AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Vi har gjester begge disse dagene og trenger derfor forslag til middager som er litt festlige, men ikke de typiske kjøtt. poteter, grønnsaker og saus som vi og sikkert også gjestene har spist nå flere dager på rad. Heller ikke noe voldsomt dyrt som hummer liksom. Jeg elsker å lage mat så trenger ikke vøre noe enkelt. Håper på gode forslag fra gode kokker. Anonymkode: 3e9cd...e38
Daisy-love Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 (endret) Jeg har laget noen ganger en kombinasjon av disse to oppskriftene med fylt flaskegresskar. Tatt de som inspirasjon, og brukt det jeg liker. Hatt det med til felles bord på nyttårsaften (og andre anledninger), og det er annerledes og lett fordøyelig. En kan selvsagt servere noe kjøtt til om en ønsker det. Tipper fjærkre som f.eks kalkunbryst, eller sjømat som reker reker vil passe bra, men ikke nødvendig. https://www.sheknows.com/food-and-recipes/articles/1054177/vegan-brown-rice-spinach-stuffed-butternut-squash-recipe/ https://foodnetwork.co.uk/recipes/vegan-wild-rice-stuffed-butternut-squash Endret 27. desember 2023 av Daisy-love 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har gjester begge disse dagene og trenger derfor forslag til middager som er litt festlige, men ikke de typiske kjøtt. poteter, grønnsaker og saus som vi og sikkert også gjestene har spist nå flere dager på rad. Heller ikke noe voldsomt dyrt som hummer liksom. Jeg elsker å lage mat så trenger ikke vøre noe enkelt. Håper på gode forslag fra gode kokker. Anonymkode: 3e9cd...e38 https://www.vegetarbloggen.no/2017/05/15/kremet-daal/#wprm-recipe-container-28146 https://www.etkjokken.com/2016/03/libanesisk-mussaka-og-noen-tanker-om-kjottfri-mat/ https://www.bosh.tv/recipes/leftover-christmas-day-vegetable-curry https://www.bosh.tv/recipes/fire-roasted-cauli-tikka-masala Disse er noen av favorittene her i hus når vi inviterer gjester,men vil har vel trålet gjennom de fleste oppskriftene til Bosh da både jeg og partner elsker å lage mat og det er myyye digg der 🥰 Anonymkode: fcb84...95f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Tror kanskje jeg allikevel hadde gått for noe kjøtt/poteter 1.nyttårsdag,ikke typisk julemat,men feks en stek av noe slag. Potetene må ikke være kokte. Også kanskje noe typ tapas/koldtbord på nyttårsaften. Man trenger ikke fryktelig mange retter,men alltid godt med én varmrett i tillegg til noe kaldt. Feks en gryterett,suppe,varme karbonader el. Også fylle på med tapasretter og brød. Anonymkode: 0df68...750 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #5 Skrevet 27. desember 2023 Du kan jo servere kalkunfilet på nyttårsaften, men uten den klassiske fløtesausen og potet. Hva med noe sånt? https://trinesmatblogg.no/recipe/kalkun-med-appelsinsaus-og-sotpotetsalat/ 1. nyttårsdag kan det være godt med noe fisk. Hva med kveitefilet? Her er mange gode oppskrifter på kveite https://godfisk.no/sok/?q=kveite&type=RecipePage&gclid=CjwKCAiAs6-sBhBmEiwA1Nl8s7ES7oF2ODXpAnsudqtHY7D_c2b2zyHZCiGaUlTcAT9sRxcklH_F1BoCig4QAvD_BwE Anonymkode: fb59b...b28
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #6 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tror kanskje jeg allikevel hadde gått for noe kjøtt/poteter 1.nyttårsdag,ikke typisk julemat,men feks en stek av noe slag. Potetene må ikke være kokte. Også kanskje noe typ tapas/koldtbord på nyttårsaften. Man trenger ikke fryktelig mange retter,men alltid godt med én varmrett i tillegg til noe kaldt. Feks en gryterett,suppe,varme karbonader el. Også fylle på med tapasretter og brød. Anonymkode: 0df68...750 Hvorfor det når Ts uttrykkes spesifikt at hun ikke er interessert i det? Anonymkode: fcb84...95f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #7 Skrevet 27. desember 2023 Daisy-love skrev (3 timer siden): Jeg har laget noen ganger en kombinasjon av disse to oppskriftene med fylt flaskegresskar. Tatt de som inspirasjon, og brukt det jeg liker. Hatt det med til felles bord på nyttårsaften (og andre anledninger), og det er annerledes og lett fordøyelig. En kan selvsagt servere noe kjøtt til om en ønsker det. Tipper fjærkre som f.eks kalkunbryst, eller sjømat som reker reker vil passe bra, men ikke nødvendig. https://www.sheknows.com/food-and-recipes/articles/1054177/vegan-brown-rice-spinach-stuffed-butternut-squash-recipe/ https://foodnetwork.co.uk/recipes/vegan-wild-rice-stuffed-butternut-squash Den nederste har vi laget flere ganger når vi har hatt gjester og den blir alltid tatt godt imot. Også hos de som ikke er vant til å spise middager uten kjøtt 😊 Anonymkode: fcb84...95f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #8 Skrevet 27. desember 2023 Takk for forslag. Vi har allerede spist kalkun og ingen liker kveite. Vegansk er utelukket. Jeg likte tanken på tapas så tror vi går for noe slikt den ene dagen og kanskje boeuf bourguignon eller noe lignende den andre. Må tenke litt på det. Anonymkode: 3e9cd...e38 1
Vestlig Skrevet 27. desember 2023 #9 Skrevet 27. desember 2023 Crispy duck med små pannekaker, hoisinsaus, vårløk og agurk? Veldig godt, og ganske “sosialt” (som taco), samtidig litt ekstra stas, få spiser and særlig ofte. And er ikke veldig billig, men du trenger ikke veldig mye pr hode til en slik rett. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Skrevet 27. desember 2023 Stracotto Beef Wellington Jambalaya Kleftiko Viltgryte Osso bucco Anonymkode: 1f1f8...89d 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #11 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for forslag. Vi har allerede spist kalkun og ingen liker kveite. Vegansk er utelukket. Jeg likte tanken på tapas så tror vi går for noe slikt den ene dagen og kanskje boeuf bourguignon eller noe lignende den andre. Må tenke litt på det. Anonymkode: 3e9cd...e38 Ingen liker kveite…??? Hvordan skal man gi råd til sånne folk.. Anonymkode: 3ceb2...c50 5
Lill3My Skrevet 27. desember 2023 #12 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har gjester begge disse dagene og trenger derfor forslag til middager som er litt festlige, men ikke de typiske kjøtt. poteter, grønnsaker og saus som vi og sikkert også gjestene har spist nå flere dager på rad. Heller ikke noe voldsomt dyrt som hummer liksom. Jeg elsker å lage mat så trenger ikke vøre noe enkelt. Håper på gode forslag fra gode kokker. Anonymkode: 3e9cd...e38 Hva med en meksikansk nyttårsmeny? Skikkelige, hjemmelaget tamales er gøy å lage og godt å spise! Eller ta turen over fjorden og gjør som danskene: and! Helstekt i ovn Tenker du mer norsk, kan du jo vurdere komler og svineknoke, viltgryte, eller lutefisk? Selv skal vi ha bacalao (går for den hvite varianten i år!), og hjemmelaget karamellpudding til dessert. Selv hvis du ender opp med kjøtt og poteter kan du alltids gjøre noe mer ut av potetene (banket og stekt, røsti, hasselback) og tilbehøret (rosenkål med bacon og parmesan-strø) 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #13 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for forslag. Vi har allerede spist kalkun og ingen liker kveite. Vegansk er utelukket. Jeg likte tanken på tapas så tror vi går for noe slikt den ene dagen og kanskje boeuf bourguignon eller noe lignende den andre. Må tenke litt på det. Anonymkode: 3e9cd...e38 Men med boeuf bourguignon får du jo kjøtt, saus og potet..?🙈 Det var jo det du sa at det ikke skulle være? Anonymkode: fb59b...b28 4
Stabbursmusa Skrevet 27. desember 2023 #14 Skrevet 27. desember 2023 Indisk? Butter chicken og tikka masala er favoritter her i huset. Serveres med nanbrød, papadums, mango chutney og raita. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #15 Skrevet 27. desember 2023 Hadde gått for eggplantlasagne 1. nyttårsdag. Aubergine, masse parmesan.. Med hjemmelaget foccacia og salat Anonymkode: dc43f...842
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ingen liker kveite…??? Hvordan skal man gi råd til sånne folk.. Anonymkode: 3ceb2...c50 Ja, det er virkelig utrolig merkelig at av fem mennesker er det ingen som liker akkurat kveite. Hvordan skal man svare sånne folk som deg som ikke forstår at folk er forskjellige? Anonymkode: 3e9cd...e38
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 Helstekt laks eller ørret? Eller er det folk som ikke liker fisk i det hele tatt? Nyttårsaften skal vi faktisk ha pølser. Men ikke vanlige grillpølser. Kjøper 3-4 forskjellige varianter av litt dyrere pølser, gjerne fra lokale produsenter. Baker pølsebrød selv, kjøper lomper fra lokalt bakeri, og setter fram mye forskjellig tilbehør (syltet rødløk, hjemmelaget potetsalat og coleslaw, sauser, salater, god sterk sennep osv). Til eventuelle barn har vi vanlige grillpølser med ketchup. Anonymkode: 0815a...383 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 Hos oss blir det torsk nyttårsdagen. Poteter, saus med reker, asparges, antageligvis brokkoli og gulrøtter og en salat. Lett og godt. Nyttårsaften blir det elgsstek, så kjøtt og poteter. En god viltsaus og bakte grønnsaker samt salat. Og ikke minst, en god og kraftig rødvin. Vurderte finnbiff eller viltgryte, med har landet på stek. Dersom du ønsker noe lettere, men ikke fisk, kan pai med salat være et alternativ. Kan kombineres med andre småretter, varme og kalde. Anonymkode: c4cc2...cd2
Macaron Skrevet 29. desember 2023 #19 Skrevet 29. desember 2023 Laks, agurksalat, poteter og Sandefjordsmør.
A new man Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 (endret) Det kommer vel mye an på hvordan feiringen er? Har dere planer om å ta den helt ut, så bør middagen første januar være feit og salt? Burger og fries? Pizza? Spareribs and dirty fries? Endret 29. desember 2023 av A new man
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå