Gå til innhold

Å røske opp familien og flytte 1 time unna...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg er fanget i stressende hamsterhjul og vi trenger å gjøre noe før en eller begge av oss ender opp med å bli fullstendig utbrent. Vi har 3 aktive barn mellom 6 og 12 år som må kjøres hit og dit konstant for aktivitetene sine (vi bor veldig usentralt og må derfor kjøre dem både til og fra). Huset vårt er stort og hagen diger, og vi orker snart ikke lenger å bruke 10-15 ukentlige timer på vask og vedlikehold. Vi drømmer om å flytte til en mye rimeligere og naturskjønn plass ca 1 time unna, hvor det er bedre skoler, og hvor vi vil ha råd til å bosette oss mer sentralt. Jeg vil også kunne jobbe litt redusert og dermed sørge for litt mindre stress..

Men altså, hvordan klarer man å flytte? Det er så vanvittig mye som må klaffe både mtp to voksne som skal få jobb  og 3 barn som skal røskes opp med rota og bytte skoler... Noen som har gjort dette før, og som har tips? 😕

Anonymkode: 3a0d9...d60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm…mange spørsmål som dukker opp her: Hvor gamle er barna? Trives de der dere bor nå? Har de venner på det andre stedet? Er det fritidsaktiviteter for den på det nye stedet? Jeg har erfaring med å flytte mer sentralt med barn, og det var en velsignelse. Nå var barna våre  ganske små, da, så overgangen var lett, og for oss voksne var det en ny verden. Jeg har aldri forstått det med å flytte landlig for å få bedre tid. Da vi bodde på landet, brukte vi uendelig mye tid på kjøring hit og dit, og det var et utrolig mye dårligere tilbud av både fritidsaktiviteter, butikker etc. Hage og hus var et pes å vedlikeholde, og vi kom aldri ovenpå. Nå bor vi i by, og alt kan nås med bil på under 10 min. Ungene har funnet aktiviteter de liker og som de ikke kunne ha drevet med der vi bodde før. I tillegg har vi nå mindre hage, noe som passer oss fint. Men dette er jo bare vår erfaring og jeg er en person som liker å ha det litt lettvint. Det høres ut som om dere savner noe av det samme, men jeg ville tenkt mye på hvordan det nye stedet er for ungene. Det er vanskelig å trives som voksen hvis ungene ikke har det bra.

Anonymkode: a2fd2...717

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hm…mange spørsmål som dukker opp her: Hvor gamle er barna? Trives de der dere bor nå? Har de venner på det andre stedet? Er det fritidsaktiviteter for den på det nye stedet? Jeg har erfaring med å flytte mer sentralt med barn, og det var en velsignelse. Nå var barna våre  ganske små, da, så overgangen var lett, og for oss voksne var det en ny verden. Jeg har aldri forstått det med å flytte landlig for å få bedre tid. Da vi bodde på landet, brukte vi uendelig mye tid på kjøring hit og dit, og det var et utrolig mye dårligere tilbud av både fritidsaktiviteter, butikker etc. Hage og hus var et pes å vedlikeholde, og vi kom aldri ovenpå. Nå bor vi i by, og alt kan nås med bil på under 10 min. Ungene har funnet aktiviteter de liker og som de ikke kunne ha drevet med der vi bodde før. I tillegg har vi nå mindre hage, noe som passer oss fint. Men dette er jo bare vår erfaring og jeg er en person som liker å ha det litt lettvint. Det høres ut som om dere savner noe av det samme, men jeg ville tenkt mye på hvordan det nye stedet er for ungene. Det er vanskelig å trives som voksen hvis ungene ikke har det bra.

Anonymkode: a2fd2...717

Ja vi føler at hus, hage og bilkjøring er svært kostbare tidstyver og at det virkelig ikke er verdt det. Vi ønsker mindre hus, mindre hage og mer sentral beliggenhet. Jeg luftet ideen for eldstemann på 12 år, men hun har ikke lyst til å flytte. Hun trives godt med idrettsklubben sin, vi bruker 12 timer i uka bare på å kjøre henne til og fra treninger og stevner... På det andre stedet vi vurderer, så er det en flott idrettsskole og flotte, nyere lokaler til idretten hennes, men jeg skjønner jo at det er skummelt å bryte opp.. Hun sier at skolebytte går fint, men at hun ikke vil forlate de gode vennene i klubben. Og som du sier, man vil jo bare at barna skal ha det bra.. Men det går virkelig på bekostning av helsen til oss voksne. Et annet alternativ er jo å bare kjøpe seg ned i området vi bor i nå for å bruke mindre tid på hus og hage, samtidig så ønsker vi å bo langt mer naturskjønt og har vel egentlig aldri følt oss hjemme her. Vi har for øvrig ingen familiær tilknytning til det andre stedet, men syns det er et flott og rimelig sted med gode skoler. Et annet  massivt problem er jo at både mannen og jeg får 50 min reisevei til og fra jobb fra det nye stedet... Hindringene tårner seg jo egentlig bare opp 😞

Anonymkode: 3a0d9...d60

Skrevet

Dere kan jo ellers lufte for ungene at enten flytter dere eller så tar de ansvar for å hjelpe til med hus og hage.  Da ser dere litt hvor viljen ligger.

Anonymkode: ad31c...b3f

Skrevet

Til syvende og sist er det dere voksne som bestemmer dette, ikke barna. Barn vil omtrent alltid si nei til flytting hvis de blir spurt. 
Dere må starte med å finne jobber på nytt sted. Deretter kan dere starte prosessen med salg. Ville ikke kjøpt hus før dere har solgt i dagens marked. Lei heller en stund på det nye stedet hvis nødvendig. 

Anonymkode: 20d7c...787

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere kan jo ellers lufte for ungene at enten flytter dere eller så tar de ansvar for å hjelpe til med hus og hage.  Da ser dere litt hvor viljen ligger.

Anonymkode: ad31c...b3f

Barna er små, eldste er 12 år. De kan selvsagt ikke ta noe større ansvar for hverken husarbeid eller vedlikehold (som reelt monner for foreldrene).

Anonymkode: 20d7c...787

Skrevet

Du kjenner dine barn og vet hvor omstillingsdyktige de er. Flytting går nok stort sett greit. Men om det innebærer lang pendling for deg og mannen så går vel vinningen opp i...

Hvis dere skal flytte for å spare tid mener jeg.

Skrevet

Men selv om utgangspunktet spiller en rolle, blir jo ting gjerne litt som man gjør dem. Må alle ungene ha så mange fritidsaktiviteter? Kan dere samkjøre med noen en vei eller begge, eller kan en av ungene kanskje være med en klassekamerat hjem fra skolen faste dager for å delta på aktiviteter?

Og gode rutiner gjør jo behovet for vask og rydding litt mindre. Noe vil det alltid være, men det er vel ingen som forventer at det skal være prikkfritt til enhver tid hos en småbarnsfamilie.

Men hvis dere flytter, en time er jo ikke uoverkommelig for å besøke venner i helgene av og til. Dessuten begynner vel ungene å bli så store at de kan ta buss og tog alene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...