Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 år, men aldri skjønt meg på pensjon. Er klar over at reglene vil endre seg. Men om jeg vil gå av når jeg er 60 år, vil jeg da få noe pensjon? Kan jeg gå av da og leve på oppsparte midler i påvente av pensjon? Eller må jeg jobbe 100% helt til pensjonsalder for å få pensjon? 

Jeg har ikke lyst til å jobbe lenger enn nødvendig. Dessverre har jeg lav lønn, men jeg har likevel bolig til ca. 3,5 uten gjeld. Bil uten lån. Spart opp 1,5 mill foreløpig, håper å fortsette sparing å gå av tidligere. 

Anonymkode: 65777...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil pensjonere deg som 60 åring så har du 0 kr i inntekt..  

Noen bedrifter har afp (tidligpensjon) men da blir din pensjon lavere. 

Pensjon er ikke stort mer enn 250k i året. Med mindre ditt firma eller du selv har god privat forsikring. 

Anonymkode: fec5e...ee1

Skrevet

Afp er fra 62, men den ordningen forsvinner nok snart. Pensjonsalder er 67 per nå men vil bli 70 innen du er pensjonist. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo an på hvilket yrke du har det.
Det finnes unntak fra folketrygdens aldersgrense på 67 år, der de fleste har aldersgrense 70 år men kan gå av 3 år før oppnådd aldersgrense. Men det finnes også yrker med lavere aldersgrense.
Men hvordan reglene blir når du er 60 år er umulig å si, mest sannsynlig så vil det da være høyere aldersgrense enn i dag.

Så da må du leve på oppsparte midler til du når folketrygdens aldersgrense.

Anonymkode: 310c3...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kommer jo an på hvilket yrke du har det.
Det finnes unntak fra folketrygdens aldersgrense på 67 år, der de fleste har aldersgrense 70 år men kan gå av 3 år før oppnådd aldersgrense. Men det finnes også yrker med lavere aldersgrense.
Men hvordan reglene blir når du er 60 år er umulig å si, mest sannsynlig så vil det da være høyere aldersgrense enn i dag.

Så da må du leve på oppsparte midler til du når folketrygdens aldersgrense.

Anonymkode: 310c3...209

Men når jeg oppnår folketrygdens aldersgrense vil jeg da få samme pensjon som jeg hadde jobbet de årene? Det blir vel mindre siden jeg ikke jobber de siste årene, men er det det eneste som blir mindre? Mener noen sier de ikke har råd til å gå av før ett visst antall alder, er det fordi pensjonen blir høyere jo lenger man står i jobb? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men når jeg oppnår folketrygdens aldersgrense vil jeg da få samme pensjon som jeg hadde jobbet de årene? Det blir vel mindre siden jeg ikke jobber de siste årene, men er det det eneste som blir mindre? Mener noen sier de ikke har råd til å gå av før ett visst antall alder, er det fordi pensjonen blir høyere jo lenger man står i jobb? 

Ja det blir den. Slutter du å jobbe tidlig, får du sannsynligvis minstepensjon. Hvis den eksisterer når du blir 70 da, hvem vet

Anonymkode: 8327b...cfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Afp er fra 62, men den ordningen forsvinner nok snart. Pensjonsalder er 67 per nå men vil bli 70 innen du er pensjonist. 

Alle kan ta ut pensjon fra 62, men det blir da et lavt beløp siden det samme beløpet blir fordelt på flere år og man mister opptjeningsår.

Anonymkode: 7b49d...504

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle kan ta ut pensjon fra 62, men det blir da et lavt beløp siden det samme beløpet blir fordelt på flere år og man mister opptjeningsår.

Anonymkode: 7b49d...504

Det var veldig godt å vite. Da tenker jeg det er håp! 

Jeg har en lav lønn, 500 000 så jeg vil vel få svært lite pensjon uansett så tenker jeg må leve på oppsparte midler.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det blir den. Slutter du å jobbe tidlig, får du sannsynligvis minstepensjon. Hvis den eksisterer når du blir 70 da, hvem vet

Anonymkode: 8327b...cfe

Vet du hva minstepensjonen er i dag? Vil tenke det ikke er så langt unna det jeg får uansett siden jeg tjener så lite. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du hva minstepensjonen er i dag? Vil tenke det ikke er så langt unna det jeg får uansett siden jeg tjener så lite. 

Jo, minstepensjon er LANGT unna 500 000kr. Jeg jobber i staten, tjener mer enn 800k i året. Hvis jeg går av når jeg er 67 år, vil jeg få 445 000kr i pensjon. Da kan du tenke deg hva du vil få… 

Eller du trenger ikke tenke heller, du kan beregne det på norskpensjon.no, spk.no o.l (spørs hvor du jobber). 

Anonymkode: 096ae...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...