEN istedenfor å måtte ha mamma/pappa som lekekamerat. Så jeg ville fått barna så tett som mulig. (Nå prøvde jeg også å få mine barn så tett som mulig, men det ble mange spontanaborter mellom de to første.) Anonymkode: 36bb2...5ac To totalt vidt forskjellige svar, gjør ikke tankeprosessen noe lettere 😅 får iallefall inntrykk av at det handler mer om personlighet enn alder... Anonymkode: 9a1cc...3fb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #14 Skrevet 27. desember 2023 Vanskelig å gi råd. Det som passer meg trenger ikke nødvendigvis passe deg. jeg har 2 år mellom våre barn. Førstemann var enkel. Så kom nr 2, fint svangerskap og fødsel, men han var ikke enkel, sov ikke på natta og vikle ikke ligge i vogn osv. Det var 2 år som var veldig travel, og jeg var mye sliten og hadde underskudd på søvn. men når det kom på plass var det helt topp å ha de så tett, de har fulgt hverandre og kunne gjort samme aktiviteter på ferier osv. Man kan sjelden planlegge, for man vet ikke hvordan det blir, hvordan det nye barnet blir. Men jo større de er jo mer aktiv er de, og jo større sprik mellom barna jo mer travelt kan det være mtp at de er på ulike steder. Men dette er jo de første årene, så jevner det seg ut. Kan jo være at du får et barn som sover og er som førstemann og det er jo drømmen. Dere må bare veie litt for og imot og gjøre det dere tenker er riktig Anonymkode: f16c3...88a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #15 Skrevet 27. desember 2023 Ingen fasit. Noen ventet med barn nr. 2 til den første startet i første klasse. Perfekt storebror. Det er aldri forseint og alldri for tidlig ta det når dere følger dekk komfortable. Anonymkode: f5c9a...1aa
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #16 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanskelig å gi råd. Det som passer meg trenger ikke nødvendigvis passe deg. jeg har 2 år mellom våre barn. Førstemann var enkel. Så kom nr 2, fint svangerskap og fødsel, men han var ikke enkel, sov ikke på natta og vikle ikke ligge i vogn osv. Det var 2 år som var veldig travel, og jeg var mye sliten og hadde underskudd på søvn. men når det kom på plass var det helt topp å ha de så tett, de har fulgt hverandre og kunne gjort samme aktiviteter på ferier osv. Man kan sjelden planlegge, for man vet ikke hvordan det blir, hvordan det nye barnet blir. Men jo større de er jo mer aktiv er de, og jo større sprik mellom barna jo mer travelt kan det være mtp at de er på ulike steder. Men dette er jo de første årene, så jevner det seg ut. Kan jo være at du får et barn som sover og er som førstemann og det er jo drømmen. Dere må bare veie litt for og imot og gjøre det dere tenker er riktig Anonymkode: f16c3...88a Hadde jeg visst at jeg ville få en enkel sovebaby som nr. 2 så hadde jeg kjørt på nå, men det vet man jo ikke. Og hadde vært et mareritt å ha f.eks en kolikkbaby kombinert med en 2-3 åring i full trass 😅 TS Anonymkode: 9a1cc...3fb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #17 Skrevet 27. desember 2023 Vi har 3 år mellom første og mellomste, og 2 år mellom mellomste og minste. Synes at 3 år er best. Anonymkode: 925e8...6e4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #18 Skrevet 27. desember 2023 Har to år mellom mine. Nr 2 ble tvillinger, så fikk tre barn på to år. Veldig travelt de første årene, nå er det fantastisk. Alle barna er samme kjønn og leker mye sammen. Det avlaster meg litt også. Anonymkode: c3f82...0ca
Surriball Skrevet 27. desember 2023 #19 Skrevet 27. desember 2023 Jeg har 5 år mellom de to eldste, og venter nr. tre når mellomste er 3 år. 5 år har vært fint på mange måter, de leker mye sammen og har glede av hverandre, men de har allikevel ulike behov. Det har vært en fordel at eldste er mer selvstendig og sover godt om natta nesten uansett. Vi ventet til det ble 3 år imellom til nr. 3 fordi vi ikke orket tanken på to tette. Jeg har venner som har barn med 1-2 års mellomrom og det framstår som galskap. De virker veldig slitne. Tror 3 år er perfekt.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #20 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor slitsomt vil du si at det var fra 1-6? Og kan du fortelle om overgangen til to? Var det ekstremt overveldende? Hva er for lenge, og hvorfor vil du ikke anbefale det? Hvor gamle ble de før du følte at det ble perfekt? Takk for ditt bidrag Anonymkode: 9a1cc...3fb Mitt råd er å ikke strebe etter at livet med (flere) barn skal bli perfekt. Noen syns 2 år er passe andre syns 4 år er passe. Ja, slitsomt med flere små på en gang, men man tilpasser seg det meste. Fordeler og ulemper med alt - er ikke en fasit. Barn kommer jo ikke nødvendigvis på bestilling heller… Anonymkode: 8e794...629
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå